Nazwa "średniowiecze" pochodzi od ludzi renesansu. Przez długi czas miała ona bardzo negatywny charakter - "wieki średnie" oznaczały poziom epoki i jej przejściowy charakter (miedzy antykiem a renesansem). Średniowiecze trwało bardzo długo, około tysiąca lat: od roku 476 (zdobycie Rzymu przez barbarzyńców, upadek Cesarstwa Zachodnio-rzymskiego) do XV wieku (1450 - wynalazek druku, 1453 - upadek Konstantynopolu, 1492 - odkrycie Ameryki). W Polsce ramy czasowe epoki to X-XV wiek.
Charakterystyka epoki:
1. Teocentryzm - Bóg jest w centrum zainteresowania średniowiecznego człowieka, stanowi Najwyższą Wartość.
2. Uniwersalizm - średniowieczna Europa jako jedność:
- jeden urzędowy język (łacina);
- jedna religia (chrześcijaństwo);
- jeden papież jako najwyższy zwierzchnik Kościoła;
- jedna władza świecka - cesarz niemiecki, któremu podlegają wszyscy królowie;
- jeden obowiązujący, powszechny światopogląd (teocentryzm);
- jeden typ literatury.
3. Dualizm - rozdarcie człowieka pomiędzy skrajnymi, przeciwstawnymi wartościami (piekło i niebo, zło i dobro, dusza i ciało).
4. Anonimowość - powszechnie nie podpisywano swoich utworów. Autorzy nie dążyli do sławy, ale do służby Bogu.
5. Asceza - dobrowolne wyrzeczenie się bogactwa, życia rodzinnego, dóbr doczesnych oraz umartwianie ciała jako droga do świętości.
6. Filozofia:
- scholastyka - filozofia szkolna, polegająca na próbie dowodzenia na drodze rozumowej faktów biblijnych uznanych za niepodważalne i objawione.
- Augustynizm - system filozoficzny stworzony przez św. Augustyna. Dzieła: "Wyznania", "Państwo Boże". Status człowieka w świecie nie jest jasno określony - w hierarchii bytów ludzie są gdzieś pomiędzy aniołami a zwierzętami. Tragizm ludzkiego losu dodatkowo pogłębia dualizm: rozdarcie na grzeszne, skłonne do upadku ciało i dominującą nad nim duszę. Bardzo krytyczny stosunek do cielesności i zmysłowości. Odkrycie przez człowieka prawdy nie może mieć miejsca na drodze poznania zmysłowego, lecz tylko poprzez łaskę Bożą - oświecenie, iluminację. Łaska jest również niezbędnie potrzebna do moralnego życia i uzyskania zbawienia. Dobro i zło jest aktem dobrej woli człowieka, a dobra wola nie zawsze idzie w zgodzie z rozumem. Świat stworzony przez Boga jest ze swej istoty dobry - to wolny wybór jego stworzeń doprowadził do powstania zła ("teodycea"). Predestynacja - odgórny podział ludzi na potępionych i zbawionych. Ludzki los jest zdeterminowany od urodzenia człowieka. Historia ludzkości to dzieje odwiecznej walki Królestwa Bożego z rządzoną przez szatana ziemią - jej końcem będzie ostateczny podział ludzi i przynależność do któregoś z tych wrogich obozów.
- Tomizm - kierunek filozoficzny św. Tomasza z Akwinu. Chrześcijańska kontynuacja filozofii Arystotelesa. Harmonia pomiędzy wiarą a wiedzą (pierwsza pomaga człowiekowi wtedy, gdy zawodzi druga). Świat skonstruowany został na zasadzie ściśle sprecyzowanej, uporządkowanej hierarchii, w której wszystkie byty - w tym też człowiek - zajmują swoje wyznaczone miejsce. Hierarchia bytów:
Bóg istota najdoskonalsza
anioły czysta inteligencja
święci czysta inteligencja
ludzie
zwierzęta
rośliny
rzeczy
Przynależność do określonego miejsca w hierarchii wyznacza człowiekowi konkretne obowiązki i powinności, których wypełnianie utrzymuje ład w społeczeństwie i zapewnia harmonijne funkcjonowanie świata. Człowiek powinien się doskonalić w posłuszeństwie i cnocie, a także dążyć do jak najgłębszego poznania Boga, co jest największym ludzkim szczęściem.
- Franciszkanizm - poglądy św. Franciszka z Asyżu, ujęte w program radosnej wiary. Jego główną ideą jest miłość żywiona dla wszelkiego Bożego stworzenia i miłosierdzie okazywane każdemu. Św. Franciszek wraz ze swoimi uczniami uprawiał swego rodzaju czynną ascezę, polegającą na rygorystycznym ubóstwie, postach, służbie chorym i ubogim. Głosili też wszędzie budujące i poruszające kazania, opowiadając Dobrą Nowinę nie tylko ludziom, ale wszystkim Bożym stworzeniom.
7. Gatunki literackie:
a. przejęte ze starożytności:
b. średniowieczne:
- liryka (przede wszystkim Maryjna)
- epika: epos rycerski (chansons de geste), hagiografia (żywoty świętych), kroniki (historiografia), apokryfy, kazania
- dramat: moralitet, misterium, dramat liturgiczny, dialog.
8. Wzorce parenetyczne:
- Rycerz - honorowy, odważny, chrześcijanin, wierny władcy, broni słabych, pochodzi ze szlachetnego rodu, bogaty, czuły, znający kodeks rycerski, młody, dbały o honor, służy damie swego serca, ginie piękną śmiercią.
