"Ferdydurke" Witolda Gombrowicza:
- konwencja groteski - zasada konstrukcyjna świata przedstawionego i sposób interpretacji świata zewnętrznego; - posługiwanie się parodią (np. parodia literackich stylów i konwencji);
- konwencja snu (powieść rozpoczyna się przebudzeniem głównego bohatera);
- gry słowne, neologizmy;
- absurd i alogiczność;
- karykatura;
- intertekstualność;
- kilku narratorów;
- dziwna, niespójna fabuła;
- miejsca akcji są umowne;
- sytuacje są schematyczne, takie samo jest postępowanie bohaterów;
- odrzucenie realizmu; brak klasycznego układu wydarzeń;
- słowa-klucze: "pupa" - zdziecinnienie i niedojrzałość, "łydka" - symbol młodości, postępu w dziedzinie moralności i nowoczesności, biologizm, "gęba" - sposób odbierania przez innych, gębę można przyprawić, ale nie można się od niej uwolnić;
- brak indywidualizacji postaci, bohaterowie to określone typy ludzkie;
- teoria formy jako niebezpiecznego rodzaju zniewolenia.
"Sklepy cynamonowe" Bruno Schulza:
- przykład prozy poetyckiej;
- deformacja i odrealnienie rzeczywistości, realistyczna fabuła schodzi na dalszy plan, rzeczywistość przypomina marzenia senne, oniryczność;
- świat przedstawiony organizują wspomnienia głównego bohatera - narratora, jego powrót do czasów dzieciństwa;
- brak ciągłości fabuły;
- nawet błahe wydarzenia urastają do rangi symbolu, podczas gdy inne - może nawet ważniejsze - zanikają;
- konwencja mitów i symboli: sklepy cynamonowe - symbol egzotyki i szczęścia; ulica Krokodyli - symbol zgubnego rozwoju cywilizacji i komercjalizacji; Adela - symbol praktycyzmu i zniszczenia;
- symbol labiryntu;
- asocjacyjność metafor; ich spiętrzenie;
- łączenie efektów kolorystycznych, świetlnych, zapachowych, dotykowych akcentujących sensualizm świata przedstawionego - synestezja;
- mitologizacja rzeczywistości i codziennych czynności;
- elementy baśniowe, mityczne i liryczne,
- zdecydowane odrzucenie mimetyzmu;
- animizacja i personifikacja przedmiotów;
- depersonifikacja ludzi, człowiek jako manekin - pusta istota bez rozumu i duszy;
- stylizacja biblijna i mitologiczna.
- kreacjonizm jako podkreślenie dążenia autora do zachowania indywidualizmu, a także próba stworzenia świata według własnej miary.
"Szewcy" Stanisława Ignacego Witkiewicza (Witkacego):
- forma zdominowała treść;
- brak akcji przyczynowo-skutkowej;
- groteska i absurd: zderzenie tragizmu i komizmu, absurdalne wypowiedzi przypominające zlepki różnych słów, częste zmiany stylu wypowiedzi bohaterów, deformacja świata, karykaturalność;
- nazwiska charakteryzują postacie i podejmowane przez nich działania;
- wprowadzenie postaci fantastycznych, np. Hiper-Robociarz;
- didaskalia wchodzą w skład utworu;
- odrzucenie zasad prawdopodobieństwa życiowego;
- teoria "czystej formy" - najważniejsza jest forma i to ją należy wyeksponować, treść się nie liczy. Sztuka nie może być społeczna i moralna. To, co pojawia się na scenie nie może odpowiadać rzeczywistości. Chodzi o wywołanie w odbiorcy niepokoju i lęku metafizycznego.
"Proces" Franza Kafki:
- Józef K. - bohater "everyman" - każdy i nikt jednocześnie;
- rzeczywistość przypomina koszmar senny, z którego bohater mimo licznych starań nie może się obudzić;
- czas i miejsca zdarzeń przypominają widzenia senne; brak dokładnego określenia czasu i przestrzeni;
- kategoria absurdu: absurdalna jest sytuacja oskarżenia, proces, sąd i scena śmierci, w ogóle wszystko jest absurdalne;
- alegoryczność, paraboliczność i mityczność języka;
- powieść-parabola: tytułowy proces jest parabolą życia ludzkiego (proces to życie, sąd to Bóg, wyrok to śmierć). Trzeba podporządkować się odgórnym prawom;
"Mistrz i Małgorzata" Michaiła Bułhakowa:
- luźna, otwarta i niezwykle złożona kompozycja;
- mieszanie realizmu i fantastyki;
- bohaterowie zarówno realistyczni jak i fantastyczni: mieszkańcy Moskwy, diabły itp.;
- motywy biblijne i szatańskie;
- miejsce akcji: Jerozolima i Moskwa;
- powieść w powieści.