ĆWICZENIA DOSKONALĄCE PODSTAWOWE PROCESY MYŚLOWE
WARIANT ĆWICZENIA
|
ZAMIERZENIE
ĆWICZENIA
|
OPIS ĆWICZENIA
|
MATERIAŁY POMOCNICZE
|
Wstępny trening ruchowy
|
Ulepszanie odbioru słuchowego, rytmika
|
Dziecko słucha piosenki, skupiając się na rytmie, który wyklaskuje
|
Radiomagnetofon, kaseta wizerunków piosenką wizerunków "kolorowych farbkach"
|
Malowanie wizerunków zapamiętanych z piosenki
|
Rozwój rozbioru znajomych łączenia za pomocą wzroku, słuchu znajomych synchronizacji wizualno- audytywnej
|
Kolejny raz dziecko słucha piosenki, tym razem maluje elementy, które zdołało zapamiętać
|
Blok rysunkowy, farby
|
Identyfikacja znajomych figur geometrycznych
|
Doskonalenie postrzegania wizualnego, stabilności spostrzegania i harmonizacji wzroku i ruchu.
|
Dziecko odszukuje w narysowanych przedmiotach figury geometryczne i zaznacza odpowiednim kolorem
|
Praca dziecka
|
Wyróżnianie zagadnień z tej samej dziedziny
|
Rozwój postrzegania i skupiania uwagi
|
Dziecko ze zbioru pomieszanych namalowanych uprzednio farbek wyszukuje pary takich samych i umieszcza je w kolejności od najmniejszej do największej
|
Schematy z parami różnobarwnych farbek o odmiennej wielkości
|
Korygowanie pracy według zaleceń
|
Rozwój stosunków przestrzennych między przedmiotami
|
Zadaniem dziecka jest umieszczenie na rysunku elementów, o których instruuje nauczyciel
|
Rysunek budynku, farby
|
Rozmieszczanie w odpowiedniej sekwencji
|
Doskonalenie logicznego myślenia oraz synchronizacji wizualno- ruchowej
|
Przed dzieckiem położone są trzy obrazki, które musi ono ułożyć w prawidłowej kolejności
|
Kartki z rysunkami
1. farby w opakowaniu i czysta kartka
2. pomieszane farbki i czysta kartka
3. farbki uporządkowane w pudełku i praca na kartce
|
Zabawa "farbki na balu"
|
Kształtowanie twórczych działań, twórczego rozumowania, rozwijanie wyobraźni i synchronizacja wzroku i ruchu
|
Dziecko fantazjuje, że farbki zorganizowały bal. Zadaniem jest narysowanie tego, co po sobie pozostawiły na kartce po jego zakończeniu
|
Kartka, farby
|
Układanka z wymieszanych sylab
|
Ćwiczenia w czytaniu
|
Dziecko czyta ustawioną z sylab frazę "kolorowe farbki", następnie po wymieszaniu sylab musi je odpowiednio ułożyć i przeczytać powstały twór
|
Podzielony na sylaby napis "kolorowe farbki"
|
Malowanie
|
Relaks, rozwój synchronizacji audytywno- wizualnej, kształtowanie samokontroli ruchowej
|
Kolorowanie schematu, każde pole zabarwiane jest innym kolorem i odmiennym ruchem dłoni
|
Wzór do pomalowania
(praca przedstawia opakowanie z wymieszanymi kolorami farbek)
|
Zakończenie
|
Opinia na temat własnej pracy, własna ocena połączona z kształtowaniem motywacji
|
Dziecko opowiada o zajęciach, mówi z czym radziło sobie dobrze, a co nie udawało się mu; opisuje, które czynności sprawiły mu największą radość.
|