Realizm - nazwa pochodzi od łacińskiego słowa "res" - rzecz, "realis" - rzeczywisty, prawdziwy. Kierunek artystyczny w II połowie XIX wieku i początkach wieku XX, oddający rzeczywistość w sposób zgodny z obserwacją. W literaturze pozytywizmu wykorzystywał przede wszystkim powieść realistyczną (tzw. realizm krytyczny), powstały wówczas m.in. "Komedia ludzka" Balzaka, "Czerwone i czarne" Stendhala, "David Copperfield" Dickensa, "Ojcowie i dzieci" Turgieniewa, "Wojna i pokój" Lwa Tołstoja, "Zbrodnia i kara" Fiodora Dostojewskiego, "Pani Bovary" Flauberta. Z czasem pojawiła się bardziej radykalna odmiana realizmu - naturalizm.
Nazwa kierunku pochodzi od słowa "natura" . Jego prekursorem był Emil zola, autor m. in. "Germinalu" i "Nany".
Cechy naturalizmu (jako skrajnego realizmu):
- ograniczenie fikcji literackiej, dokumentalizacja treści
- rzetelność, prawdziwość obserwacji
- wyraźne postrzeganie i wyrażanie kontrastów społecznych
- autentyzm językowy (obecność mowy potocznej, wulgaryzmów)
- opisy fizjologii, stanów zewnętrznych, chorób, śmierci
- epatowanie, czyli zadziwianie brzydotą
- pojmowanie miłości jako biologicznego popędu (romans Jagny z Antkiem Boryną i innymi mężczyznami ze wsi w "Chłopach" Reymonta)
W Polsce naturalizm wykorzystywali w swojej twórczości przede wszystkim: Gabriela Zapolska, Stefan Żeromski, Władysław Stanisław Reymont, Tadeusz Rittner, autor m.in. "W małym domku", "W obcym mieście".
Symbolizm - kierunek artystyczny , głównie w literaturze i sztukach plastycznych II połowy XIX wieku i początku wieku XX. Wykorzystuje przede wszystkim symbol- umowny znak, występujący zwykle w formie wizualnej lub werbalnej (w literaturze) i pełniący funkcję zastępczą wobec przedmiotu (pojęcie, stan rzeczy, itp.)
Cechy symbolizmu:
- reakcja na filozofię pozytywizmu, estetykę naturalizmu i sztukę impresjonizmu
- główne środki poznania irracjonalnej rzeczywistości: intuicja, przeżycie emocjonalne, stany mistyczne
- główny środek wyrazu - symbol
- dwuznaczność, dwupoziomowość symbolu - oddaje zewnętrzny, materialny kształt przedmiotu, sytuacji, a jednocześnie ich ukryty sens.
Europejscy przedstawiciele impresjonizmu:
- w malarstwie: Edward Munch, autor słynnego "Krzyku", w Polsce - Jacek Malczewski ("Melancholia", "Błędne koło", "Pokusa fortuny", "Portret własny z hiacyntem")
- w literaturze : Arthur Rimbaud, Stephan Mallarme, Paul Verlaine, Charles Baudelaire ("Padlina")
Impresjonizm - termin pochodzi od francuskiego "impression" - wrażenie i oznacza kierunek artystyczny, głównie w malarstwie (studia światła i koloru), ale i w literaturze i muzyce, ukształtowany we Francji około 1870 roku. Najważniejszym jego postulatem było bezpośrednie oddawanie, wyrażanie subiektywnych wrażeń artysty.
Główne cechy impresjonizmu:
- subiektywizm, utrwalanie wrażeń jednostkowych
- rejestrowanie niezwykłych wrażeń i momentów
- podkreślenie ulotności wrażę, zdarzeń
- dywizjonizm - podział plamy barwnej, rozbicie na niewielkie punkty przy wykorzystaniu kolorów widma słonecznego, oglądane z dystansu przestrzennego mieszają się w siatkówce oka i dają wrażenie jednolitej plamy barwnej.
