Dźwięki - do cech dźwięków należą:
- wysokość - zależy od częstotliwości, czyli drgań na sekundę - wraz ze wzrostem częstotliwości zwiększa się wysokość dźwięku i odwrotnie; jednostką częstotliwości jest herc (Herz)
- głośność - zależy od amplitudy dźwięku, wraz ze wzrostem amplitudy zwiększa się głośność dźwięku i odwrotnie; na głośność dźwięku ma wpływ również wielkość powierzchni drgającego źródła i energia zużyta do wydobycia dźwięku; jednostką głośności jest decybel (dB)
- barwa - zależy od ilości oraz natężenia alikwotów dźwięku - każdy dźwięk zbudowany jest z wielu tonów składowych zwanych alikwotami; w przyrodzie ma miejsce wiele różnych zjawisk akustycznych, w odniesieniu do których nie mówi się o wysokości dźwięku, są to odgłosy takie jak stuki, zgrzyty czy trzaski, które określane są mianem szmerów
- czas trwania - zależy od czasu trwania drgań źródła dźwięku - w chwili zniknięcia drgań źródła dźwięku, zanika również sam dźwięk; czas trwania może być pozornie przedłużony, na przykład gdy dźwięk został zagrany w dużym pomieszczeniu ze ścianami odbijającymi fale dźwięku, co sprzyja tworzeniu się zjawiska pogłosu, w którym istnieją fale bez drgania źródła dźwięku
Interwał - to odległość pomiędzy dwoma dźwiękami o różnej wysokości. Interwały można podzielić na melodyczne i harmoniczne. Inne podziały interwałów obejmują:
- interwały czyste - pryma, kwarta, kwinta i oktawa
- interwały małe i wielkie - sekunda, tercja, seksta i septyma
- interwały zwiększone i zmniejszone
- konsonanse - doskonałe (pryma, kwarta, kwinta i oktawa) i niedoskonałe (tercja i seksta)
- dysonanse (sekunda i septyma)
- interwały proste (od prymy do oktawy)
- interwały złożone (od nony do kwintdecymy)
Interwały proste:
- pryma - ten sam dźwięk
- sekunda - mała zawiera jeden półton, wielka zawiera dwa półtony
- tercja - mała zawiera trzy półtony, wielka zawiera cztery półtony
- kwarta - czysta zawiera pięć półtonów, zwiększona zawiera sześć półtonów
- kwinta - czysta zawiera siedem półtonów, zmniejszona sześć półtonów
- seksta - mała zawiera osiem półtonów, wielka zawiera dziewięć półtonów
- septyma - mała zawiera dziesięć półtonów, wielka zawiera jedenaście półtonów
- oktawa - czysta zawiera dwanaście półtonów
Interwały złożone są zbudowane z oktawy oraz dodatkowo interwału prostego:
- nona składa się z oktawy i sekundy wielkiej (nona wielka) lub małej (nona mała)
- decyma składa się z oktawy i tercji wielkiej (decyma wielka) lub małej (decyma mała)
- undecyma składa się z oktawy i kwarty czystej
- duodecyma składa się z oktawy i kwinty czystej
- tercdecyma składa się z oktawy i seksty wielkiej lub małej
- kwartdecyma składa się z oktawy i septymy wielkiej lub małej
- kwintdecyma składa się z dwóch oktaw
Rodzaje trójdźwięków zależą od wielkości i kolejności tercji, z jakich są one zbudowane. Istnieją następujące rodzaje trójdźwięków:
- trójdźwięk durowy - jest zbudowany z tercji wielkiej i tercji małej (3 3>)
- trójdźwięk molowy - jest zbudowany z tercji małej i tercji wielkiej (3> 3)
- trójdźwięk zwiększony - jest zbudowany z dwóch tercji wielkich (+5<)
- trójdźwięk zmniejszony - jest zbudowany z dwóch tercji małych (O5>)
Dominanta septymowa (D7) jest czterodźwiękiem składającym się z trójdźwięku oraz dodatkowo tercji, gdzie skrajne dźwięki oddalone są od siebie o septymę. Dominanta septymowa może występować w następujących przewrotach:
- kwintsekstowy (D3)
- terckwartowy (D5)
- sekundowy (D7x)
Gamy z krzyżykami durowe i molowe (do 4 znaków):
- C-dur - a-moll (bez znaków)
- G-dur - e-moll (jeden znak)
- D-dur - h-moll (dwa znaki)
- A-dur - fis-moll (trzy znaki)
- E-dur - cis-moll (cztery znaki)
Gamy z bemolami durowe i molowe (do 4 znaków):
- F-dur - d-moll (jeden znak)
- B-dur - g-moll (dwa znaki)
- Es-dur - c-moll (trzy znaki)
- As-dur - f-moll (cztery znaki)
Półton - to najmniejsza odległość między dwoma dźwiękami (na instrumentach w stroju równomiernie temperowanym). Wyróżnia się półtony:
- diatoniczne - zawarte są między sąsiednimi stopniami i tworzą zawsze sekundę małą (2>)
- chromatyczne - powstają przez podwyższenie bądź obniżenie tego samego dźwięku i tworzą prymę zwiększoną (1<)
Przenosząc w danym interwale jego dolny dźwięk o oktawę wyżej lub górny o oktawę niżej, otrzymujemy przewrót interwału.
