Tekst literacki interpretujemy, postępując według następujących wskazówek:
- Najpierw musimy kilkakrotnie przeczytać z uwagą tekst.
- Szukamy elementu utworu, który w nim przeważa, zwraca największą uwagę. Jest to tzw. dominanta. Może nią być cecha stylu, składnik kompozycyjny lub odmienny element treści.
- Stawiamy hipotezę, która dotyczy dominanty, to znaczy określamy funkcję, jaką pełni ona w tekście.
- Szukamy w utworze elementów, które spełniają zbliżoną funkcję, co czyni naszą hipotezę bardziej prawdopodobną.
- Zastanawiamy się, czy wszystkie składniki tekstu współgrają z dominantą oraz jak to współgranie przebiega.
- Teraz możemy już zaprezentować ideę dzieła, czyli jego ogólną, główną myśl.
- Sytuujemy dzieło w jego kontekście.
- Oceniamy utwór.
Utwór liryczny interpretujemy następująco:
- Najpierw czytamy tekst z uwagą i próbujemy sformułować jego temat.
- Zastanawiamy się, czy tytuł wiersza i jego treść wiążą się ze sobą w sposób oczywisty, a jeśli nie, to jak można je powiązać.
- Zastanawiamy się, kto pełni w wierszu funkcję osoby mówiącej: czy autor i podmiot liryczny różnią się między sobą wyraźnie, czy raczej są podobni, czy podmiot liryczny jest osobą konkretną czy np. przedstawicielem jakiejś grupy społecznej itp.
- Rozważamy, z jakim rodzajem liryki mamy do czynienia, czyli jaka jest sytuacja podmiotu lirycznego.
- Zastanawiamy się, czy nasza koncepcja podmiotu lirycznego jest słuszna i które właściwości utworu ją potwierdzają: jak wypowiada się osoba mówiąca na swój temat, jakie środki zostały użyte w tekście itp.
- Wyciągamy wnioski dotyczące świata przedstawionego, czyli fakty, które ujawnia warstwa "powierzchniowa" tekstu:
- czy podmiot liryczny jest jedynym bohaterem?
- czy w utworze pojawiają się również inne postaci?
- czy utwór opisuje świat zewnętrzny czy świat wewnętrzny?
- jakie motywy pojawiają się w wierszu?
- jak można uporządkować strofy?
- Zastanawiamy się, jaka jest tematyka wiersza, o czym możemy przeczytać:
- co możemy wywnioskować z treści utworu?
- jaki jest sens wiersza?
- czy możemy w utworze odnaleźć odwołania do innych tekstów literackich?
- jakie konteksty w nim się pojawiają?
- Zastanawiamy się, które z zastosowanych zabiegów formalnych (stylowych i kompozycyjnych) mogą informować nas o ukrytej treści utworu, jego głębi i kontekście.
- Próbujemy dotrzeć, kto jest adresatem podmiotu lirycznego, do kogo skierowana jest jego wypowiedź i jaki jest jej cel.
- Podejmujemy próbę sformułowania głównej idei utworu, jego myśli i sensu.
Analiza utworu literackiego:
- Informacje ogólne:
- kto jest autorem?
- czy autor jest kompetentny jako twórca?
- czy zachowuje on obiektywny stosunek wobec opisywanych zjawisk?
- czy posiada wiedzę i doświadczenie, które uprawniają go do pisania na dany temat?
- jaki jest cel napisania utworu?
- Krytycyzm:
- obiektywna ocena tekstu
- używanie właściwego słownictwa
- unikanie jednostronnych sądów, emocjonalności, błędów różnego rodzaju (logicznych czy rzeczowych)
- Podkreślenie pewnych elementów, takich jak:
- wartościowania, które stosuje autor
- ocena autora
- poglądy autora, ich tendencyjność bądź oryginalność
- charakter poglądów autora: polityczny, religijny, społeczny itd.
- argumentacja, używana przez autora - kierunek apeli: do woli, wiedzy, uczuć itp.
- Podsumowanie:
- porównanie poglądów autora i ogólnie przyjętych norm etycznych i moralnych
- własna ocena tekstu, jak najbardziej rzeczowa i obiektywna