TEORETYCZNE PODSTAWY WYCHOWANIA
- Teoria wychowania - jej zadania i funkcje; związek teorii wychowania z praktyką
- Teoria wychowania jest obok dydaktyki, historii wychowania i pedagogiki ogólnej podstawową dyscypliną pedagogiczną
- Jej głównym przedmiotem zainteresowań jest samo wychowanie
ZADANIA
- Formułowanie celów jakie powinien realizować proces wychowania
- Tworzenie działalności wychowawczej - sposoby umożliwiające realizację określonych celów wychowania (tworzenie warunków )
- Obserwacja skutków wprowadzonych metod wychowania, ich powodzenia i niepowodzenia, oraz ewentualne zmiany i poprawki
FUNKCJE
- Idiograficzno-diagnostyczna: gromadzenie i opisywanie informacji o wychowaniu
- Analityczno-prewidystyczna: analiza i krytyczna ocena badanej rzeczywistości wychowawczej, by przewidzieć zjawiska i zdarzenia
- Ordynaryjno-intencjonalna: próba porządkowania i uogólniania wiedzy dot. wychowania wg. jakichś kryteriów i sądów budowanych w oparciu o prawa i zasady logiki
- Komunikatywno-kompleksowa: stara się dostarczać wiedzę o wychowaniu w sposób przystępny, zrozumiały i klarowny
- Utylitarno-formacyjna: profesjonalne i nieprofesjonalne wyposażenie pedagogów w zespół umiejętności praktycznych służących optymalizacji procesów wychowania
- Heurystyczno-kogniwistyczna(poznawcza): poszukiwanie i stawianie nowych problemów badawczych, wynikających ze zmienności warunków życia społecznego
ZWIĄZEK Z PRAKTYKĄ
Teoria wychowania jest ściśle związana z praktyką, gdyż opisuje ona i analizuje wszystkie działania człowieka związane z wychowaniem. Samo wychowanie jest bowiem uwarunkowane całokształtem procesów zachodzących w życiu człowieka.
Ogólne teorie wychowania
Teorie wychowania o średnim zasięgu
Empiryczne teorie wychowania
- ped. katolicka
- ped. liberalna
- ped. socjalistyczna
- ped. humanistyczna
- ped. naturalistyczna
- ped. personalistyczna
- ped. kultury
- ped. krytyczna
- ped. emancypacyjna
- ped. pozytywistyczna
- ped. postmodernistyczna
- teoria wychowania moralnego
- teoria wychowania intelektualnego
- teoria wychowania estetycznego
- teoria wychowania fizycznego
- teoria wychowania zdrowotnego
i inne
- przedszkolnego
- szkolnego
- zespołowego
- obywatelskiego
- patriotycznego
- religijnego
- seksualnego
- harcerskiego
- zawodowego
- czasu wolnego
- przez zabawę
- przez pracę
- w rodzinie
- w środowisku
- w grupie rówieśniczej
i inne
- Wychowanie - pojęcia i definicje
- Wychowanie to relacja wychowawcy i wychowanka, mająca zaowocować ukształtowaniem wychowanka w sferze fizycznej, moralnej i umysłowej
- Wychowanie zajmuje się wyłącznie człowiekiem, postrzegając go jako jednostkę autonomiczną, niepowtarzalną i oryginalną
- Cele wychowania, koncepcje ustanawiania celów ( naturalistyczna, socjologiczna, teologiczna, ideologiczna )
- Cele wychowania to oczekiwane i pożądane zmiany, jakie pod wpływem zastosowania odpowiednich metod, środków i warunków, kształtują się w osobowości wychowanków w postaci postaw, poglądów, nawyków i innych cech osobowości