Istnieją następujące oktawy:
- subkontra - od dźwięku a z dwoma kreskami do h
- kontra - od a z jedną kreską do h
- wielka - od a do h
- mała - od a do h
- razkreślna - od a jednokreślnego do h jednokreślnego
- dwukreślna - od a dwukreślnego do h dwukreślnego
- trzykreślna - od a trzykreślnego do h trzykreślnego
- czterokreślna - od a czterokreślnego do h czterokreślnego
- pięciokreślna - od a pięciokreślnego do h pięciokreślnego
Rytm - reguluje następstwo dźwięków w utworze muzycznym w czasie oraz organizuje je w pewne grupy. Metrum porządkuje w utworze ugrupowania rytmiczne dzięki regularnie powtarzających się akcentom metrycznym. Takt jest graficznym obrazem schematu rytmicznego, metrycznego w utworze.
Podział dwójkowy (regularny) - każda wartość dzieli się na dwie mniejsze (cała nuta dzieli się na dwie półnuty, półnuta na dwie ćwierćnuty itd.). W takim podziale wartości rytmiczne dzieli się na 2,4,8 i 16 równych części. Podział trójkowy - dzielenie wartości rytmicznych na trzy mniejsze (podział całej nuta z kropką na trzy półnuty, półnuty z kropką na trzy ćwierćnuty itd.).
Takty proste - ich górna cyfra oznaczenia taktowego to 2 lub 3. Takty proste dwójkowe (dwuczęściowe) dzielą się na 2 części: mocną, utrzymującą akcent i słabą, nie posiadającą akcentu metrycznego. Natomiast takty proste trójkowe (trzyczęściowe) dzieli się na 3 części mocne, utrzymujące akcent i 2 części słabe (bez akcentu).
Przedłużanie wartości - kropka znajdująca się z prawej strony nuty oznacza przedłużenie jej o połowę wartość, a druga kropka dodatkowo o czwartą część jej podstawowej wartości. Na takiej samej zasadzie przedłuża się pauzy. Podczas gdy kropka przedłuża nutę o konkretną wartość to ligatura, czyli łuk łączący jedną nutę z inną - przedłuża o dowolną wartość. Wartość nut i pauz przedłuża również fermata, której czas przedłużenia zależy od upodobania wykonawcy utworu.
