Zofia Nałkowska

Problematyka

Granica Zofii Nałkowskiej to pole, w którym splata się bardzo różnorodna tematyka: od tej dotyczącej prywatnych związków między bohaterami do szerokiej problematyki społecznej.

Granica Nałkowskiej bardzo wyraźnie stawia problem nowej sytuacji społeczno-politycznej, w jakiej znalazła się Polska po odzyskaniu niepodległości. Był to okres szans dla wielu osób, ale i wielu zagrożeń. We wszystkich tliła się nadzieja na lepsze życie, ale jednocześnie nie brakowało szeregu palących problemów, które trzeba było możliwie szybko rozwiązać.

Postacią, która zostaje postawiona na przecięciu życia politycznego i prywatnego, jest Zenon. Historia jego związku z Justyną i Elżbietą, wpływ wychowania itd. to tylko jedna strona tego bohatera. Bardzo ważnym problemem są wybory moralne, których Zenon dokonuje, walcząc o swój awans społeczny. Najpierw decyduje się na pisanie artykułów na zamówienie, co nijak się ma do jego idei dziennikarstwa obiektywnego i odsłaniającego przed czytelnikami prawdę o świecie. Po powrocie z Paryża (w którym mógł do końca pozostać jedynie dzięki pieniądzom za artykuły) decyduje się na przyjęcie posady redaktora „Niwy”, co także wiąże się z podporządkowaniem się interesom różnych osób (doskonale widać to w starciu oczekiwań hrabiny Tczewskiej i jej męża). Zenon drukuje to, co podoba się jego patronom. Jest na tyle dobry w podporządkowaniu się, że otrzymuje stanowisko prezydenta miasta. Tutaj po raz kolejny bohater tłumaczy sobie, jak wiele będzie mógł zrobić.

Zaczyna nawet inwestycje mające poprawić życie mieszkańców, ostatecznie jednak ponosi porażkę i po raz kolejny musi się podporządkować swoim mocodawcom. Ziembiewicz jest więc przykładem postaci bardzo dyskusyjnej, podejmującej wątpliwe wybory, często jednak wypływające w jakiejś mierze z dobrych pobudek.

Jednym z ważnych motywów tej powieści jest miłość, a szczególnie związki zawierane między poszczególnymi bohaterami. Przyglądając się bohaterom Granicy Zofii Nałkowskiej, nie sposób ustrzec się przed wrażeniem, że właściwie żaden związek nie jest i nie będzie szczęśliwy. Jedynym, który właściwie jakkolwiek dawałby bohaterom szansę na spełnienie, jest małżeństwo Zenona Ziembiewicza z Elżbietą.

Zenon pokonuje obawy Elżbiety, zabiega o nią, rozbudza w niej kobiecość, pozwala jej uwierzyć w uczucie, ona z kolei zdaje się rozumieć jego cele, pragnienia, dążenia, akceptuje swoją rolę i zdaje się w niej widzieć w przyszłości. Niestety wszystko niszczy romans Zenona i Justyny oraz to, że kobieta jest w ciąży. Elżbieta najpierw ucieka, ale potem wraca do Zenona, powtarzając w ten sposób błąd wielu innych kobiet, które pojawiają się w Granicy. Z kolei związek Zenona i Justyny od samego początku zdaje się skazany na porażkę. Syn powtarza błędy ojca, mimo że wcześniej był przekonany, że będzie reprezentował zupełnie inny model moralności.

Zenon nie jest w stanie wytłumaczyć nawet samemu sobie, co nim kierowało, że związał się z Justyną. Niestety ten romans destrukcyjnie wpływa na Justynę, Zenona, jak i Elżbietę – wszystkim im przynosi życiową porażkę, której symbolem będzie samobójcza śmierć Zenona. Wydaje się jednak, że Zofia Nałkowska pokazuje w Granicy, że winą za to należy obarczyć społeczeństwo, które tak, a nie inaczej, przygotowało bohaterów do dorosłego życia.

Problematyka relacji damsko-męskich uruchomiona zostaje przez Nałkowską za pomocą historii małżeństwa Waleriana i Żanci Ziembiewiczów, rodziców Zenona. On zdradzał żonę ze służącymi, wykorzystywał je i porzucał, a ona udawała, że tego nie widzi, natomiast po zakończonym romansie starała się wszystko zamaskować. Więcej miała żalu do służących niż własnego męża, ten zaś na nic nie zwracał uwagi, co pośrednio (zgodnie z tezą o determinizmie rodzinnym) powtarza Zenon. Z kolei ciotka Elżbiety – Cecylia Kolichowska jest przykładem kobiety, która całą swoją miłość deponuje na syna, ale ostatecznie zamiast niego wybiera mężczyznę, któremu poświęca się w całości. Ten zaś – nieudacznik i leń zupełnie tego nie dostrzega, syn zaś nie jest w stanie wybaczyć matce, że relację z nim poświęciła dla innego mężczyzny.

Granica pokazuje, jak ważni byli ojcowie, ale w centrum zainteresowania Zofii Nałkowskiej znajdują się jednak przede wszystkim kobiety – matki. To w stosunku do nich również w wielu momentach płynie oskarżycielski ton pisarki. Negatywnym przykładem matki jest do pewnego stopnia Cecylia Kolichowska, która poświęca relację z synem dla związku z drugim mężem, co do którego Nałkowska nie pozostawia złudzeń, że jest leniem i nieudacznikiem. Cecylia później przelewa tę matczyną miłość na Elżbietę, choć ta relacja także nie jest bezproblemowa.

