Od wielu lat badacze zajmujący się psychologią twórczości starają się wskazywać na praktyczne zastosowanie tej dziedziny nauki. Szeroko rozpowszechnionym testem z zakresu psychologii twórczości jest test twórczego myślenia Torrance'a (TTCT). W jego skład wchodzą zadania słowne i bezsłowne, których rozwiązanie wymaga zwłaszcza myślenia dywergencyjnego, czyli takiego, które zakłada kilka punktów widzenia i wskazuje różne możliwości danego problemu. Test Torrance'a w dużej mierze składa się z zadań wymagających uzupełniania figur geometrycznych albo materiału werbalnego. Innym testem z zakresu psychologii twórczości jest rysunkowy test twórczego myślenia Urbana i Jellena (TCT - DP), który jest przeznaczony do badania dzieci od piątego roku życia. Test polega na uzupełnianiu niekompletnych rysunków i składa się z dwóch wersji (A i B), które są stosowane razem. Na ogólną ocenę składa się kilka kryteriów, między innymi liczba i zakres uzupełnień, a także sposób operowania materiałem testowym. Zarówno TTCT, jak i TCT - DP (a także ich różne modyfikacje) są często stosowane w szkołach, placówkach oświatowo - wychowawczych i firmach. Testy te służą do określenia poziomu kreatywności i twórczego myślenia u uczniów, kandydatów do pracy bądź pracowników. Coraz częściej stosowane są różne techniki dotyczące badania kreatywności firm i organizacji, które dają możliwość określenia i zbadania postaw wobec kreatywności w danej firmie.

Coraz bardziej popularne stają się techniki dotyczące pobudzania kreatywności i twórczego myślenia. Trening twórczości oznacza takie oddziaływanie na jednostkę bądź grupy, które podniesie poziom twórczego myślenia i kreatywności. Głównym celem treningu twórczości są zadania zmierzające do poznania przyczyn uniemożliwiających bądź zakłócających proces twórczy. Innym zadaniem takiego treningu jest wykształcenie takich zdolności poznawczych, które są niezbędne dla procesu twórczego.

Obok technik dotyczących treningu twórczości istnieją także techniki dotyczące twórczego rozwiązywania problemów. W odróżnieniu od technik odnoszących się do treningu twórczości, nie są one nastawione na twórczy rozwój jednostek, ale na rozwiązywanie poszczególnych problemów. Techniki dotyczące twórczego rozwiązywania problemów mogą być stosowane w agencjach reklamowych, laboratoriach badawczych oraz we wszystkich tych instytucjach i firmach, które na co dzień zajmują się projektowaniem lub rozwiązywaniem określonych problemów. Do najczęściej stosowanych technik należą "burza mózgu" (za jej twórcę uważa się Alexa Osborna) oraz synektyka, którą opracował Gordon. Synektyka Gordona polega na intencjonalnym używaniu analogii. Alex Osborn jako pierwszy zastosowała zasadę tak zwanej "odroczonej oceny", która polega na tym, że podczas poszczególnych etapów tworzenia pomysłu jednostki powstrzymują się od krytyki.