Daty: Europa 1545-1563(sobór trydencki) - I poł. XVIII w.
Polska 1584 (śmierć Kochanowskiego) - 1740 (reforma szkolnictwa)
kontrreformacja - prąd w Kościele katolickim kształtujący się w XVI - XVII w. będący reakcją na reformację; za początek i podstawę programową uważa się postanowienia soboru trydenckiego (definicje dogmatyczne dotyczące np. sakramentów, czy odpustów oraz rozporządzenia dyscyplinarna związane m.in. z obowiązkami biskupów.
libertynizm - ruch we francuskiej kulturze XVII i XVIII w. promieniujący na całą Europę, skierowany przeciwko autorytarności Kościoła katolickiego, ascetycznemu ideałowi życia i tradycyjnej obyczajowości; filozofia libertynizmu nawiązuje do hedonizmu i epikureizmu oraz renesansowego ideału używania życia; libertynizm intelektualny kładł nacisk na swobodę myśli i jej niezależność od autorytetów religijnych.
sarmatyzm - polski prąd kulturowy skrystalizowany w XVI wieku, rozprzestrzeniony i panujący w XVIII w. Przekonanie o świetności polskiego ustroju, utożsamianie się z potomkami mężnego starożytnego ludu (Sarmatów) . Dopiero w wieku XVIII ukształtowało się pejoratywnie nacechowane określenie sarmatyzmu utożsamianego z całokształtem obyczajów XVIII-wiecznej szlachty:
- samowola
- zacofanie
- dewocja
- ciasny tradycjonalizm
- ksenofobia
Klasycyzm, zasady:
- podstawą jest talent i rozsądek
- twórców przestrzega się przed frywolnością
- wskazana jest życzliwość wobec krytyków i czytelników
- w formie komediowej wzorem staje się Terencjusz
- zasada prawdopodobieństwa
- zasada typowości
- zasada czystości gatunku
- czystość języka
konceptyzm - styl w literaturze barokowej polegający na poszukiwaniu niezwykłego, wyrafinowanego pomysłu kompozycyjnego, operujący grą słów, paradoksami, antytezami, pomysł na stworzenie sytuacji zaskakującej czytelnika.
makaronizm - styl wypowiedzi, w którym pojawiają się wyrazy i związki frazeologiczne rodem z obcych języków; w baroku był on dowodem wykształcenia i wiedzy autorów.
hipokryzja - obłuda, zakłamanie, dwulicowość, nieszczerość, udawanie, przewrotność, fałsz
intryga - w utworze epickim dramatycznym zamierzone działanie postaci mające na celu pokrzyżowanie planu lub wprowadzenie w błąd innych postaci, co jest przyczyną konfliktu.
Panteizm - światopogląd religijny utożsamiający boga (bóstwo) ze światem przyrody. Panteista powiedziałby, że bóg jest ze światem w pełni tożsamy, nie jest jego stworzycielem, lecz nim samym (Inaczej: bóg jest światem - świat jest bogiem).
Racjonalizm - który zakłada możliwość dojścia do prawdy z użyciem samego rozumu i doświadczenia, bez odwoływania się do czynników irracjonalnych, takich jak wiara religijna czy emocje.
fideizm - ogólnie każde stanowisko teologiczne, które neguje bądź ogranicza funkcję rozumu w poznawaniu prawd wiary, wraz z przekonaniem, że są one wyłącznie sprawą tego, w co można wierzyć, ale czego nie sposób racjonalnie uzasadnić.
Manieryzmokreśla się jako kierunek w sztuce występujący w okresie późnego renesansu i wczesnego baroku (XV-XVI w.) zalecający tworzenie bez wzoru naturalnego, na podstawie wyobraźni.
Parodia to odmiana parafrazy, która spełnia funkcję humorystyczną (rodzaj zabawy literackiej) bądź satyryczną (używana jako element polemiki).
Hiperbola - rodzaj przenośni, w której dana rzecz opisywana jest celowo i jawnie w sposób wyolbrzymiony, w celu wywołania odpowiedniego nastroju.
Anafora - powtórzenie tego samego słowa lub zwrotu na początku kolejnych segmentów wypowiedzi. Stosowana w poezji i oratorstwie
Gradacja - w językoznawstwie jest to szeregowanie (w porządku rosnącym lub malejącym) słów lub wyrażeń powiązanych z sobą tematyką lub ekspresywnością według intensywności łączącej je cechy.
Oksymoron - (epitet sprzeczny) wyrażenie obejmujące dwa opozycyjne znaczeniowo wyrazy (antonimy), najczęściej rzeczownik i określający go epitet.
Paradoks to zdanie, które zdaje się prowadzić do logicznej sprzeczności, lub sytuacji przeczącej zdrowemu rozsądkowi. Rozpoznanie paradoksu opartego na pozornie prostych i rozsądnych pomysłach prowadziło często do znaczących postępów w nauce i filozofii.
Emblemat - kompozycja literacko-obrazowa, gatunek powstały w XVI w. Dojrzała postać emblematu (druga poł. XVI w. i wiek XVII ) składała się z
- sentencji zwanej lemma lub motto (zazwyczaj ograniczona do 2-5 słów)
- imago - ryciny przedstawiającej różne wyobrażenia
- subskrypcji, która była zazwyczaj utworem wierszowanym (epigramat), wyjaśniającym i rozwijającym sens obrazu i jego związki z lemmą
Pamiętnik - gatunek autobiograficzny, dłuższy utwór pisany prozą, zawierający opis zdarzeń i zjawisk, których narrator był świadkiem lub uczestnikiem. W odróżnieniu od dziennika nie musi być pisany codziennie i może zawierać opis zjawisk z pewnej perspektywy czasowej.
Groteska - jest to ukazywanie rzeczywistości w literaturze, teatrze, filmie i dziełach plastycznych w sposób, w którym odbiorca uznaje go za nierealistyczny, obcy, absurdalny, komiczny, karykaturalny.
inwersja jest środkiem stylistycznym polegającym na zmianie szyku wyrazów wypowiedzi potocznej