Zofia Nałkowska

Granica - pytania i odpowiedzi

O czym jest lektura „Granica”?  

„Granica” Zofii Nałkowskiej to jedno z najważniejszych dzieł polskiej prozy psychologiczno-społecznej XX wieku, które ukazuje dramat człowieka uwikłanego w mechanizmy społeczne, moralne i egzystencjalne. Powieść jest studium upadku jednostki – Zenona Ziembiewicza, który rozpoczyna swoją drogę jako człowiek idealistyczny i pełen dobrych intencji, lecz z czasem ulega presji społecznej, własnym słabościom i dwulicowości. Autorka poprzez losy Zenona bada, gdzie leży granica między dobrem a złem, odpowiedzialnością a wyparciem, uczuciem a wyrachowaniem. Główna oś fabularna, którą stanowi dramatyczna relacja Zenona z dwiema kobietami: Justyną i Elżbietą, służy do pokazania, jak człowiek potrafi racjonalizować własne decyzje, by zachować obraz samego siebie jako osoby porządnej. 

Nałkowska nie ocenia jednoznacznie swoich bohaterów. Wręcz przeciwnie, jej analiza psychologiczna jest precyzyjna i empatyczna, a zarazem ukazuje mechanizmy moralnego upadku jako proces, a nie akt jednorazowy.  

Lektura porusza także temat klasowych nierówności, pokazując społeczeństwo głęboko podzielone, w którym relacje międzyludzkie z góry naznaczone są hierarchią, pozorem i społecznym wyrachowaniem. Ważnym motywem jest też rola kobiet i ich uprzedmiotowienie: Justyna staje się ofiarą nie tylko Zenona, ale całego systemu, który nie zostawia miejsca na jej cierpienie. „Granica” to więc powieść wielowymiarowa: osobista i polityczna, psychologiczna i społeczna, filozoficzna i literacka – ukazująca tragizm ludzkiego losu w świecie bez jasnych reguł etycznych. 

Dlaczego tytuł „Granica”?  

Tytuł „Granica” nie jest przypadkowy, to klucz interpretacyjny do całej powieści. Ma on wiele warstw znaczeniowych i symbolicznych. W sensie najbardziej oczywistym odnosi się do granic moralnych, które przekracza główny bohater, Zenon Ziembiewicz, w miarę jak podejmuje kolejne decyzje i wybory życiowe. Początkowo deklaruje on wysokie ideały: uczciwość, sprawiedliwość, zaangażowanie społeczne. Jednak konfrontacja z rzeczywistością, pragnienie kariery oraz próba pogodzenia relacji z dwiema kobietami prowadzi do przekraczania kolejnych granic etycznych: zdrady, manipulacji, milczenia, a w końcu wyparcia i autodestrukcji. 

Jednak granica nie odnosi się tylko do jednostki. To także granica społeczna, między klasami: inteligencją, ziemiaństwem a robotnikami. W powieści widać wyraźnie, że tej granicy nie da się łatwo przekroczyć, nawet jeśli pozornie bohaterom udaje się awansować, to system społeczny ich pozycjonuje, upokarza lub marginalizuje. Zenon, choć osiąga sukces jako redaktor, a potem prezydent miasta, nie przestaje być synem prowincjonalnego zarządcy majątku, a Justyna (mimo związku z człowiekiem „z wyższych sfer”) nigdy nie zostaje zaakceptowana. 

Tytuł odnosi się również do granicy poznania, czyli tego, co można zrozumieć o sobie i innych. Bohaterowie często nie znają prawdy o swoich motywach, wypierają winę, usprawiedliwiają się. W tym sensie granica jest nie tylko społeczna czy etyczna, ale także psychologiczna i filozoficzna. Wiąże się z pytaniem o to, co człowiek jest w stanie udźwignąć w swoim sumieniu. Wreszcie, można mówić o granicy ludzkiego losu – między życiem a śmiercią, nadzieją a rozpaczą. Śmierć Zenona, ale i śmierć Karoliny Bogutowej czy trauma Justyny, wyznaczają granice cierpienia, które może unieść jednostka. 

