Ogólne pojęcie - opieką nazywamy, działalność, która nie jest wyznaczane przez potrzeby osoby w sposób ogólny, ale jest to cecha podstawowa, charakteryzująca się niezdolnością do zaspokajania w sposób samodzielny potrzeb oraz ich regulowania.
Opieka charakteryzuje się tym, iż jest całościowa i dotyczy wszystkich etapów życia człowieka
Wyróżniamy wiele rodzajów opieki. Między innymi podstawowe miejsc w systemie opiekuńczym oraz wychowawczym dziecka zajmuje rodzina.
Typy rodzin według Natalii Han - Ilgiewicz
pełna
niepełna - najczęściej matka samotnie wychowująca dziecko
zrekonstruowana - występuje ojczym lub macocha lub dziecko jest adoptowane
rozbita - dziecko opuszczone przez ojca lub matkę
zdekompletowana - w wyniku śmierci matki lub ojca
Typy opieki społecznej -
- normalna- jest to opieka powszechna, zakładowa, to instytucje opieki
MOPS, placówki opiekuńcze, internaty, domy studenckie, przedszkola, żłobki,
Wchodzi w skład - opieka zdrowotna, opieka powszechna, opieka państwa nad rodziną, opieka rodzinnej,
Mogą to być również:
opiekuńcze sądy, ośrodki opiekuńcze i wychowawcze, pomoc niepełnosprawnym, oraz pomoc w przypadkach tragedii życiowych
- opieka spontaniczna: opieka oparta na wytworzonych więziach emocjonalnych oraz życzliwości, formy opieki stosowane w sposób spontaniczny, nieformalny oraz bezinteresowny
1
Opieka nad dziećmi osieroconymi:
Dziecko od zera do trzech lub czterech lat może liczyć na pomoc:
Sierocińców, domów dziecka, domów małego dziecka, rodzinnych domach dziecka, rodzinach zastępczych, rodzinach kontraktowych, policyjnej izby dziecka, pogotowia opiekuńczego
2
Opieka dzieci w czasie, kiedy rodzice są w pracy:
W zależności od rodzaju rodziny: Rodziny normalne, w których rodzice pracują mogą liczyć na pomoc żłobków, przedszkoli, świetlic szkolnych oraz środowiskowych, fundacji przy parafiach, Młodzieżowych Domów Kultury, ZHP lub Polskiego Towarzystwa Turystyki Krajoznawczej
Zadania oraz funkcje szkoły: wychowawcza, dydaktyczna, opiekuńcza, w szczególności ważna rola szkolnego pedagoga
Psychologiczno - pedagogiczne poradnie, bursy, internaty - są to placówki opiekuńcze, utworzone w celu pilnowania, aby młodzi ludzie mieli szansę na prawidłowe odżywianie się, aby odpowiednią część doby przeznaczał na sen oraz by dbał o higienę.
3-
opieka podczas ferii, wakacji
Najczęściej dzieci korzystają ze zorganizowanych form pomocy: wyjeżdżają na kolonie, obozy, spędzają czas na półkoloniach, zimowiskach, rajdach, podczas tego wypoczynku wychowawca sprawuje opiekę nad grupą dzieci oraz organizuje im wolny czas.
4-
Opieka nad osobami niepełnosprawnymi
Opiekę nad niepełnosprawnymi dziećmi sprawują szkoły specjalne
Integracyjne przedszkola i szkoły, zakłady specjalistyczne, szkoły powstałe przy szpitalach oraz w sanatoriach.
5-prawna opieka
nad osobami nieletnimi, pozbawionymi praw rodzicielskich rodzicami, obejmuje również sprawy majątkowe, kuratorską opiekę, między innymi osób uzależnionych.