Specyficzną figurę matki reprezentuje także Żancia Ziembiewiczowa, która bezwarunkowo kocha syna, nie widzi jednak, że jej relacja z mężem odciska na nim wyraźne piętno, przez co w jego dorosłym życiu także nie potrafi być dla niego wsparciem.

Pozytywnym wzorem matki zdaje się Karolina Bogutowa, która przyjmuje z pokorą samotność i opiekę nad dzieckiem. Wszystkim dziecko jest także dla Władysławy Niskiej, która musi walczyć z szeregiem przeciwności, aby móc się opiekować Zbysiem. Doskonałą matką zdaje się także Elżbieta Ziembiewiczowa, która na dziecko przelewa całość miłość do męża, natomiast niejasne jest, dlaczego po śmierci Zenona zostawia synka pod opieką teściowej i wyjeżdża.

Bardzo ważnym problemem, na który pośrednio wątek miłości i matki zwracają uwagę, jest podejmowana przez Nałkowską w Granicy kwestia determinizmu społecznego.

Powieściopisarka na przykładzie Zenona, ale nie tylko jego, pokazuje, jak wiele różnych czynników oddziałuje na człowieka i tym samym determinuje niejako jego losy. Łatwo to zobaczyć na przykładzie Ziembiewicza, który nie chce powtarzać modelu związku swoich rodziców, a tak jak Walerian zdradza, tak jak on prowokuje żonę do akceptacji tego stanu rzeczy. Chce reprezentować inna moralność, a wikła się w tę samą sieć relacji, co ojciec. Stara się przekroczyć granice swojego stanu społecznego, dokonuje dyskusyjnych moralnie wyborów jako dziennikarz, jeszcze bardziej dyskusyjnych jako prezydent miasta. Ciekawe jest to, że Ziembiewicz zarówno w dziennikarstwie, jak i polityce pojawił się z dobrymi intencjami, chciał pracować dla idei, dla innych, zmieniać świat. Niesprzyjające warunki społeczne, gospodarcze, polityczne, a także brak umiejętności szerszego patrzenia na różnego rodzaju problemy doprowadzają go do upadku. Jest to bohater z awansu, który ostatecznie wraca tam, skąd się wywodzi.

To uruchamia kolejny problem, który w swoim tekście stawia Zofia Nałkowska – jak bardzo możliwa jest zmiana społeczna, jeśli każdy z nas jest tak bardzo zdeterminowany przez szereg różnych czynników społecznych, politycznych, rodzinnych, edukację itp. To przekłada się na pytanie o możliwość porozumienia między grupami społecznymi o zupełnie konkurencyjnych potrzebach i perspektywach spojrzenia na świat. Tym samym oddaje Nałkowska w Granicy dylematy końcówki lat 20. i 30. XX wieku, kiedy euforię z odzyskania niepodległości przyćmiewać zaczyna świadomość, jak trudne jest budowanie nowego społeczeństwa. Pod tym względem Granica Nałkowskiej na swój sposób podejmuje podobną problematykę jak Przedwiośnie z postacią Cezarego Baryki, atakowanego przez całkowicie odmienne perspektywy i modele istnienia w rzeczywistości.

W końcu granica jest bardzo mocno rozpięta między dwoma alternatywami: uznaniem samodzielnych wyborów bohaterów (co pozwala na analizę ich moralności) a przekonaniem o uniwersalności postaw ludzkich i silnym determinizmie. Wydaje się, że niejednoznaczna ocena, jakiej można poddać przede wszystkim Zenona Ziembiewicza, który najpierw chce być dziennikarzem z powołania, a potem decyduje się pisać teksty na „polityczne” zamówienie, który chce zmieniać świat miasta i otwierać ludziom nowe perspektywy, a potem wyprowadza przeciwko nim policję, jest tego najlepszym przykładem. Albo oceniamy Ziembiewicza jako jednostkę, która podejmuje decyzje i za nie odpowiada i w tym kontekście oceniamy go jednoznacznie źle jako męża, kochanka, dziennikarza, prezydenta miasta. Albo też uznajemy, że właściwie model jego działania można było założyć już na samym początku powieści, kiedy potrafiliśmy zrekonstruować, jaki typ bohatera reprezentuje, z jakich warstw społecznych się wywodzi, jakie odebrał wychowanie itp. Mistrzostwo Nałkowskiej wydaje się jednak polegać na tym, że zarówno z przypadku Zenona, jak i pozostałych bohaterów powieści, pisarka nie udziela jednoznacznej odpowiedzi na tak postawioną alternatywę.

Pytania i odpowiedzi z podręczników, w których omawiana jest ta lektura, znajdziesz na stronie Skul.pl

Język polski. Oblicza epok. Klasa 3. Część 2. Zakres podstawowy i rozszerzony. Podręcznik - rozwiązania i odpowiedzi

Potrzebujesz pomocy?

XX-lecie (Język polski)

Teksty dostarczone przez Interia.pl. © Copyright by Interia.pl Sp. z o.o.

Opracowania lektur zostały przygotowane przez nauczycieli i specjalistów.

Materiały są opracowane z najwyższą starannością pod kątem przygotowania uczniów do egzaminów.

Zgodnie z regulaminem serwisu www.bryk.pl, rozpowszechnianie niniejszego materiału w wersji oryginalnej albo w postaci opracowania, utrwalanie lub kopiowanie materiału w celu rozpowszechnienia w szczególności zamieszczanie na innym serwerze, przekazywanie drogą elektroniczną i wykorzystywanie materiału w inny sposób niż dla celów własnej edukacji bez zgody autora podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności lub pozbawienia wolności.

Prywatność. Polityka prywatności. Ustawienia preferencji. Copyright: INTERIA.PL 1999-2025 Wszystkie prawa zastrzeżone.