Pojęcie "romantyzm" w odniesieniu do muzyki zostało użyte po raz pierwszy przez Ernsta Theodora Amadeusa Hoffmanna, niemieckiego pisarza, krytyka muzycznego, kompozytora, dyrygenta i malarza.

Epoka wczesnego romantyzmu w muzyce obejmuje lata 1810-1828. Najważniejszymi cechami tego okresu były:

- dominująca rola subiektywizmu i emocjonalizmu,

- przedstawianie w dziełach literackich, obrazach, a także w muzyce, emocji konkretnego bohatera,

- bardzo silne związanie muzyki z innymi dziedzinami sztuki, zwłaszcza z literaturą,

- wykorzystanie na wielką skalę muzyki programowej - takiej, która wyraża treści pozamuzyczne,

- podporządkowanie formy utworu wyrażanym treściom,

- kierowanie się twórców własnymi przeżyciami, emocjami, uczuciami czy namiętnościami i eksponowanie ich w muzyce,

- dominująca rola liryki wokalnej jako syntezy słowa i muzyki, która wykorzystana została również na gruncie muzyki czysto instrumentalnej (np. "Pieśni bez słów" F. Mendelssohna-Bartholdy'ego),

- zwrócenie się kompozytorów w kierunku rodzimego folkloru, wykorzystywanie ludowych pieśni i tańców na gruncie muzyki artystycznej, co dało podwaliny pod powstanie szkół narodowych,

- powiększanie składu orkiestry symfonicznej,

- zainteresowanie się twórców przeszłością muzyki, nawiązywanie do stylów minionych epok.