6-
Opieka nad osobami dorosłymi
Opieka w ośrodkach pomocy społecznej - wojewódzkich, miejskich, gminnych, przyznawanie zasiłków bezrobotnym, zapomóg doraźnych, finansowanie szkolnych obiadów, wyjazdów dziecięcych na kolonie. Powstają domy społecznej pomocy, domy dla samotnych matek, przytuliska, noclegownie, świetlice dla osób w podeszłym wieku oraz domy pogodnej jesieni
Postawy opiekunów
Opiekuńcza postawa: jest to postawa określona względnie trwałym stosunkiem podmiotu do jego przedmiotu oraz jego potrzeb, występuje w sferach uczuciowej świadomości oraz behawioralnej
Na postawę opiekuńczą składają się:
-nastawienia empatyczne, wczuwanie się w przeżycia drugiej osoby
- postawa altruistyczna
- doświadczenie oraz wiedza
-odpowiednia motywacje do pracy
Postawa opiekuńcza według Baley'a charakteryzuje się:
-autentyczną troska o los podopiecznych
-tkliwą oraz aktywną życzliwością
-sprawiedliwym traktowaniem
-rozumieniem podopiecznego, jego przeżyć oraz doświadczeń
-nastawieniem na systematyczną opiekę
-cierpliwością podejmowania wysiłku zajmowaniem się trudnymi dziećmi
-posiadaniem taktu pedagogicznego
-respektowaniem indywidualności dziecięcej
Wychowawca o zachowaniu dozorcy
Jego celem jest złamanie oporu wychowanków, jego zachowanie charakteryzuje się brakiem respektowania praw dziecka, przesadnie pilnuje oraz ubliża
Opiekun - wychowawca charakteryzuje się tym, że
- stale poznaje swoje dzieci, gdyż posiada taką potrzebę
- posiada autorytet niewymuszony
- w sposób bezwarunkowy kocha dzieci, nie kocha za coś kocha pomimo
- szanuje prawo dziecka do tajemnicy, szacunku, zdobywania wiedzy oraz poważnego traktowania
-w swoim zachowaniu wskazuje tolerancję i wyrozumiałość
-jest życzliwy dla dzieci, potrzebny dzieciom,
- w sposób bezinteresowny pomaga w kłopotach i trudnościach, chroni przed złem
-jest godny zaufania, nie zawodzi,
Spolegliwy - wychowawca
-lojalny względem dzieci,
- życzliwy i skłonny do pomocy
-przejawia wrażliwość względem potrzeb wychowanków,
- jest oparciem, sprawiedliwie traktuje swoich wychowanków
opiekuńcza postawa według H. Muszyńskiego
-postawa ta charakteryzuje się stałą gotowością do niesienia pomocy tym, którzy najbardziej jej potrzebują, pojawia się względnie stały stosunek osoby opiekuna do osoby podopiecznego, a także ich potrzeb
- macierzyńska troskliwość oraz surowa postawa ojca, serdeczność przyjacielska, a także braterska miłość
-charakteryzuje się wysokim stopniem altruizmu
-intuicją psychologiczną
-niewyczerpaną cierpliwością
-zdolnościami do kochania miłością celową, całkowitym oddaniem oraz poświęceniem
negatywne cechy:
-unikanie wychowawczych sytuacji oraz opiekuńczych czynności
-charakteryzuje się zachowaniem biernym
-niedostrzeganiem potrzeb swoich wychowanków, oddalaniem interwencji
-nadmierną opiekuńczością
- redukowaniem samodzielności, zbytnim dozorowaniem
-przewagą zakazów oraz ograniczeń nad dziecięcymi prawami oraz ich swobodą
-utrzymywaniem dystansu
-jednostronnością oraz skrajnością wychowawczą
-dominacją oddziaływań wychowawczych, charakterystyczne moralizowanie
-przenoszeniem winy za niepomyślności na osobę wychowanka - usprawiedliwianie się kosztem wychowanka.
Rodzaj opiekuna:
pełny - zaspokaja wszystkie potrzeby wychowanka w czasie nieokreślonym oraz ponosi odpowiedzialność za działania wychowanka
niepełny - jest to opiekun, który spełnia tylko niektóre wychowawcze funkcje, w ograniczonym czasie oraz z odpowiedzialnością ograniczoną
specjalista - jest odpowiedzialny tylko za jedną sprawowaną funkcję
Opiekun może być: naturalny czyli zastępczy oraz zawodowy czyli prawny