PODZIAŁ CELÓW
Formalne - zazwyczaj występują na gruncie instytucjonalnym, np. szkoła, placówki wychowawcze
Nieformalne - występują w środowisku naturalnym dziecka, zwłaszcza w rodzinie
KLASYFIKACJA CELÓW
- Kreatywne : wywoływanie, kształtowanie czegoś np. nowego zainteresowania czy przekonania
- Optymalizujące: zwiększanie, wzmacnianie i poszerzanie np. wrażliwości, zaangażowania
- Minimalizujące: osłabianie, ograniczanie np. agresji, nadmiernej wrażliwości
- Korekcyjne: przekształcanie, zmienianie np. postawy, przekonania
KONCEPCJE USTANAWIANIA CELÓW
- Naturalistyczna
- wg. niej najważniejszym celem wych. jest autonomiczny rozwój jednostki
- potrzeba stworzenia dla wychowanka swobodnego miejsca rozwoju
- rozwój jest uzależniony od wrodzonych cech i predyspozycji człowieka, i to je należy szczególnie uwzględniać w wychowaniu
- ważną rolę odgrywa natura
- odrzuca wpływ środowiska na jednostkę
- Przedstawiciele: J. J. Rousseau, H. Spencer
- Socjologiczne
- cele powinny być wypracowane z rozwoju, potrzeb i charakteru życia społecznego
- głównym celem powinno być zmierzanie do uspołecznienia jednostki
- jednostka powinna od początku być wychowywana wg.norm powszechnie przyjętych
- proces wychowania jest nadzorowany przez społeczeństwo ( instytucje prawne, szkoły)
- ideał wychowania powinien wynikać z analizy i interpretacji życia społecznego
- Ideologiczna
- cele oparte o ideologie, są nazywane pedagogicznymi
- wg. tego wzorca cele tworzą określone zadania dla współczesnego pokolenia
- wychowanie powinno mieć na celu realizację tych zadań
- Teologiczna
- podstawowy cel stanowi próba wykształcenia w jednostce postaw i zachowań opartych na założeniach wiary i religii
- wychowanie moralne jest powiązane z wiarą
- wychowanie powinno pomóc w drodze zjednoczenia z Bogiem
- Ideał wychowania
- ideał w wychowaniu jest postulowanym kształtem dojrzałej osobowości
- charakteryzuje się on zestawem cech wartościowych z punktu widzenia społeczeństwa, tradycji czy wymagań dominującej ideologii
- każda epoka posiada umiejscowiony w historii ideał wychowania zależący od podawanych w tamtym momencie wartości nadrzędnych
- Wychowanie do wartości
- wartość w wychowaniu jest wszystkim, co ważne i cenne dla jednostki i społeczeństwa
- wartość może stanowić punkt odniesienia do uznania czegoś za dobre lub złe
- wartości są filarami, na których opiera się życie społeczne, osobiste i wspólnotowe
JEDNA Z POPULARNYCH KLASYFIKACJI WARTOŚCI
- Transcendentne (Bóg, świętość, wiara, zbawienie).
- Uniwersalne (dobro, prawda).
- Estetyczne (piękno).
- Poznawcze (wiedza, mądrość, refleksyjność).
- Moralne (bohaterstwo, godność, honor, miłość, przyjaźń, odpowiedzialność,
sprawiedliwość, skromność, szczerość, uczciwość, wierność).
- Społeczne (demokracja, patriotyzm, praworządność, solidarność,
tolerancja, rodzina).
- Witalne (siła, zdrowie, życie).
- Pragmatyczne (praca, spryt, talent, zaradność).
- Prestiżowe (kariera, sława, władza, majątek, pieniądze).
- Hedonistyczne (radość, seks, zabawa).
