- Poznawanie przez dzieci możliwych rodzajów ruchu przedmiotów materialnych oraz warunków ich poruszania się lub pozostawania w spoczynku
- Zabawy z wiatrem
cel: zapoznanie dzieci z różnymi sposobami wprowadzania w ruch zwiewnych i lekkich przedmiotów oraz naśladowanie przez nic siły wiatru
pomoce: wentylator, skrawki papieru, liście, słoma, wełna, pióra, wata i inne
miejsce: sala przedszkolna
przebieg:
- utworzenie sytuacji, która wzbudzi zainteresowanie dzieci ruchem powietrza
- obserwacja wentylatora który rozdmuchuje liście
- rozmowa z dziećmi o zaobserwowanym zjawisku poprzez zadawanie pytań takich jak:
- "co się tutaj stało?"
- "jak powstaje wiatr?"
- "czy znacie jakieś inne rodzaje wiatru?"
- "jak się one nazywają?"
- "czy ktoś z was miał kiedyś jakąś przygodę z wiatrem?"
- następnie dzieci szukają w swoim otoczeniu przedmiotów, który zachowałyby się podobnie jak liście przy podmuchach wentylatora
- pytanie: "jak można naśladować wiatr?"
- zabawy eksploracyjne
2. Odkrywanie zmiany stanu skupienia różnych przedmiotów pod wpływem ciśnienia i ogrzewania (termodynamika)
- eksperyment: dwie łyżki
cel: zapoznawanie dzieci z tematyką przewodzenia ciepła przez drewno i metal
pomoce: naczynie z ciepłą wodą, dwie łyżki (aluminiowa i drewniana) i inne metalowe, plastikowe i drewniane przedmioty
przebieg:
- dzieci są zaproszone do wykonywania doświadczenia, polegającego na zanurzeniu w ciepłej wodzie najpierw łyżki aluminiowej, a potem drewnianej
- wychowawca zachęca dzieci do podobnych prób z pozostałymi przedmiotami
- wnioski: temperatura łyżki aluminiowej i innych metalowych przedmiotów, wzrasta szybciej, a więc metale są najlepszymi przewodnikami ciepła
2. Badania z obszaru optyki i akustyki
- kolorowi przyjaciele
miejsce : sala przedszkolna
pomoce: dwukolorowe krążki: czerwono-niebieski, żółto-czerwony i niebiesko-żółty
przebieg:
- wychowawca przedstawia dzieciom krótkie opowiadanie o przyjaźni niektórych kolorów - (czerwonego z niebieskim, żółtego z czerwonym i niebieskiego z żółtym)
- po opowiadaniu, zachęca on dzieci do wyciągnięcia wniosków, co z tej przyjaźni wynikło
- dzieci wykonują wspólnie z wychowawcą trzy dwukolorowe krążki i osadzają je na ołówkach
- poprzez kręcenie, dzieci wprowadzają krążki w ruch wirowy
- następuje obserwacje, co się dzieje z kolorami
- rozmowa wychowawcy z dziećmi poprzez pytania takie jak:
- "jaki teraz kolor widać?"
- "czy zawsze widać jeden kolor?"
- "dlaczego tak się dzieje?"
- dzieci wspólnie z nauczycielem formułują następujący wniosek: szybki ruch wirowy powoduje, że widać tylko jeden kolor, natomiast w trakcie ruchu powolnego widoczne są dwa kolory, a więc przyjaźń kolorów spowodowała powstanie następujących, nowych barw:
→ czerwony z niebieskim daje razem fioletowy
→ żółty z niebieskim daje kolor zielony
→ czerwony z żółtym daje kolor pomarańczowy
4. Zjawiska elektromagnetyczne
- co przyciąga magnes?
cel: zapoznanie dzieci z własnościami magnesu
pomoce: magnes (okrągły i w kształcie podkówki), różne metalowe przedmioty (np. spinacze, druciki, agrafki, blaszki), różne niemetalowe przedmioty (np. papier, gumka, karton, drewniane i plastikowe klocki)
przebieg:
- dzieci układają na stolikach przedmioty o różnych właściwościach
- używając magnesów, dzieci dzielą te przedmioty na dwie grupy: na te przyciągane i obojętne wobec magnesu
- po zakończeniu podziału, w grupie przedmiotów przyciąganych przez magnes powinny się znaleźć przedmioty metalowe, a pozostałe w grupie obojętnej
- wniosek: magnes przyciąga tylko przedmioty z metalu.
5. Badanie właściwości ciał stałych i cieczy
- jak uzyskać czystą wodę? (własności wody)
cel: zapoznanie dzieci z możliwościami oczyszczania wody w drodze filtrowania
pomoce: dla każdego dziecka zestaw złożony z: białej bibuły, żwiru, gliny, węgla drzewnego, lejka, piasku, słoika, dzbanka z wodą i waty
przebieg:
- wychowawca pokazuje dzieciom różnice między wodą czystą i wodą zanieczyszczoną różnymi substancjami
- dzieci są zachęcane do próby oczyszczenia brudnej wody za pomocy gliny
- następuje filtrowanie wody przez dzieci prowadzące różne eksperymenty i badania
- wychowawca demonstruje dzieciom sposób prawidłowego oczyszczania wody
- dzieci porównują wodę oczyszczoną z wodą zanieczyszczoną