Transport wodny śródlądowy to o najmniejszym stopniu mobilności rodzaj lądowego systemu transportowego, ale za to niosący pewną gwarancję tanich przewozów, zdających najlepiej egzamin w przewozach ładunków masowych i nieszkodliwy dla środowiska.
Aby ten rodzaj transportu rozwijał się prężnie i przynosił korzyści gospodarce światowej, wymagane są znaczne nakłady kapitałowe na:
- regulację rzek,
- budowę zbiorników retencyjnych,
- kanałów,
- śluz.
Nie każdy system rzeczny nadaje się do takich inwestycji i modernizacji. Trudnością jest przystosowanie do tego typu transportu:
- rzeki o dużym spadku,
- rzeki o znacznych wahaniach wodostanów,
- rzeki okresowe.
- rzeki zamarzające w zimowej porze roku.
Z tego powodu też słynne systemy żeglugi śródlądowej sprawnie działają w niewielkiej liczbie krajów świata, głównie w krajach o wysokim stopniu uprzemysłowienia.
Największymi szlakami transportu śródlądowego ogólnoświatowych znaczeniu nie tylko krajowym, ale i ponadnarodowym są:
- system Wielkich Jezior i rzeka Świętego Wawrzyńca;
- system rzek Missisipi i Missouri - posiadający połączenie z Wielkimi Jeziorami;
- system żeglugi śródlądowej rzek i kanałów Europy Zachodniej, którego centralną oś stanowi Ren;
- rzeki i dopływy tych rzek: Wołgi, Dunaju, Parany, Jangcy, Gangesu, Amazonki, Obu i Leny.
Transport morski trudni się obsługą głównie przewozem ładunków masowych na wymianę międzynarodową. Często również wykorzystuje się go w obsłudze przewozów regionalnych, w szczególności w państwach, których skoncentrowana w strefie przybrzeżnej aktywność gospodarcza ma największe znaczenie w skali całej gospodarki kraju. Działalność ta nosi miano żeglugi kabotażowej. Najważniejszymi szlakami żeglugi kabotażowej są:
1) Stany Zjednoczone i Kanada - szlak biegnący przez Wielkie Jeziora ( z portami w: Chicago, Detroit, Cleveland, Toronto), Rzekę Świętego Wawrzyńca (Montreal) albo Hudson, przez Boston, Nowy Jork, Baltimore, Filadelfię i Norfolk. Nastepnie wzdłuż wybrzeży odbywa się żegluga w kierunku portów nad Zatoką Meksykańską ( w portach: Tampa, Nowym Orleanie, Corpus Christi) oraz wzdłuż Kanału Panamskiego do Los Angeles, San Francisco, Portland, Seattle i Vancouver;
2) Japonia - szlak biegnący wzdłuż południowego wybrzeża wyspy Honsiu, łączy Tokio, Yokohamę, Nagoję, Osakę, wyspy: Kitakiusiu i Fukuokę;
3) Chiny - szlak biegnący od Zhanjiangu na południu kraju, przez Shantou, Wenzhou, Szanghaj i Dalian, aż do Dandong w północnej części państwa;
4) Europa Zachodnia - szlak żeglugowy pomiędzy portami Morza Północnego oraz Morza Śródziemnego (tutaj największym znaczeniem charakteryzuje się wcześniej wspomniana żegluga kabotażowa do Włoch);
5) b. ZSRR - żegluga kabotażowa pomiędzy portami leżącymi wzdłuż Północnej Drogi Wodnej ( przez miasta: Murmańsk, Archangielsk, Dudinka, Tiksi, Anadyr, Pietropawłowsk Kamczacki, aż do Nachodki i Władywostoku);
6) Australia - między Brisbane, Sydney, Melbourne i Adelaide;
7) Brazylia - między portami: Manaus ( położonego w głębi kontynentu Ameryki Południowej nad Amazonką), Belem, Fortaleza, Recife, Rio de Janeiro, Santos, aż do Porto Alegre.
Ostatnie lata przyniosły żegludze transkontynentalnej regres i spadek jej światowego znaczenia a to za sprawą konkurencji z lotnictwem w przewozie pasażerskim, odczuwa się również wzrost presji lotnictwa w przewozie drobnicy i płodów rolnych. Wciąż jednak odgrywa ona stosunkowo znaczną pracę przewozową (jednostka miary - tonokilometry), co związane jest z przewożeniem ładunków masowych na znacznych dystansach. Odznacza się ona jednak niska dynamika rozwoju, jak również podlega ciągłym wahaniom wskutek zmiany koniunktury w handlu międzynarodowym na arenie światowej.
Przeważająca część tonażu światowej floty handlowej uległa zarejestrowaniu w krajach tzw.: "taniej bandery". Są to kraje: Liberia, Panama, Grecja, Cypr, Bahamy i Bermudy. O atrakcyjności tych bander dla statków pochodzenia amerykańskiego i europejskiego decydują niskie podatki i opłaty rejestracyjne oraz pobieżna tylko kontrola ich stanu technicznego.
Oprócz krajów tanich bander największa flota statków handlowych należy do:
- Japonii,
- Stanów Zjednoczonych,
- b. ZSRR,
- Chin,
- Korei Pd.,
a więc krajów dysponujących wysokimi obrotami globalnymi w handlu światowym.
Wykaz największych bander oraz ważniejszych portów morskich świata - 1991r.
Bandery
|
Porty morskie
| |||
Kraje
|
Morska flota handlowa w mln DWT
|
Porty
|
Załadunek
w mln t
|
Wyładunek
w mln t
|
Świat
Liberia
Panama
Grecja
Norwegia
Japonia
Cypr
Stany Zjedn.
Bahamy
b. ZSRR
Chiny
|
684,3
93,6
72,2
41,7
41,0
39,7
36,5
30,1
28,8
28,7
21,1
|
Rotterdam
Singapur
Chiba
Nagoja
Yokohama
Antwerpia
Marsylia
Vancouver
Hamburg
Londyn
Nowy Jork
Bombaj
Durban
Szczecin
Casablanca
|
64,0
89,9
40,9
53,3
52,0
40,7
14,7
64,6
22,7
9,5
7,2
14,8
15,1
11,2
8,3
|
277,7
116,5
127,3
83,5
68,1
60,7
74,7
6,1
42,8
40,0
34,9
11,9
9,2
7,8
6,6
|
Dużym znaczeniem dla żeglugi światowej odznaczają się kanały morskie, zwłaszcza: Kanał Sueski, Panamski, i Koloński. Powodują one znacznie skrócenie trasy przewozu towarów, a co za tym idzie powodują przyspieszenie ich dostaw. Rezultatem tego jest uelastycznienie przewozów morskich i obniżenie ich przeciętnych kosztów. Kanały morskie słyną również z ogromnego znaczenia strategicznego.