1. Nazwy epok i ich znaczenie

Oświecenie - nazwa epoki jest określeniem wieku rozumu, wieku filozofów, wieku światła. Termin te powstał w Niemczech, ale najszybciej przyjął się w Anglii i we Francji.

główne hasło - cogito ergo sum (Kartezjusz) - myślę, więc jestem; twórcy i naukowcy pokładali wielką wiarę w możliwościach rozumowego poznania i definiowania świata.

Romantyzm - nazwa wywodzi się od francuskiego słowa romantisme - niezwykły lub tez wywodzi się od słowa romance, które oznacza romański, rzymski. Już w średniowieczu stosowano tę nazwę do określenia grup etnicznych zamieszkujących prowincje rzymskie, zaś "romancami" nazywano ich twórczość - niezwykłe legendy, podania i baśnie. Kultura ta wywołała wielkie zainteresowanie wśród młodych twórców na początku wieku XIX, dlatego też w krótkim czasie zaczęto nazywać ich romantykami, zaś całą formację obwołano mianem romantyzmu.

- przymiotnika "romantyczny" używano dla określenia rzeczy nietypowych, niemal nierzeczywistych, których wyjaśnienie często wykracza poza tłumaczenie rozumowe.

2. Sztuka

Oświecenie

- doświadczenie winno odbywać się wzdłuż jasno określonej i ściśle zaplanowanej drogi, w czasie której nie ma miejsca na nieprzewidziane sytuacje

- dla artystów najważniejszą rolę odgrywają wzory, które stanowią podstawę własnej działalności; wszelkie realizacje musiały zawierać wyraźne nawiązanie do uznanego kanonu piękna

- architektura wyraźnie nawiązująca do stylizacji antycznych - w starożytności narodziło się klasyczne piękno budowli ukryte w harmonii jej kształtów; częste wykorzystanie form otwartych wewnątrz budynków (patio, krużganki, kolumnady)

- wzorem dla rzeźbiarzy była oczywiście epoka starożytna, stąd też pragnienie osiągania efektów współmiernych z tymi, które pozostawili po sobie rzeźbiarze antyczni; częste wykorzystanie motywów mitologicznych w zdobieniach fasad budynków oraz ogrodów

- w malarstwie niezwykle ważną rolę odgrywała perfekcja formy oraz profesjonalizm warsztatu malarskiego

- zadaniem sztuki było wznieść się ponad naturę, z której czerpała dobre wzory

- bardzo ważny gust, często nazywany "dobrym smakiem" - próba osiągania uniwersalnej harmonii

Romantyzm

- ideałem podążania za pięknem jest kręta ścieżka, od której odchodzi mnóstwo niezwykle pociągających odnóg, które warto zbadać, by uzyskać pełniejszy obraz badanego terenu, droga staje się celem samym w sobie

- kluczową rolę odgrywa natchnienie, którego można poszukiwać wszędzie, bowiem we wszystkim tkwi element niemożliwy do określenia, zatem na wskroś romantyczny.

- niepokój staje się podstawowym odczuciem towarzyszącym aktom twórczym, ponieważ twórca nie jest w stanie przewidzieć, co przyniesie kolejna chwila artystycznego uniesienia

- poszukiwanie wszystkiego, co w linii prostej związane jest niesprawdzalnym rozumowo faktem istnienia; najważniejszy wydaje się pierwiastek szaleństwa, nieokreśloności względem rzeczywistości, mistycznej tajemniczości

- wielkie zainteresowanie okultyzmem, możliwościami nawiązywania kontaktu ze zmarłymi, chiromancją, spirytualizmem oraz kulturą orientalną

- w sztukach plastycznych występuje nastrojowość, zainteresowanie przyrodą, dynamika kompozycji, bogactwo kolorytu, efektów świetlnych, silna ekspresja, efekty grozy

- natura zawsze stanowi idealny wzorzec, dlatego sztuka nie powinna poszukiwać form niesprawdzalnych w naturze' natura natchnieniem oraz wzorem

- indywidualizm, czyli zadaniem każdego jest odnaleźć w sobie pierwiastek romantyczny, który będzie wyróżniał go spośród innych

