1. Barokowy światopogląd:

- kryzys ideałów humanistycznych widoczny wyraźnie w poezji metafizycznej Mikołaja Sępa - Szarzyńskiego,

- świat spostrzegany był jako nietrwały i nieskończony (efekt burzliwych wojen, upadek folwarków), przestrzeń i czas charakteryzowały się bezmiernością, wszystko było dynamiczne i ulegało zmianie,

- wszystko przemija i z biegiem czasu umiera, ulega rozkładowi (śmierć), dlatego poszukiwano w medycynie dróg ucieczki przed śmiercią,

- brak antropocentryzmu, człowiek stracił pewność siebie, czuł się wewnętrznie rozdarty,

- Blaise Pascal stworzył metaforyczne określenie człowieka, który jest wątły jak trzcina, ale jednocześnie świadoma i rozumna,

- nietrwałość wartości religijnych przejawiła się w reformacji,

- zawodność poznania zmysłowego.

  1. Tendencje w literaturze:

- poezja metafizyczna - charakterystyczne utwory Mikołaja Sępa - Szarzyńskiego utrzymane w tonacji refleksyjno - religijnej,

- barok ziemiański - reprezentowany prze Wespazjana Kochowskiego i Wacława Potockiego, łączył w sobie wątki obywatelskie i religijne ze specyficznymi barokowymi postawami i motywami, obok refleksji pojawiały się realistyczne obrazy obyczajowości, a obok wątków erotycznych znaleźć można utwory satyryczne i moralizatorskie poruszające aktualne tematy,

- barok dworski (poezja dworska) - głównym jej przedstawicielem jest marinista Jan Andrzej Morsztyn,

  1. Czynniki wpływające na polską literaturą barokową:

- szerzenie się przekonań o sarmackim pochodzeniu szlachty, co prowadziło do braku tolerancji dla nowości, zbytniego przywiązania się do swojskości w literaturze, egoizmu, ksenofobii i megalomanii,

- problemy polityczne i międzynarodowe kraju,

- kontrreformacja.

  1. Cechy poetyki barokowej:

- Jan Andrzej Morsztyn: ("Do trupa", "Niestatek", "Cuda miłości" i in.)

- marinizm (przede wszystkim forma), konceptualizm (oryginalny koncept),

- kontrasty, antytezy, oksymorony,

- wyliczenia,

- zaskakująca puenta na końcu wiersza,

- hiperbolizacja, anafory,

- rozbudowana metaforyka, liczne epitety i porównania,

- tematyka: dworskie życie towarzyskie, flirty, miłość, ziemskie rozkosze, zgodność z pięknym światem, świadomość przemijalności,

- Daniel Naborowski: ("Do tejże", "Na oczy królewny angielskiej", "Krótkość żywota", "Cnota grunt wszystkiemu" i. in.)

- poszukiwanie wiecznych duchowych wartości, które nadają życiu sensu, są to na pewno cnota ( "Sama cnota i sława, która z cnoty płynie, /nade wszystko ta wiecznie trwa i wiecznie słynie." - "Cnota grunt wszystkiemu"), miłość ("Szczyra miłość ku tobie, Anno, me kochanie, /Wszystkim czasom na despekt nigdy nie ustanie." - "Do Anny"), które nigdy nie wygasną, zaś dobra materialne są marne i zginą, często poruszane zagadnienie przemijania,

- ton moralizatorski utworów, kunszt poetycki, liczne środki artystyczne.