ĆWICZENIA DOSKONALĄCE PODSTAWOWE PROCESY MYŚLOWE
WARIANT ĆWICZENIA | ZAMIERZENIE ĆWICZENIA | OPIS ĆWICZENIA | MATERIAŁY POMOCNICZE |
Wstępny trening ruchowy | Ulepszanie odbioru słuchowego, rytmika | Dziecko słucha piosenki, skupiając się na rytmie, który wyklaskuje | Radiomagnetofon, kaseta wizerunków piosenką wizerunków "kolorowych farbkach" |
Malowanie wizerunków zapamiętanych z piosenki | Rozwój rozbioru znajomych łączenia za pomocą wzroku, słuchu znajomych synchronizacji wizualno- audytywnej | Kolejny raz dziecko słucha piosenki, tym razem maluje elementy, które zdołało zapamiętać | Blok rysunkowy, farby |
Identyfikacja znajomych figur geometrycznych | Doskonalenie postrzegania wizualnego, stabilności spostrzegania i harmonizacji wzroku i ruchu. | Dziecko odszukuje w narysowanych przedmiotach figury geometryczne i zaznacza odpowiednim kolorem | Praca dziecka |
Wyróżnianie zagadnień z tej samej dziedziny | Rozwój postrzegania i skupiania uwagi | Dziecko ze zbioru pomieszanych namalowanych uprzednio farbek wyszukuje pary takich samych i umieszcza je w kolejności od najmniejszej do największej | Schematy z parami różnobarwnych farbek o odmiennej wielkości |
Korygowanie pracy według zaleceń | Rozwój stosunków przestrzennych między przedmiotami | Zadaniem dziecka jest umieszczenie na rysunku elementów, o których instruuje nauczyciel | Rysunek budynku, farby |
Rozmieszczanie w odpowiedniej sekwencji | Doskonalenie logicznego myślenia oraz synchronizacji wizualno- ruchowej | Przed dzieckiem położone są trzy obrazki, które musi ono ułożyć w prawidłowej kolejności | Kartki z rysunkami 1. farby w opakowaniu i czysta kartka 2. pomieszane farbki i czysta kartka 3. farbki uporządkowane w pudełku i praca na kartce |
Zabawa "farbki na balu" | Kształtowanie twórczych działań, twórczego rozumowania, rozwijanie wyobraźni i synchronizacja wzroku i ruchu | Dziecko fantazjuje, że farbki zorganizowały bal. Zadaniem jest narysowanie tego, co po sobie pozostawiły na kartce po jego zakończeniu | Kartka, farby |
Układanka z wymieszanych sylab | Ćwiczenia w czytaniu | Dziecko czyta ustawioną z sylab frazę "kolorowe farbki", następnie po wymieszaniu sylab musi je odpowiednio ułożyć i przeczytać powstały twór | Podzielony na sylaby napis "kolorowe farbki" |
Malowanie | Relaks, rozwój synchronizacji audytywno- wizualnej, kształtowanie samokontroli ruchowej | Kolorowanie schematu, każde pole zabarwiane jest innym kolorem i odmiennym ruchem dłoni | Wzór do pomalowania (praca przedstawia opakowanie z wymieszanymi kolorami farbek) |
Zakończenie | Opinia na temat własnej pracy, własna ocena połączona z kształtowaniem motywacji | Dziecko opowiada o zajęciach, mówi z czym radziło sobie dobrze, a co nie udawało się mu; opisuje, które czynności sprawiły mu największą radość. |
Komentarze (0)