- zadaniem nauczyciela jest nawiązanie kontaktu z rodzicami uczniów jeszcze przed rozpoczęciem roku szkolnego; można to zrealizować w następujący sposób:
→ poprzez organizację spotkania, które informowałoby rodziców o programie nauczania, wymaganiach ze strony nauczyciela, itp.
→ w formie listu wysłanego w dniu poprzedzającym rozpoczęcie przerwy letniej; list ten informowałby o zasadach panujących w klasie (strój ucznia, zwyczaje szkoły, program nauczania itp.) oraz niezbędnych uczniowi w ciągu roku szkolnego rzeczach; plusem byłoby również dołączenie przez nauczyciela do takiego listu kwestionariuszy dla rodziców i uczniów, które mogą pomóc w rozpoznaniu mocnych i słabych stron dziecka jak również oczekiwań rodziców i uczniów dotyczących szkoły
→ poprzez przeprowadzenie wizyt domowych, które umożliwią poznanie atmosfery domowej panującej w domach uczniów, gdyż ta ma często duży wpływ zarówno na zachowanie ucznia jak i jego wyniki w nauce
→ w formie pikniku, na którym spotkały by się obie strony w miłych okolicznościach; ten sposób umożliwia również wcześniejsze zapoznanie się dzieci i rodziców z nauczycielem oraz pozostałymi uczniami
- nauczyciel powinien na bieżąco informować rodziców o pracy szkoły, w następujących formach:
→ poprzez pisanie listów opowiadających o życiu klasy oraz zawierających wyniki w nauce poszczególnych uczniów
→ w formie telefonu; zarówno z gratulacjami na temat dziecka jak i wtedy, gdy z uczniem dzieje się coś złego
- zadaniem nauczyciela jest zachęcanie rodziców do współpracy, co może odbywać się poprzez dowiadywanie się, czy któreś z rodziców mogło by poprowadzić w klasie jakieś ciekawe zajęcia, pytanie o pomoc, zachęcanie rodziców do czynnego udziału w życiu swoich dzieci, co osiągnąć można poprzez:
→ organizację wieczorów rodzinnych, na których rozmowa przebiega w miłej i relaksującej atmosferze
→ organizację dni otwartych, w których to rodzice mogą przyjść do szkoły i porozmawiać z nauczycielem na frapujące ich tematy
- nauczyciel powinien systematycznie prowadzić dokumentację swoich uczniów, zawierającą dokładne informacje dotyczące tego, jak pracuje dane dziecko (np. nadanie konieczności podpisywania się przez rodziców pod niedostatecznie ocenionymi testami, klasówkami czy pracami domowymi) oraz dokumentację wywiadówek i innych spotkań z rodzicami (powinien notować, kiedy miało miejsce dane spotkanie oraz temat prowadzonej rozmowy); taka dokumentacja pozwoli nauczycielowi na odparcie ewentualnych zarzutów ze strony rodziców, że nic nie wiedzieli o tym, że z dzieckiem dzieje się coś złego, gdyż nie zostali o tym poinformowani
- nauczyciel powinien pamiętać w czasie prowadzenia rozmów z poszczególnymi rodzicami o następujących kwestiach:
→ nie porównywaniu dzieci do siebie i nie mówieniu rodzicom o innych uczniach
→ trzymaniu się danego tematu oraz byciu odpowiednio przygotowanym do rozmowy
→ pilnowaniu czasu
→ jeśli rodzice nie mogą przyjść, nauczyciel powinien do nich zadzwonić
→ o tym, by na powitaniu zawsze wyciągać rękę, uśmiechać się i nawiązać kontakt wzrokowy z rodzicami
→ nie należy mówić o sobie
→ nauczyciel nie powinien w trakcie jednego spotkania poruszać zbyt wielu tematów
→ należy mówić nie tylko o wadach, ale i podkreślać zalety dziecka
→ nie należy pouczać rodziców i okazywać im swojej wyższości
→ nauczyciel powinien być zawsze uprzejmy i traktować rodziców z szacunkiem
→ wychowawca powinien zwracać uwagę na używanie takich słów jak:
- "ja" - używane się w trakcie rozmowy powoduje, iż ludzie myślą, że bierze się odpowiedzialność za to, co się mówi
- "ty" - zdanie rozpoczynające się od tego słowa może zostać odebrane jako oskarżenie
- "powinien, powinna" - często użycie tych słów może sugerować czyjąś niedomyślność czy głupotę; brzmieć jak oskarżenie
→ nauczyciel podczas spotkania z rodzicami powinien:
- przywitać ich
- przekazać im cel spotkania i odpowiednie informacje
- dać rodzicom wystarczająco dużo czasu na ewentualne uwagi czy pytania
- podsumować spotkanie
- zanotować wszystkie wspólne ustalenia
- zakończyć spotkanie jakimś pozytywnym akcentem