Internacjonalizm to ideologia głosząca hasło równości, współpracy i przyjaźni wszystkich narodów; międzynarodowa jedność i solidarność. Pogląd ten zakłada, że nie ma zasadniczych różnic między narodami, które mogłyby klasyfikować je na lepsze, rządzące i gorsze, podlegające kategorie.
Norwid to jeden z najwybitniejszych, najoryginalniejszych twórców w schyłkowej dobie romantyzmu. Motywy podejmowane w jego poezji zasadniczo różniły się od zainteresowań wieszczów. Unika on tematu tak ukochanego przez romantyków, jakim jest kwestia patriotyzmu narodowego. Twórczość Norwida ma charakter ponadnarodowy; skupia się na problematyce ogólnoludzkiej, uniwersalnej; w centrum jego uwagi znajduje się człowiek jako przedstawicielem gatunku homo sapiens. Jako przeciwnik koncepcji nacjonalistycznych, szowinistycznych, fanatyzmu narodowego, Norwid unika w swych wierszach pojęcia patriotyzmu lokalnego oraz narodowego, bezwzględnego oddania swojej ojczyźnie oraz bezgranicznej miłości wobec swojego kraju .
Koncepcje humanistyczne oraz internacjonalistyczne są podejmowane w wielu utworach Norwida. Program ideologiczny, który poeta realizował w swym życiu i twórczości jest przedstawiony w utworze "Moja ojczy-zna". Jest to rodzaj manifestu głoszącego wyższość koncepcji ojczyzny ogólnoludzkiej - globalnej nad małą, regionalną ojczyzną. "Naród mnie żaden nie zbawił ni stworzył / Wiecz-ność pamiętam przed wiekami / Klucz Dawidowy usta mi otworzył, / Rzym na-zwał; człekiem".
Utwór eksponuje tolerancyjną, humanistyczną postawę będącą kluczem pokoju i równości; przeciwną wszelkim nacjonalistycznym podziałom kulturowym, wyznaniowym, czy też rasowym. Jest to kreacja uniwersalnej, ponadczasowej, zjednoczonej Europy pod wodzą Kościoła chrześcijańskiego.
"Bema pamięci żałobny rapsod" przedstawia postać odważnego, bohaterskiego generała Józefa Bema. Zasłużył się on w powstaniu listopadowym, węgierskim, uczestniczył również w walkach na froncie francuskim, austriackim, portugalskim, a nawet tureckim. Ideą jego życia była wolność wszystkich ludzi, o którą walczył w różnych częściach Europy - "za wolność naszą i waszą". Jego internacjonalistyczna orientacja wciąż żyje - pomimo jego śmierci- w ludziach, którzy łączą się w marszu idącym śladami wielkiego wodza.
Wiersz "Do obywatela Johna Brown" nawiązuje do historii tytułowego bohatera, który podjął walkę przeciwko niewolnictwu. Za swą buntowniczą inicjatywę został skazany na karę śmierci. Wyrok wywołał burzę głosów sprzeciwu i falę protestu wśród europejskiej opinii publicznej. Jak na ironię, Brown zginął w sprawie Murzynów żyjących na ziemi amerykańskiej, o której wolność kiedyś walczył T. Kościuszko.
Według opinii Norwida jedynie walka o szeroko pojętą wolność człowieka, w obronie ludzkiego istnienia jest słuszna. Neguje działania wojenne prowadzone w celu zemsty, realizacji ambicji terytorialnych, zdobycia dominacji i palmy pierwszeństwa na kontynencie. W związku z tym pojęcie wolności i działań wyzwoleńczych przedstawia w kontekście ogólnoludzkim, nie zaś narodowym.
Norwid był przeciwnikiem patriotycznego fanatyzmu i patriotycznych frazesów.