Z. Melosik będący autorem książki pt. "Kryzys męskości w kulturze współczesnej", porusza w niej wiele kwestii dotyczących problemu postrzegania męskości, przy czym prezentuje on zarówno koncepcje współczesne jak i te dawniejsze. Wśród podstawowych zagadnień poruszanych w omawianej książce wymienić należy następujące (z których każde stanowi odrębny rozdział):

  • feminizacja tożsamości mężczyzny
  • męskość a środki farmakologiczne
  • feminizacja męskiego ciała
  • problemy heteroseksualizmu
  • seksualność kobiet wyzwolonych
  • nieadekwatność seksualna mężczyzn
  • Viagra, czyli problem konsumpcji seksu oraz walki płci
  • kryzys białego mężczyzny
  • dyskursy dominującej męskości

Mężczyzna i supermarket: feminizacja tożsamości

Zbyszko Melosik zwraca tutaj uwagę, iż funkcjonujący w konsumpcyjnej społeczności mężczyźni przejmują cechy niegdyś uważane za typowo kobiece, przede wszystkim - robienie zakupów. Zdaniem autora, coraz większa liczba współczesnych mężczyzn wchodząc do wielkiego domu towarowego z największym zapałem zakłada na siebie strój Kaczora Donalda i obsesyjnie biega między stoiskami i półkami (s. 15). Wśród wykazywanych przez autora różnic w postrzeganiu mężczyzny kiedyś i teraz wymienić można tę najbardziej narzucającą się i mówiącą, iż dawni mężczyźni byli pełni powagi stoicko opiekując się rodziną, podczas gdy mężczyźni współcześni zorientowani są przede wszystkim na rozrywkę i zabawę, oraz mają prawo do wyrażania emocji.

Męskość, medykalizacja i Prozac

Powołując się na dawny i współczesny sposób postrzegania mężczyzn, autor ukazuje ich tym razem w obliczu chorób opisując, iż w przeszłości ciało kobiety było delikatne i słabe, a więc to kobiety były bardziej podatne na choroby czy ból, podczas gdy męskie ciało stanowiło niejako "stalowy pancerz" chroniący przed jakimkolwiek bólem czy chorobami. Tymczasem współcześnie, to mężczyzna jest postrzegany jako jednostka niemal tak krucha - a wręcz bardziej - niż same kobiety. Ponadto panuje powszechne przekonanie, iż to kobiety są odporniejsze na ból, podczas gdy współcześni mężczyźni starają się wsłuchiwać w swoje ciała myśląc o możliwych chorobach oraz sposobach ich uniknięcia.

W XXI wieku, stanowiącym okres prężnie rozwijających się nauk, coraz większa liczba problemów jest możliwa do rozwiązania z pomocą medycyny. Melosik jak o przykład wskazuje "tabletkę szczęścia" czyli Prozac, której zdominowana przez kobiety konsumpcja zaczyna w ostatnim czasie ulegać konsumpcji mężczyzn. Fakt stosowania Prozacu przez mężczyzn, zdaje się podważać ich psychospołeczną pewność siebie poprzez potwierdzenie uzależnienia od medycznych eksperymentów oraz zakwestionowanie obrazu mężczyzny z minionych epok, a więc mężczyzny silnego i radzącego sobie ze swoimi słabościami.

Feminizacja męskiego ciała

W przeszłości, tylko ciało kobiet było godne podziwu, gdyż prezentowało ono piękno zdobywane przez mężczyzn, którzy z kolei powinni odznaczać się głównie inteligencją, gdyż ich atrakcyjność definiowana była przez pryzmat ich osiągnięć. Współcześnie, obiektem powszechnego zainteresowania jak i krytyki, stało się również ciało męskie; mężczyźni muszą więc obserwować swoje ciało oraz zwiększać swoją atrakcyjność seksualną, która stała się jednym ze bardziej istotnych warunków sukcesu zawodowego. Współcześni mężczyźni stanowią obiekt kobiecej fascynacji oraz pożądania, co zauważyć można choćby w reklamach, np. męskiej bielizny.

Męskość i niepokoje wokół heteroseksualizmu

Współcześnie można zauważyć wiele zjawisk kwestionujących męską dominację, np. takich jak naturalizacja orientacji homoseksualnej, lesbijskiej oraz biseksualnej; obecnie owe mniejszości seksualne postrzegane są przez pryzmat potencjalnych konsumentów podczas gdy orientacja seksualna stała się niejako kwestią stylu (patrz: LUG - lesbian until graduation)

Zauważyć można również normalizację takich zjawisk jak transwestytyzm czy "drag queens", wobec których to lesbijki czy kobiety o orientacji biseksualnej, zdecydowanie zakwestionują pozycję mężczyzn jako osób potrafiących dać im przyjemność.