3. Metody poznawania świata

Oświecenie

* racjonalizm - postawa eksponująca rolę rozumu w dochodzeniu do prawdy i wiedzy. Przesądy, zabobony oraz ludowe wierzenia należy odrzucić jako nieuzasadnione w jakikolwiek sposób. W życiu codziennym liczy się przede wszystkim wiedza. Podstawą programową jest stwierdzenie cogito ergo sum - myślę, więc jestem.

wyznawcy: Spinoza, Newton, Kartezjusz

- rozumowe podejście do świata jest gwarantem osiągnięcia prawdy

empiryzm - pogląd, według którego doświadczenie (empiria) to jedyny sposób poznania świata. Nic, co nie jest sprawdzalne eksperymentalnie, nie jest prawdą.

prekursorem i twórcą był Francis Bacon

- najważniejszym zadaniem naukowca jest dojście do prawdy, które może nastąpić wyłącznie na drodze sprawdzania wszystkiego za pomocą indywidualnego przeżycia, doznania czy doświadczenia

* sensualizm - to pogląd, według którego źródłem wiedzy są wrażenia zmysłowe (na przykład: smak, wzrok czy dotyk) - one bowiem są odbiciem rzeczywistości.

wyznawca - John Locke, autor twierdzenia o czystej kracie (łac.: tabula rasa), czyli przekonania, że człowiek rodzi się dobry i dopiero w trakcie życia, zatem także i rozwoju, kształtuje swój rozum, charakter i postawę względem świata. Każde doświadczenie wpływa na zmianę naszego światopoglądu, bez względu czy sobie ją uświadamiamy czy też pozostaje ona niezauważalna przez nasz umysł i zmysły.

- świat może poznawać każdy, kto chce dowiedzieć się czegoś nowego na jego temat

Romantyzm

- komunikacja pomiędzy ludźmi a wszechobecnym duchem świata odbywa się w przestrzeni predefiniowalnej, która rozgrywa się w przestrzeni intuicji, uczuć i wiary w istnienie "czegoś obok mistycznego nas"

- poznanie świata odbywać ma się nie za pomocą zmysłów, ale za pomocą intuicyjnego oglądu świata - okiem i uchem duszy

- romantycy przekonani są, że rozum i zmysły nie są w stanie wyjaśnić obecności oraz samej istoty tajemnicy wnętrza wszechrzeczy. Duchowe życie człowieka jest zamknięte przed rozumowym poznaniem, dlatego nie warto nawet tracić czasu na próby dojścia do prawdy w ten sposób. Prawdziwe życie rozgrywa się poza ludzkimi oczami, chyba że rozpoznajemy świat oczami duszy

- irracjonalizm - to wiara w pozarozumowe metody poznania świata, w możliwość poznania prawdy za pomocą uczuć, wiary i wizji; odrzucenie wszelkich rozumowych metod oglądu i definiowania rzeczywistości

- ludowość - zainteresowanie twórczością oraz kulturą ludu; moralność i obyczajowość może być źródłem natchnienia dla twórców, ponieważ nie skażona jest ona obecnością pierwiastka rozumowego czy wyrafinowania przez świadome doświadczenie

4. Typ bohatera

Oświecenie

człowiek oświecony, obecny przez cały czas w życiu publicznym, świadomy bolączek trapiących społeczeństwo, w którym dorastał i w którym obecnie żyje, przez cały czas stara się oddziaływać na nie pozytywnie ukazując niedoskonałości; świadomy potrzeb gruntownych reform

- doświadczenie jest wartością zbiorową, dlatego każdy z nas powinien uczyć się na błędach tak własnych, jak i wszystkich, których mogliśmy w życiu spotkać i wysłuchać

- niezwykle ważne staje się ponownie pojęcie patriotyzmu, który wpajać ma dzieciom ojciec, zaś zadaniem obojga rodziców jest wychować dzieci według tradycyjnych wzorów kulturalnych z uwzględnieniem niedoskonałości oraz konieczności postępu

- funkcjonuje pojęcie bohatera negatywnego, którego utożsamia się z Sarmatą, warchołem, pijakiem i zwolennikiem stagnacji kulturalno - obyczajowej