Główni przedstawiciele europejskiego impresjonizmu w malarstwie:
1.Cezanne - pejzaże, martwe natury, kompozycje figuralne ("Grający w karty"), portrety
2. Monet - pejzaże, serie jednego motywu w różnym oświetleniu ("Katedra w Rouen"), "Impresja, czyli wschód słońca", "Śniadanie na trawie"
3. Renoir kompozycje rodzajowe, portrety ("Czytająca"), akty, pejzaże, kwiaty, rysunki, rzeźby, grafiki, "Portret pani Samary", "W parku"
Głowni przedstawiciele polskiego impresjonizmu w malarstwie:
1. Pankiewicz - pejzaże, portrety, akwaforty, suchoryty, "Wizyta" "Targ na kwiaty"
2. Podkowiński - pejzaże, kompozycje figuralne ("Dzieci w ogrodzie", "W ogrodzie"), portrety, obrazy symboliczne ("Szał uniesień")
3. Stanisławski - nastrojowe pejzaże ("Bodiaki", "Ule na Ukrainie")
4. Fałat - sceny myśliwskie ("Powrót z niedźwiedziem", "po polowaniu"), pejzaże ("Wnętrze lasu", "Kościółek wiejski"), akwarele
5. Wyczółkowski - pejzaże ("Kopanie buraków"), portrety, sceny rodzajowe
Impresjonizm w muzyce - cechy:
- zasada barwy (barwa dźwięku zależna od instrumentu)
- kontrasty dźwiękowe
- charakterystyczne tytuły utworów (np. "Dziewczyna z włosami jak len", "Ślady na śniegu", "Zatopione katedry")
Impresjonizm w muzyce - przedstawiciele:
1. Claude Debussy - "Popołudnie fauna"
2. Maurycy Ravel - "Bolero"
W Polsce do impresjonizmu nawiązywał Karol Szymanowski
Impresjonizm pojawia się przede wszystkim w twórczości Kazimierza Przerwy-Tetmajera, Maryli Wolskiej, Stefana Żeromskiego, Władysława Stanisława Reymonta.
Najczęściej występuje z innymi kierunkami modernizmu. Np. w "Chłopach" połączył Reymont elementy impresjonistyczne, naturalistyczne, symboliczne. Podobną syntezę przynoszą powieści i opowiadania Stefana Żeromskiego (klasycznym przykładem takiego połączenia jest opowiadanie "Rozdziobią nas kruki, wrony")
doskonałym przykładem połączenia symbolizmu , impresjonizmu i nastroju młodopolskiego są sonety Jana Kasprowicza z cyklu "Krzak dzikiej róży".
Główne założenie impresjonizmu to uchwycenie i przedstawienie ulotnego wrażenia, chwili, momentu, zaś symbolizmu - wyrażenie wieloznaczności przedstawionych treści, zaszyfrowanie przekazu.
Założenia te spełnia wiersz "Krzak dzikiej róży w Ciemnych Smreczynach" . Poeta oddaje w tym wierszu symboliczno-alegoryczną sytuację mówiąc o lękach róży .Przytulony do skał kwiat sąsiaduje ze zwalonym przez burzę próchniejącym pniem limby. Drzewo przypomina kwiatu o przemijaniu, uświadamia istnienie, bliskość śmierci.
W I części utworu przedstawiony został spokojny, nieporuszony górski pejzaż. Dominuje szarość i zgaszone błękity, jedynym ożywieniem jest intensywna barwa róży:
"W ciemnosmreczyńskich skał zwaliska,
Gdzie pawiookie drzemią stawy
Krzak dzikiej róży pąs swój krwawy
Na plamy szarych złamów ciska"
Jedyny dysonans, zakłócenie harmonijnego obrazu top "limba próchniejąca".
W II części wiersza występuje ożywienie nastroju i kolorystyki. Zmianę tę wywołało światło słoneczne.
Kasprowicz uzyskał tutaj prawdziwe elementy impresjonistyczne. Niebieskie niebo i intensywne światło słoneczne uwypukla kształty, kolory, nadaje szczególną barwę lasowi spowitemu w "bladobłękitne wiewne fale". Subtelnym barwom towarzyszą
Ciche, delikatne dźwięki: szum siklawy, głos świstaka, cichy powiew wiatru, oddalone dźwięki muzyki. Wokół rozchodzi się zapach świeżych ziół. To połączenie różnych wrażeń zmysłowych to synestezja. Wzmagają ją inne środki poetyckie: epitety malarskie "srebrnolity" ( pas siklawy), "ciemnosmreczyński (krajobraz)"
Symbolizm obecny jest dzięki wprowadzeniu wieloznacznych motywów: "pięknego, pąsowego krzaka dzikiej róży" i "próchniałego, zbutwiałego pnia górskiej sosny". Zestawienie piękna, urody, życia, istnienia z brzydotą, rozpadem, nieistnieniem, zepsuciem. Róża symbolizuje życie, walkę o przetrwanie, pień drzewa - przypomina o przemijaniu, uosabia motyw "vanitas".
Mówi niejako do "wdzięków królowej": "Momento mori". Podobne zestawienie piękna i brzydoty obecne jest w wierszu "Padlina" Charlesa Baudelaire'a.
Próchniejące drzewo - to również element naturalistyczny, spełniający podobna role jak fizjologiczne opisy chorób, śmierci w utworach Żeromskiego czy Reymonta.
Wiersz Kasprowicza jest może mniej znany niż powyższe utworu, ale odpowiada wszystkim wymogom kierunkowym epoki. Łączy impresjonizm, ekspresjonizm (charakterystyczne epitety - "samotny, senny, zadumany....."), symbolizm i naturalizm. Urzeka pięknem, ale i wyraża zwątpienie, smutek, przemijanie, walkę - typowe młodopolskie tematy.