Seksualność kobiety wyzwolonej (punkt wyjścia męskich niepokojów)

Wcześniej, kobiety były redukowane do obiektów seksualnych; miała one stanowić jedynie źródło męskiej przyjemności oraz redukcji napięcia, podczas gdy jakakolwiek aktywność seksualna (naznaczona grzechem i winą) była przypisywana kobietom lekkich obyczajów. Jeszcze w XIX wieku, przyzwoita kobieta nie mogła oglądać własnego, obnażonego ciała (nawet w wodzie - stąd środek stosowany do jej zmącania), gdyż miała ona być przede wszystkim ozdobna, delikatna oraz skromna. Wiotkie ciało kobiet było symbolem duchowej transcendencji oraz zwycięstwa nad seksualnymi żądaniami.

Współcześnie, to właśnie kobiety coraz częściej traktują mężczyzn jako obiekty seksualnego pożądania. Era "zimnego seksu" sprawiła, iż kobiety przestają być podporządkowanymi przedmiotami seksualnymi, lecz dążą one do uzyskania maksymalnej rozkoszy, a zawiązywanie związków emocjonalnych podczas seksu jest traktowane przez nie jako zagrożenie wolności; dzisiejszy seks nabrał charakteru technicznego przestając stanowić nadbudowę psychicznego kontaktu z partnerem.

Głównym czynnikiem odpowiedzialnym za współczesny kryzys męskości jest właśnie owa eksplozja kobiecej seksualności. Mężczyzna, który przestał już być seksualnie efektywny, nie spełniając potrzeb kobiet wyzwolonych - jest odrzucany. Teraz to kobiety przejęły dominującą rolę w stosunkach damsko - męskich, którego to typu kobiecości jest narcystyczna, nienasycona i zorientowana na spektakl seksualny Madonna. Seksualności tej piosenkarki nigdy nie interpretowano przez pryzmat przyjemności, jaką mogłaby ona dać mężczyźnie, lecz przyjemności, której sama sobie dostarczała. Współczesna kobieta często ukazywana jest jako kobieta fatalna - uwodząca, wykorzystująca i porzucająca, jak również poniżająca, upokarzająca i ośmieszająca mężczyzn.

Społeczne konstrukcje seksualnej nieadekwatności mężczyzn

Współczesnym wyznacznikiem męskości jest potencja; mężczyzna najpierw czuje się mężczyznom poprzez swoją seksualność i potencję, a dopiero później- przez inne atrybuty męskości (s. 59). Zatem potencja stała się fundamentem, stanowiącym podstawę dla poczucia męskości. Jeszcze w latach pięćdziesiątych, seksualną nieadekwatność przypisywano kobietom, przy czym nie dotyczyła ona impotencji, lecz seksualnej oziębłości, wynikającej z:

  • tradycyjnej moralności ukazującej seks jako coś "brudnego"
  • powstawania grup kobiet wyzwolonych, uważających swój orgazm jako oznakę uzależnienia od mężczyzn

Zatem rozwiązanie dla przerażonych nieumiejętnością sprostania kobiecym potrzebom mężczyzn stanowi Viagra, czyli lek na impotencję, umożliwiający im "natychmiastową zdolność"

Viagra, konsumpcja seksu i walka płci

Początkowo, Viagrę traktowano jako lekarstwo, które powinno się stosować tylko w przypadku występujących problemów z erekcją, jednak szybko stała się ona środkiem zwiększającym wydajność seksualną. Obecnie jest ona mieszana z narkotykami (przede wszystkim z ekstazy), co zwiększa pragnienie dotykania oraz bycia dotykanym (nawet przy jednoczesnej redukcji libido). Mężczyzna dzięki Viagrze otrzymuje seksualną pewność siebie, przez co nie jest mu już potrzebna akceptacja jego fizyczności ze strony partnerki seksualnej. Zatem lek ten jest pewnym katalizatorem, który oddziela sprawy cielesne od duchowych. Innym atutem Viagry jest to, iż wydaje się, że daje ona potwierdzenie męskiej dominacji w sferze seksualnej.

