Jan Kochanowski napisał tragedię jako pierwszy i jedyny w naszej literaturze renesansowej. Jego "Odprawa posłów greckich" jest tym wspanialsza, że wzoruje się on na starożytnych zasadach tworzenia i wyznacznikach tragedii. Budowa oraz kompozycja utworu, kreacja bohaterów, ich cech, stylu wypowiedzi, utrzymanie zasady trzech jedności, wskazuje na jego klasyczny rodowód.
Mimo tego Kochanowski wprowadza pewne zmiany. W "Odprawie posłów greckich" zniesiona została ingerencja bogów. O tym ,czy porwana Helena, zostanie w Troi, czy też powróci do domu, decyduje Rada, która dyskutuje nad warunkami posłów przybyłych z Grecji. Nie ma więc tutaj klasycznego konfliktu tragicznego, czy też fatum (czyli przeznaczenia), które ciążyłoby nad losami bohaterów. Tragizmu możemy szukać raczej w tematyce rozpatrywanej w dramacie: a więc, czy podjęta decyzja doprowadzi do wybuchu wojny, czy pozwoli na polubowne rozstrzygnięcie rozmów? Problemem okazuje się tutaj moralność i postawy przyjęte przez głównych bohaterów.
Tak interpretując, możemy stwierdzić, że "Odprawa posłów greckich" jest tragedią polityczną, moralną, a także dotyczącą problemów społecznych.
Postawy, które przyjmują bohaterowie jasno Kochanowski przeciwstawia, dając schematyczny przekrój społeczeństwa. Z jednej strony umiłowanie osobistych interesów, nierozwaga, społeczna niedojrzałość, z drugiej patriotyzm, mądrość, przemyślane decyzje. W przypadku każdej z nich decyzja o losie państwa należy do postaci, nie ma ingerencji bóstw. Czy będzie to lekkomyślna młodzież- Aleksander i Ikeaton, rozpieszczeni, żyjący w luksusie, nie mający pojęcia o prowadzeniu wojny, do której doprowadzili; czy mądry i roztropny Antenor, który jest w stanie odpowiedzialnie podejść do spraw wagi państwowej. Przy odwołaniu do spraw współczesnej autorowi Polski, ważna jest wypowiedź Ulissesa, zapowiadająca upadek państwa rządzonego z taką lekkomyślnością. W podobnym zresztą kontekście możemy rozumieć wróżbę Kassandry. Ona również zwraca uwagę czytelnika na konsekwencje zaniedbania spokoju i solidarności narodowej.
Ocena 5
Magda Kropka
Temat: "Odprawa posłów greckich" Jana Kochanowskiego jako dramat moralno-polityczny
Jan Kochanowski napisał tragedię jako pierwszy i jedyny w naszej literaturze renesansowej. Jego "Odprawa posłów greckich" jest tym wspanialsza, że wzoruje się on na starożytnych zasadach tworzenia i wyznacznikach tragedii. Budowa oraz kompozycja utworu, kreacja bohaterów, ich cech, stylu wypowiedzi, utrzymanie zasady trzech jedności, wskazuje na jego klasyczny rodowód.
Mimo tego Kochanowski wprowadza pewne zmiany. W "Odprawie posłów greckich" zniesiona została ingerencja bogów. O tym ,czy porwana Helena, zostanie w Troi, czy też powróci do domu, decyduje Rada, która dyskutuje nad warunkami posłów przybyłych z Grecji. Nie ma więc tutaj klasycznego konfliktu tragicznego, czy też fatum (czyli przeznaczenia), które ciążyłoby nad losami bohaterów. Tragizmu możemy szukać raczej w tematyce rozpatrywanej w dramacie: a więc, czy podjęta decyzja doprowadzi do wybuchu wojny, czy pozwoli na polubowne rozstrzygnięcie rozmów? Problemem okazuje się tutaj moralność i postawy przyjęte przez głównych bohaterów.
Tak interpretując, możemy stwierdzić, że "Odprawa posłów greckich" jest tragedią polityczną, moralną, a także dotyczącą problemów społecznych.
Postawy, które przyjmują bohaterowie jasno Kochanowski przeciwstawia, dając schematyczny przekrój społeczeństwa. Z jednej strony umiłowanie osobistych interesów, nierozwaga, społeczna niedojrzałość, z drugiej patriotyzm, mądrość, przemyślane decyzje. W przypadku każdej z nich decyzja o losie państwa należy do postaci, nie ma ingerencji bóstw. Czy będzie to lekkomyślna młodzież- Aleksander i Ikeaton, rozpieszczeni, żyjący w luksusie, nie mający pojęcia o prowadzeniu wojny, do której doprowadzili; czy mądry i roztropny Antenor, który jest w stanie odpowiedzialnie podejść do spraw wagi państwowej. Przy odwołaniu do spraw współczesnej autorowi Polski, ważna jest wypowiedź Ulissesa, zapowiadająca upadek państwa rządzonego z taką lekkomyślnością. W podobnym zresztą kontekście możemy rozumieć wróżbę Kassandry. Ona również zwraca uwagę czytelnika na konsekwencje zaniedbania spokoju i solidarności narodowej.