1. Poznawanie przez dzieci możliwych rodzajów ruchu przedmiotów materialnych oraz warunków ich poruszania się lub pozostawania w spoczynku
    • Zabawy z wiatrem

cel: zapoznanie dzieci z różnymi sposobami wprowadzania w ruch zwiewnych i lekkich przedmiotów oraz naśladowanie przez nic siły wiatru

pomoce: wentylator, skrawki papieru, liście, słoma, wełna, pióra, wata i inne

miejsce: sala przedszkolna

przebieg:

- utworzenie sytuacji, która wzbudzi zainteresowanie dzieci ruchem powietrza

  • obserwacja wentylatora który rozdmuchuje liście
  • rozmowa z dziećmi o zaobserwowanym zjawisku poprzez zadawanie pytań takich jak:
  • "co się tutaj stało?"
  • "jak powstaje wiatr?"
  • "czy znacie jakieś inne rodzaje wiatru?"
  • "jak się one nazywają?"
  • "czy ktoś z was miał kiedyś jakąś przygodę z wiatrem?"
  • następnie dzieci szukają w swoim otoczeniu przedmiotów, który zachowałyby się podobnie jak liście przy podmuchach wentylatora
  • pytanie: "jak można naśladować wiatr?"
  • zabawy eksploracyjne

2. Odkrywanie zmiany stanu skupienia różnych przedmiotów pod wpływem ciśnienia i ogrzewania (termodynamika)

  • eksperyment: dwie łyżki

cel: zapoznawanie dzieci z tematyką przewodzenia ciepła przez drewno i metal

pomoce: naczynie z ciepłą wodą, dwie łyżki (aluminiowa i drewniana) i inne metalowe, plastikowe i drewniane przedmioty

przebieg:

  • dzieci są zaproszone do wykonywania doświadczenia, polegającego na zanurzeniu w ciepłej wodzie najpierw łyżki aluminiowej, a potem drewnianej
  • wychowawca zachęca dzieci do podobnych prób z pozostałymi przedmiotami
  • wnioski: temperatura łyżki aluminiowej i innych metalowych przedmiotów, wzrasta szybciej, a więc metale są najlepszymi przewodnikami ciepła

2. Badania z obszaru optyki i akustyki

  • kolorowi przyjaciele

miejsce : sala przedszkolna

pomoce: dwukolorowe krążki: czerwono-niebieski, żółto-czerwony i niebiesko-żółty

przebieg:

  • wychowawca przedstawia dzieciom krótkie opowiadanie o przyjaźni niektórych kolorów - (czerwonego z niebieskim, żółtego z czerwonym i niebieskiego z żółtym)
  • po opowiadaniu, zachęca on dzieci do wyciągnięcia wniosków, co z tej przyjaźni wynikło
  • dzieci wykonują wspólnie z wychowawcą trzy dwukolorowe krążki i osadzają je na ołówkach
  • poprzez kręcenie, dzieci wprowadzają krążki w ruch wirowy
  • następuje obserwacje, co się dzieje z kolorami
  • rozmowa wychowawcy z dziećmi poprzez pytania takie jak:
  • "jaki teraz kolor widać?"
  • "czy zawsze widać jeden kolor?"
  • "dlaczego tak się dzieje?"

- dzieci wspólnie z nauczycielem formułują następujący wniosek: szybki ruch wirowy powoduje, że widać tylko jeden kolor, natomiast w trakcie ruchu powolnego widoczne są dwa kolory, a więc przyjaźń kolorów spowodowała powstanie następujących, nowych barw:

→ czerwony z niebieskim daje razem fioletowy

→ żółty z niebieskim daje kolor zielony

→ czerwony z żółtym daje kolor pomarańczowy

4. Zjawiska elektromagnetyczne

  • co przyciąga magnes?

cel: zapoznanie dzieci z własnościami magnesu

pomoce: magnes (okrągły i w kształcie podkówki), różne metalowe przedmioty (np. spinacze, druciki, agrafki, blaszki), różne niemetalowe przedmioty (np. papier, gumka, karton, drewniane i plastikowe klocki)

przebieg:

  • dzieci układają na stolikach przedmioty o różnych właściwościach
  • używając magnesów, dzieci dzielą te przedmioty na dwie grupy: na te przyciągane i obojętne wobec magnesu
  • po zakończeniu podziału, w grupie przedmiotów przyciąganych przez magnes powinny się znaleźć przedmioty metalowe, a pozostałe w grupie obojętnej
  • wniosek: magnes przyciąga tylko przedmioty z metalu.

5. Badanie właściwości ciał stałych i cieczy

  • jak uzyskać czystą wodę? (własności wody)

cel: zapoznanie dzieci z możliwościami oczyszczania wody w drodze filtrowania

pomoce: dla każdego dziecka zestaw złożony z: białej bibuły, żwiru, gliny, węgla drzewnego, lejka, piasku, słoika, dzbanka z wodą i waty

przebieg:

  • wychowawca pokazuje dzieciom różnice między wodą czystą i wodą zanieczyszczoną różnymi substancjami
  • dzieci są zachęcane do próby oczyszczenia brudnej wody za pomocy gliny
  • następuje filtrowanie wody przez dzieci prowadzące różne eksperymenty i badania
  • wychowawca demonstruje dzieciom sposób prawidłowego oczyszczania wody
  • dzieci porównują wodę oczyszczoną z wodą zanieczyszczoną