1. Opowiadanie jako forma wypowiedzi
Opowiadanie, to fabularna, jednostkowa forma wypowiedzi, przedstawiająca zdarzenia w ich przyczynowo - skutkowym oraz chronologicznym powiązaniu. Wyróżnia się następujące rodzaje opowiadania:
- odtwórcze → jest to opowiadanie przekazane własnymi słowami na temat przeczytanych bądź usłyszanych wydarzeń
- twórcze:
A. → opowiadanie na podstawie przeczytanej książki i polega na stwarzaniu nowych zdarzeń powiązanych z poznaną postacią literacką w taki sposób, by uzupełniały one napisaną fabułę dzieła
B. → opowiadanie przedstawiające doświadczenia ucznia, sytuacje, których świadkiem, bądź uczestnikiem
C. → opowiadania fikcyjne, czyli zupełnie wymyślone przez ucznia
- z dialogiem → to opowiadanie zawierające wkomponowaną rozmowę postaci (bohaterów); np. opowiadanie powstałe na podstawie "Powrotu taty" może być przykładem opowiadania z dialogiem
- opowiadanie proste → dla klas od I do III; nauczyciel powinien zwracać uwagę na logiczne połączenia treści następujących po sobie zdań, gdzie jedno zdanie powinno wynikać z drugiego
- opowiadanie złożone → poziom klas III; charakteryzuje się dynamiką i barwnością
- barwność z użyciem dialogu → są to ćwiczenia polegające na rozróżnianiu mowy niezależnej i zależnej, jak również gromadzące czasowniki bliskoznaczne, wprowadzające przytaczane w opowiadaniu słowa
- opowiadania z użyciem opisu
- opowiadania z zastosowaniem opisu i dialogu
2. Wskaźniki komunikatywności opowiadania
- EKSPLIKATYWNOŚĆ → ukazuje, w jakim stopniu dane opowiadanie zawiera wyczerpujące relacje na temat zdarzeniach wraz z głównym wątkiem i wątkami uzupełniającymi (opowiadanie mało eksplikatywne oznacza brak logiki)
- STOPIEŃ KOMPLETNOŚCI STRUKTURALNEJ → wskazuje, czy w narracji zdarzenia stwarzają fabularną, spójną całość, czyli czy w opowiadaniu są zawarte następujące elementy: rozwinięcie, zawiązanie i rozwiązanie akcji; czy opowiadanie ujmuje te same postaci bohaterów, czy jest tożsame i spójne
- STOPIEŃ NIEZALEŻNOŚCI TEKSTU OPOWIADANIA OD KONTEKSTU, SYTUACJI OPOWIADANEGO PRZEZ AUTORA → wskaźnik ten mówi, iż sposoby prezentowania zdarzeń mają być jasne i zrozumiałe dla odbiorcy (czytelnika), bez względu na kontekst sytuacyjny
3. Źródła treści
Źródłami treści opowiadań mogą być:
- literatura
- doświadczenia lub wyobraźnia nimi zainspirowana
- konkretny materiał (np. spostrzeżeniowy)
- różne obrazki oraz historyjki obrazkowe (ćwiczenia typu: jakie zdarzenie przedstawia dany obrazek? nadawanie obrazkom tytułów oraz kreowanie planu opowiadania)
- drama
- utwory muzyczne
4. Narracja
Narracja → odnosząca się do wyjątkowych i niecodziennych zdarzeń, jest opowiadaniem serii zdarzeń, mających miejsce w przeszłości albo przedstawionych tak, jakby faktycznie zaistniały w przeszłości; wydarzenia te mogą być również umiejscowione w rzeczywistości fikcyjnej, mogą być także na bieżąco relacjonowane; narracja udziela odpowiedzi na pytania: co się wydarzyło? gdzie? kiedy? komu?
Struktura narracji składa się z trzech elementów, które stanowią makrostrukturę (całość):
- wstęp
- rozwinięcie
- zakończenie
Oprócz wyżej wymienionych, trzech głównych elementów, narracja zawiera następujące poziomy szczegółowe:
- EKSPOZYCJA → czyli przedstawienie warunków, miejsca, czasu i zdarzeń, które poprzedzają główny wątek, jak również prezentacja głównych bohaterów
- KOMPLIKACJA → jest właściwym już ciągiem zdarzeń, gdzie pojawiają się sytuacje niecodzienne, niezwykłe, tworzące odpowiedni dramatyzm i napięcie opowiadania
- ROZWINIĘCIE → to część opowiadania, która zawiera konsekwencję przedstawionych we wcześniejszym punkcie działań i zdarzeń; stanowi efekt postępowania podmiotu, który stara się znaleźć jakieś wyjście z niecodziennej i trudnej sytuacji
- OCENA ORAZ MORAŁ → czyli podsumowanie poprzednich treści
Wyróżnia się następujące wymiary tekstu narracyjnego:
- linia narracji → czyli ciąg występujących po sobie zdarzeń i zmian w przedstawianej rzeczywistości (tzw. świat przedstawiony w opowiadaniu)
- pole narracji → obejmuje następujące zabiegi:
-ujmuje stany rzeczywistości i sytuacje, które wybiegają poza granice chronologii (np. tło)
-wzbogaca wiedzę dotyczącą detali, szczegółów i motywów działania
-stanowi perspektywę zewnętrzną, czyli dodatkowe informacje, zdarzenia w tle; oraz perspektywę wewnętrzną - czyli refleksje, emocje i odczucia bohaterów opowiadania
Linia oraz pole narracji mogą być zarówno spójne jak i rozbieżne, od czego zależą cechy tekstu literackiego, takie jak spójność, komunikatywność i ekspresywność (emocje autora).