- wartości w wychowaniu mają nadrzędne znaczenie, bez nich wychowanie nie jest całkowite
- wychowanie do wartości ma aktualnie ogromne znaczenie, ze względu na wciąż zmieniający się świat
- Wychowanie, a rozwój dziecka
CZTERY STADIA ROZWOJOWE CZŁOWIEKA WG. PIAGETA
- Okres sensoryczno-motoryczny
- 0-2 lata
- wiedza oparta na fizycznych reakcjach z ludźmi i przedmiotami
- głównym przekazem dziecka dla świata jest ruch
- Okres przedoperacyjny
- 2- 6 lat
- dziecko zaczyna używać symboli i słów do komunikowania się ze światem
- porozumienie się, w celu pokazania swoich potrzeb jest dla jednostki łatwiejsze
- Okres operacji konkretnych
- 6 - 12 lat
- dziecko przeprowadza już proste i średnio skomplikowane operacje umysłowe
- w jego życiu pojawia się logika
- interesuje się ono już naukami, nawiązuje także kontakty rówieśnicze
- Okres operacji formalnych
- 12 - dorosłość
- pojawiają się operacje umysłowe wyższego rzędu
- poczucie wolności, odpowiedzialności za siebie
- pytania egzystencjalne typu “poszukiwanie sensu życia”
- nawiązywanie głębszych relacji międzyludzkich
WYCHOWANIE A ROZWÓJ DZIECKA
Wychowanie w szerokim znaczeniu oznacza właśnie proces rozwoju jednostki. Wychowując stale zmieniamy dziecko pod wieloma względami, jego postrzeganie świata, umiejętności i poglądy ewoluują, a więc rozwija się ono.
- Elementy procesu wychowania
- Ideał wychowania: człowiek dojrzały społecznie
- Cele wychowania
- Formy wychowania
- Metody wychowania
- Środki wychowania
- Wychowanie adaptacyjne
Jest koncepcją, w której pokolenie dorosłych oddziałuje na dzieci, które jeszcze nie dojrzały do życia społecznego. Polega na wywoływaniu zamierzonych zmian w zachowaniu osobowości i postępowaniu dziecka.
- Autorytarne i antyautorytarne koncepcje wychowania
AUTORYTARNE
- człowiek ma się wpasowywać w istniejący świat
- jednostka jest sterowana przez osoby i instytucje wychowujące
Cele :
- rozwój rozumiany jako adaptacja do istniejącej rzeczywistości
- kształtowanie człowiek, który będzie dobrze wypełniał swoje role społeczne
Oddziaływanie pedagogiczne:
- bezpośredni wpływ na dziecko
- przekazywanie gotowej wiedzy
- ustalenie konkretnych wzorców zachowań
- podporządkowanie się wychowanka wychowawcy i zasadom
Metody, środki i formy wychowania:
- kary i nagrody
- rywalizacja
- określona rola wychowania
- rygor
ANTYAUTORYTARNE
- pedagogika humanistyczna
- wspomaga rozwój człowieka
- racjonalność, emancypacja, samowychowanie
Cele wychowania:
- samorealizacja wychowanka
- kształtowanie osoby z własnym sumieniem
- człowiek jest przede wszystkim osobą ponad wykonawcą jakiejś roli
Oddziaływania pedagogiczne:
- pośredni wpływ na dziecko
- umożliwienie jednostce samopoznania
- edukacja bez stosowania przymusu
- autonomia, indywidualność, podmiotowość
Metody, formy i środki
- współdziałanie
- partnerstwo
- elastyczna edukacja
- ocena opisowa rozwoju
- Wychowanie szkolne
- szkoła w odróżnieniu od rodziny jest instytucją kontrolowaną przez odpowiednie organy, pod względem prawidłowości wykonywanej pracy
- zajmuje się kształceniem i wychowaniem dzieci, młodzieży
i dorosłych, stosownie do przyjętych w danym społeczeństwie
celów i zadań oraz koncepcji oświatowo-wychowawczych i programów
Funkcje szkoły
- dydaktyczna : przekazywanie jednostkom wiedzy zawartej w podstawie programowej
- wychowawcza
- opiekuńcza: szkoła w czasie przebywania w niej dziecka jest odpowiedzialna za bezpieczeństwo jednostki i zaspokajanie jej podstawowych potrzeb
- Aktualnie obowiązująca Podstawa Programowa jest z dnia 14 lutego 2017 roku
JM02
Wschodząca gwiazda
Punkty rankingowe:
Zdobyte odznaki:
JM02
Wschodząca gwiazda