Czarne męskie ciało i kryzys białej męskości

Obecny kryzys "białej męskości" jest wynikiem przekonania, iż zwierzęcość czarnych mężczyzn obejmuje również ich sferę seksualną". Zatem seksualny potencjał czarnych zdaje się kwestionować seksualność białych, gdyż w sferze seksualnej, posiadana przez czarnoskórych mężczyzn naturalna zwierzęcość, wydaje się być znacznie bardziej atrakcyjna, co budzi z kolei obawy białych mężczyzn, iż ci czarni potrafią lepiej zaspokoić seksualne potrzeby białych kobiet. Obecnie wyróżnić można podstawowe dwa rodzaje postrzegania czarnych mężczyzn:

  • dobry czarny (np. Michael Jordan)
  • zły czarny (np. Mike Tyson)

Dyskursy męskości dominującej

Współcześnie mamy do czynienia z takim obrazem mężczyzny sukcesu, który ma wyglądać w taki sposób, jakby mógł kupić wszystko (s. 115); ma on doskonale skrojone i uszyte z najlepszych materiałów ubrania. Mężczyzna sukcesu nie może sobie pozwolić na jakąkolwiek ekstrawagancję, a jego ubranie stanowić powinno odzwierciedlenie osobowości, na którą składać ma się przede wszystkim siła woli, stanowczość i racjonalność. Mężczyzna sukcesu nie powinien być pokazywany podczas wykonywania tzw. kobiecych czynności, jak sprzątanie czy gotowanie, chyba że z pozycji pilnego obserwatora prac kobiety, lub też pracując, lecz pod czujnym okiem kobiety (bez jej pomocy nie może on zrobić tego dobrze, gdyż jego zadaniem jest osiąganie sukcesów w świecie).

Mimo faktu, iż fizyczna siła odgrywa coraz to mniejszą rolę w naszym życiu codziennym, to nadal symbolem i atrybutem męskości są właśnie mięśnie stanowiące przedmiot dominacji mężczyzn. Przykładem może tu być postać Rambo, stanowiąca męskość kojarzoną nie tylko z mięśniami, ale i przemocą oraz militaryzmem. Rambo stanowiąc więc niejako esencję celebrowania białej, mitycznej, niezniszczalnej i odwiecznej męskiej władzy (s. 134) stał się niemal na całym świecie symbolem mężczyzny typu macho.

Obok męskiej postaci Rambo, zauważyć można również typ kobiety Rambo (Ramboliny), będącej kobietą zimną, podchodzącą do wszystkiego z dużym dystansem, nie ukazującą swoich emocji o dużej dozie racjonalizmu (np. Lara Croft, G. Anderson czy Jodie Foster). Jednak mimo wszystko, kobiety nadal przedstawiane są przede wszystkim jako podmioty męskiej dominacji i pożądania, np. w takich gazetach jak Playboy, który mężczyzn ukazuje jako osoby dominujące, natomiast kobiety jedynie w kontekście ich nagiego, seksualnego ciała. w magazynie tym, kobiety są pasywne, dziecinne, emocjonalne i niezbyt inteligentne, a jednocześnie otwarte na wszelkie propozycje ze strony mężczyzn. Zatem mężczyzna jest tu inteligentny, wykształcony i racjonalny, natomiast kobieta stanowi jedynie jego zabawkę. To powszechne zjawisko uprzedmiotowienia kobiecego ciała widoczne jest w wielu reklamach, takich jak:

  • reklama kopiarki
  • reklama Coca - Coli
  • reklama płytek ściennych
  • reklama perfum "Drakkar Noire" Guy Laroche'a

Męskość i seks-turystyka

Seks - turyści to osoby przekonane o uległości oraz chęci zawierania kontaktów seksualnych przez kobiety pochodzące z innych kultur i narodów; są oni przekonani, iż kobiety zachodnie są zepsute, zachłanne oraz nie mają nigdy ochoty na seks. Trend seks - turystyki ma zatem charakter seksistowski jak i rasistowski.

Kryzys męskości i paradoksy socjalizacji

Z uwagi na fakt nieustannie zmieniających się poglądów dotyczących prawdziwej męskości, współcześni mężczyźni miotają się pomiędzy postawą twardego macho, a postawą delikatną, empatyczną oraz tak jak kobiety zdolną do ekspresji własnych uczuć. Taki sami problem dotyka ciała męskiego, czego rezultatem są współistniejące wizerunki: mężczyzn - kulturystów oraz mężczyzn charakteryzujących się fizycznością adrogyniczną.