- Epos rycerski: rozgrywająca się na tle autentycznych wydarzeń historycznych akcja, dużo opisów, dużo krwawych scen, narrator 3-osobowy, wszystkowiedzący, podniosły styl. Słynne eposy rycerskie: "Pieśń o Rolandzie", "O rycerzach okrągłego stołu", "Słowo o wyprawie Igora", "Dzieje Tristana i Izoldy".
- Święty - pobożny, bardzo dobry, rozdaje majątek biednym, unika sławy, zachowuje powściągliwość cielesną, pokorny, cierpi na chwałę Pana, skromny, wyrzeka się ziemskich dóbr, rezygnuje z tytułów, rozkoszy, majątku.
- Władca - szlachetny, hojny, dobry dowódca i strateg, walczy o nawrócenie niewiernych, umacnia chrześcijaństwo, sprawiedliwy.
9. Zabytki języka polskiego:
- "Geograf bawarski";
- "Kronika Thietmara";
- "Bulla gnieźnieńska";
- "Księga Henrykowska";
- "Bogurodzica";
- "Kazania Świętokrzyskie";
- "Kazania Gnieźnieńskie";
- "Psałterz floriański";
- "Psałterz puławski";
- "Rozmowa Mistrza Polikarpa ze Śmiercią";
- "O zachowaniu się przy stole";
- "Lament świętokrzyski";
- "Biblia św. Zofii";
- "Jezusa Judasz sprzedał".
10. Archaizmy w "Bogurodzicy":
- fonetyczne (wymawiane inaczej): zwolena, krzciciela;
- słowotwórcze: przebyt, zbożny;
- słownikowe: Bożyc, gospodzina, dziela, jegoś, zbożny, jąż, przebyt, żywot;
- fleksyjne (odmiana przestarzała): słysz, zyszczy;
- składniowe: Twego dziela, Bogiem sławiona.
11. Symbolizm:
- liczby (3, 4, 7);
- kolory (biały, żółty, czerwony);
- zwierzęta (lew, ryba, wąż).
12. Architektura - dwa style:
- romański - panuje w Europie w okresie XI-XII wieku. Architektura obronna (zamki warowne z otaczającymi je fosami i murami) oraz architektura sakralna (opactwa i kościoły). Budowle racjonalne i rozplanowane, zazwyczaj zaokrąglone (rotundy), opierające się na prostocie brył geometrycznych. Grube i masywne mury obronne, małe i wąskie otwory okienne (zabezpieczające przed wrogim najazdem - kościoły spełniały w tych czasach funkcję warowni), bogate zdobnictwo portali i kolumn, półkoliste łuki oraz różne rodzaje sklepienia: kolebkowe (Francja, Hiszpania) krzyżowo-żebrowe (Niemcy), kopułowe (południowo-zachodnia Francja), żebrowe (Włochy). Przykładem najbardziej znanej budowli o charakterze romańskim jest paryska katedra Notre Dame.
- gotycki - panuje w okresie XIV-XVI wieku. Charakterystyczne cechy: lekkość, strzelistość, ogrom, wielość kierunków pionowych (wertykalizm), liczne wieżyczki, wysokie, ostrołukowe okna, sklepienie krzyżowo-żebrowe, duża ilość drobnych elementów dekoracyjnych. Najwspanialszym polskim przykładem budowli gotyckiej jest krakowska katedra na Wawelu, natomiast słynne przykłady zagraniczne to m. in.: most Karola w Pradze i opactwo Westminsteru w Londynie.
13. Pojęcia:
- Hagiografia (żywoty świętych). Układ:
1. Prolog.
2. Narodziny świętego.
- Cudowne dzieciństwo.
- Młodość - objawienie się wszystkim świętości bohatera.
- Małżeństwo, związane zazwyczaj ze ślubem czystości.
- Opuszczenie przez świętego rodzinnego domu.
- Cuda czynione za życia.
- Prześladowania, jakiego doznawali święci, ich dobrowolne umartwianie ciała.
- Otrzymanie stygmatów - śladów męki Chrystusa (nie występuje w każdym żywocie).
- Męczeńska śmierć ascety, często podkreślona pojawieniem się Boga.
- Cuda czynione przez świętego po śmierci.
- Historiografia - dział piśmiennictwa średniowiecznego obejmujący: gesta (opisy wielkich czynów rycerzy i królów), kroniki (dzieje państw i rodzin królewskich).
- Moralitet - gatunek dramatu o charakterze moralizatorskim, dydaktycznym. Pokazuje zło i dobro człowieka, poucza jaką drogę należy wybrać. Bohater: zwykły, bezimienny człowiek (everyman), napotykający na swojej życiowej drodze alegorię zła i dobra - musi dokonać między nimi wyboru. Na końcu utworu czeka go nagroda lub kara (niebo lub piekło). Utwór o charakterze uniwersalnym.
- Misterium - widowisko teatralne ukazujące fragmenty Biblii, które wiążą się z tajemnicami wiary (np. Sąd Ostateczny).
- Dramat liturgiczny - był częścią mszy św. poprzedzającą zmartwychwstanie. Tematycznie związany z Wielkim Tygodniem.
- Apokryf - opowieść o życiu Św. Rodziny, która nie weszła w skład Pisma Świętego. Funkcjonowały ustnie, niektóre zostały spisane.
- Kazanie - pouczająca wypowiedź wygłaszana na mszy św. przez kapłana, dydaktyczne przemówienie religijne zapoznające wiernych z prawdami wiary.