4. Higiena głosu nauczycielaPodstawowe zasady higieny głosu:
1. Unikanie odwodnienia, picie dużej ilości wody (6-8 szklanek dziennie).2. Niepalenie, unikanie zadymionych pomieszczeń.3. Nienadużywanie napojów zawierających substancje moczopędne (kofeina, alkohol).4. Unikanie płukania głębokiego gardła płynem do higieny jamy ustnej zawierającej alkohol.5. Zaniechanie mówienia bezustannie, zwłaszcza półgłosem lub szeptem.6. Powstrzymanie się od śpiewu na zimnym powietrzu czy w trakcie uciążliwego marszu.7. Wystrzeganie się twardego atakowania głosu i krzyku oraz pokasływania i chrząkania.8. Niespożywanie lodowatych napojów zwłaszcza podczas rozmowy lub po wysiłku.9. W rozmowie przez telefon unikanie trzymania słuchawki ramieniem (nienaturalna pozycja dla krtani).10. Zdrowe odżywianie się (potrawy zawierające dużo wody, witamin, błonnika, białka, a mało soli i ostrych przypraw).11. Niwelowanie objawów nadkwasoty (zarzucanie treści żołądkowych na fałdy głosowe).12. Dbanie o zdrowy, głęboki sen, badanie stanu przegrody nosowej (krzywa zaburza oddech i zdrowy sen).13. Leczenie oraz ograniczenie lub zupełne przerwanie wysiłku głosowego w okresie oznaki infekcji.14. Unikanie przesadnego oszczędzania głosu (może doprowadzić do zwiotczenia fałdów mięśni głosowych, a tym samym do stopniowego zanikania dźwięczności głosu).15. Zwrócenie bacznej uwagi na zażywane lekarstwa, niektóre z nich mogą chwilowo osłabić głos (antybiotyki).
5. Jakie zachowania są prozdrowotne: o czym pamiętać, o co w zawodzie nauczyciela dbać, co jest wskazane,
Zadbanie o utrzymanie właściwej temperatury i wilgotności powietrza w miejscu pracy nauczyciela:• umieszczenie zbiorników z wodą na kaloryferze oraz doraźne stosowanie mokrych ręczników,• staranie się o nieprzegrzanie pomieszczeń klasowych,• częste wietrzenie pomieszczeń – krótka, ale bardzo intensywna wymiana powietrza podwyższa jego wilgotność,• przed długim mówieniem wypicie łyku płynu (należy powtarzać, gdy tylko pojawi się uczucie „suchości w gardle”),• w razie występowania zanikowego zapalenia błony śluzowej gardła i krtani przed długim mówieniem warto rozgryźć kapsułkę witamin A+E.
Utrzymanie właściwego ruchu powietrza w miejscu pracy nauczycielapodczas prowadzenia lekcji nie zajmować miejsca na osi otwartego okna i drzwi, unikać nadmiernego ruchu powietrza („przeciągów”),
• pomieszczenia wietrzyć krótko i intensywnie, wykorzystując do tego celu np. przerwę,• zwrócić uwagę na pracę głosem w salach klimatyzowanych zwłaszcza tych, w których temperatura i ruch powietrza znacznie różnią się od panujących w sąsiadujących pomieszczeniach (korytarz, gabinety, pokój nauczycielski).
Komentarze (0)