Agogika - zajmuje się zjawiskami dotyczącymi tempa. W muzyce wyróżnia się następujące rodzaje temp:
1. tempa wolne:
- Largo (bardzo powoli)
- Larghetto (nieco szybciej niż Largo)
- Lento
- Adagio
- Grave (poważnie, ciężko)
- tempa umiarkowane
- Andante (tempo spacerowe)
- Andantino (szybciej niż Andante)
- Moderato (umiarkowanie)
- Allegretto (dość żywo)
- tempa szybkie
- Allegro (prędko, wesoło)
- Vivo (żywo)
- Presto (szybko)
- Feloce (lotnie, lekko)
- Prestissimo (najszybciej)
Tempo zasadnicze utworu może ulegać zmianom:
1. przyspieszenie:
- accelerando (przyśpieszając)
- animando (ożywiając)
- stringendo(zwiększając tempo)
- poco a poco stringendo (stopniowo przyśpieszając)
2. zwolnienie:
- allargando (rozszerzając)
- ralentando (zwalniając)
- ritendando (opóźniając)
- ritenuto
3. powrót do podstawowego tempa:
- a tempo (wrócić do poprzedniego)
Dynamika - dotyczy natężenia dźwięku oraz jego zmian:
- ppp - pianissimo posabile (bardzo cicho)
- pp - pianissimo (ciszej)
- p - piano (cicho)
- mezzo piano
- mezzo forte (umiarkowanie głośno)
- fff - fortissimo posabile (bardzo głośno)
- ff - fortissimo (głośniej)
- f - forte (głośno)
- crescendo < (coraz głośniej)
- diminuendo > (coraz ciszej)
- fp - forte pianio (nagłe ściszenie)
- pf - piano forte (nagłe zgłośnienie)
Artykulacja - to sposób wydobywania i łączenia dźwięków:
- staccato - polega na oddzielaniu, odrywaniu od siebie dźwięków, których czas trwania skraca się o połowę; oznacza się kropką nad nutą
- legato - łączenie ze sobą dźwięków; znak - łuk pod nutą
- spiccato - ostre i krótkie uderzanie dźwięków
- portato - pomiędzy kolejnymi dźwiękami pozostają pauzy
- portamento - płynne przechodzenie z jednego dźwięku na inny przez kilka pośrednich dźwięków
- tremolo - szybkie powtarzanie dźwięków o tej samej wysokości
- arpegio - dźwięki akordu nie są uderzane jednocześnie, lecz dołączane kolejno w krótkich odstępach czasu, od najniższego do najwyższego (może być wykonywane też w odwrotnym porządku); rozróżnia się arpeggio krótkie i długie - długie polega na wykonaniu jednego arpeggia jedną i drugą ręką kolejno po sobie, a arpeggio krótkie polega na jednoczesnym i równoległym arpeggiowaniu akordu przez obie ręce
- glissando - płynne przejście od jednego dźwięku do drugiego poprzez wszystkie możliwe, leżące między nimi dźwięki leżące między nimi
- maestoso - majestatycznie (np. adagio maestoso)
- molto - bardzo (np. molto alegro)
- assai - bardzo wzmacniające
- meno - mniej (np. meno vivo)
- piu - bardziej (np. piu vivo)
Przedtakt - to niepełny takt, który rozpoczyna utwór muzyczny bądź jego część. Przedtakt składa się z jednej nuty, często określany jest jako odbitka. Najczęściej utwory zaczynające się od przedtaktu, kończą się niepełnym taktem - ostatni takt skrócony jest o wartość rytmiczną, która odpowiada wartości taktu.
Synkopa (z grec. "synkope" - obcięcie) - polega na przedłużeniu wartości rytmicznej, która znajduje się w słabej części taktu, o wartości z następnej części taktu.
Ozdobnik - to dźwięk lub kompleks dźwięków, które ozdabiają dźwięki głównej linii melodycznej. Wyróżnia się następujące ozdobniki:
- przednutka krótka
- przednutka długa
- mordent - szybka zamiana dźwięku z sąsiadującym dźwiękiem górnym (mordent górny) bądź dolnym (mordent dolny)
- obiegnik - ozdobnik, w którym wokół dźwięku ozdabianego tworzy się krótką frazę
- tryl - szybkie, naprzemienne wykonywaniu dźwięku głównego oraz dźwięku o sekundę od niego wyższego
Znak repetycji - to znak powtórzenia części utworu. Jeśli powtórzenie zaczyna się od początku utworu, to znak powtórzenia jest na końcu fragmentu. Aby zastosować różne zakończenia, wykorzystuje się volty - znajdujący się w volcie 1 fragment jest opuszczany przy powtórzeniu i przechodzi się od razu do volty 2.