- rysowane portrety postaci są łatwo rozpoznawalne, bowiem noszą jasne i prosto zdefiniowane cechy

Romantyzm

- bohater, który pochodzi z nikąd, bowiem nikt nie zna jego pochodzenia, czasem także prawdziwej tożsamości; tajemnicza, zamknięta w sobie jednostka, której życie wewnętrzne toczy się w innym wymiarze

- ważną cechą jest indywidualizm, który często prowadził do powstania otwartego konfliktu ze światem

- wnętrze człowieka jest polem jego zmagania z własną opresyjna osobowością

- romantyczna miłość oznaczająca zawsze miłość tragiczną

- wyraźnie krytykuje ludzi posługujących się kategoriami rozumowymi w poznaniu świata

- dzieci, chorzy umysłowo, mistycy są równorzędnymi partnerami do dyskusji, bowiem obecny jest w nich pierwiastek niesamowitości

5. Wpływ sytuacji politycznej państwa na cele literatury

Oświecenie

- kraj wewnętrznie podzielony w wyniku zdradzieckiej polityki kolejnych królów elekcyjnych oraz polityki magnaterii kierującej się zasadą prywaty

szlachta zbytnio zabiega o zachowanie własnych przywilejów oraz ciągłe wzmacnianie swojej pozycji, nie bierze pod uwagę dobra narodowego

- zgłaszane postulaty odmienienia opresyjnej sytuacji zawierają się następujących płaszczyznach:

* uwolnienie sejmu od wpływów politycznych mocarstw ościennych

* zniesienie zasady liberum veto

* gruntowna reforma systemu szkolnictwa

* wszechstronna edukacja społeczno - obyczajowa społeczeństwa

Romantyzm

- podstawowym problemem, z którym zmagają się politycy jest nieobecność Polski na mapach świata

- literatura i literaci przyjmują jedyną słuszną koncepcję zmiany tej sytuacji poprzez podjęcie działań, bowiem niczego nie osiągnie się w wyniku "czczego gadania"

mesjanizm - to pogląd przypisujący jednostce, pewnej zbiorowości lub narodowi szczególnego posłannictwa wobec ludzkości rozumianej ogólnie; przyjęcie na siebie ciężaru odpowiedzialności za historię

6. Preferowane gatunki, porównanie dramatów

Oświecenie

- najważniejszą rolą literatury jest wychowanie społeczeństwa oraz ciągłe reagowanie na aktualne wydarzenia polityczne, dlatego kluczowymi gatunkami są: bajka, satyra społeczno - obyczajowa, satyra oraz komedia polityczna

- powiastka filozoficzna zapewnić miała rozrywkę intelektualną rozrywkę oraz diagnozę współczesnego świata

- chętne i częste wykorzystanie lub wyraźne nawiązanie do gatunków ukształtowanych w starożytności

Romantyzm

- zadaniem literatury jest zaskakiwać, dlatego kształt utworów uzależniony był każdorazowo od chwilowego stanu emocjonalnego autora

- częste wykorzystanie gatunków pozwalających na stworzenie rozbudowanej siatki symbolicznej

7. Bóg

Oświecenie

ateizm - idea Boga powstała jako potrzeba uzależnienia pewnych zjawisk od jakiejś instancji wyższej, dlatego właśnie jest on efektem wewnętrznego lęku przed prawami natury; zgodnie z teoriami poznania, Boga być nie może, ponieważ nie istnieje żaden sposób przedstawienia jego wyobrażenia, który mógłby być sprawdzalny w jakikolwiek uznawany sposób

deizm - Bóg jest stwórcą świata, reguł jego funkcjonowania, jednak nie zadaje sobie wysiłku, by reagować na zachodzące w nim przemiany, tym samym nie warto poświęcać uwagi idei, która nie poświęca uwagi nam samym

Romantyzm

- Bóg był obecny w literaturze i kulturze jako jednostka najwyższa, mająca dowolne możliwości sprawcze stosunku do ludzi i świata

- człowiek - jednostka wybitna rzuca Bogu wyzwanie, staje z nim w jednym rzędzie ogłaszając ich równymi