„Granica” to więc tytuł paraboliczny i uniwersalny. Sugeruje, że każdy człowiek żyje na pograniczu różnych systemów wartości i doświadczeń, a jego zadaniem jest rozpoznanie, kiedy i dlaczego granicę przekracza. To pytanie o odpowiedzialność, winę i wybór, które stawia czytelnika w roli współuczestnika dramatu moralnego. 

W jaki sposób zginął Zenon Ziembiewicz? 

Zenon Ziembiewicz zginął w wyniku obrażeń, które odniósł po ataku Justyny Bogutówny – dziewczyny, z którą łączył go romans i która przeżyła traumę po aborcji, do której Zenon ją skłonił. Justyna, psychicznie wyniszczona i zepchnięta na margines, oblała go żrącym płynem w urzędzie, doprowadzając do jego częściowego oślepienia i ciężkich ran. Choć przez pewien czas jeszcze żył i funkcjonował, jego życie stało się pasmem cierpienia, izolacji i pogłębiającego się rozkładu psychicznego. W końcu Zenon popełnił samobójstwo, nie wytrzymując moralnego ciężaru swoich czynów i fizycznego cierpienia. Jego śmierć jest ostatecznym skutkiem narastających przez lata błędów i kompromisów. 

Skąd Zenon zdobył pieniądze na ostatni rok studiów w Paryżu? 

Zenon Ziembiewicz zdobył pieniądze na ostatni rok studiów w Paryżu, pisząc artykuły do gazety redagowanej przez Czechlińskiego – wpływowego dziennikarza i publicystę, który był związany z lokalnymi elitami i środowiskiem konserwatywno-biznesowym. Choć początkowo Zenon traktował tę współpracę jako okazję do wyrażenia swoich poglądów społecznych i zdobycia niezależności finansowej, w rzeczywistości już wtedy zaczął ulegać wpływom politycznym i środowiskowym, których wcześniej sam krytykował. To właśnie Czechliński pierwszy raz „kupił” jego intelektualną energię, oferując mu pozorną wolność publikacji w zamian za podporządkowanie się pewnym ideologicznym liniom. 

Ten moment okazuje się przełomowy, ponieważ pokazuje, że Zenon, choć pełen idealizmu i krytyczny wobec niesprawiedliwości społecznych, od początku budował swoją pozycję dzięki relacjom z przedstawicielami wpływowych grup interesu. Artykuły, które publikował, były przychylnie odbierane przez środowiska konserwatywne, a jego nazwisko zaczęło być kojarzone z osobą odpowiedzialną, zdolną i „dobrze rokującą”. W efekcie zamiast niezależności Zenon wchodził w coraz większe uzależnienie od ludzi takich jak Czechliński, którzy później sterowali jego karierą i wykorzystywali jego publiczny wizerunek dla własnych celów politycznych. 

W tym kontekście pieniądze, które Zenon zarobił na artykułach, nie były tylko środkiem do edukacyjnego celu, ale zapowiedzią jego przyszłych kompromisów moralnych, które będą się piętrzyć wraz z rozwojem jego kariery jako redaktora, a następnie prezydenta miasta. Pomoc Czechlińskiego to nie tylko epizod finansowy. To symboliczne wprowadzenie Zenona w świat zależności, wpływów i gry pozorów, z której (mimo wcześniejszych ideałów) nie potrafił się już wydostać. 

Gdzie Zenon spotkał Justynę? 

Zenon Ziembiewicz po raz pierwszy spotkał Justynę Bogutównę w majątku Boleborza, gdzie jego ojciec, Walerian Ziembiewicz, był zarządcą. Justyna mieszkała tam razem z matką – Karoliną Bogutową, która pracowała jako służąca. To właśnie w tej przestrzeni dochodziło do nadużyć ze strony ojca Zenona, który był znany z licznych romansów z podległymi mu kobietami. Zenon mimo młodego wieku był świadomy tych moralnie wątpliwych relacji i potępiał ojca za jego zachowanie. Paradoksalnie jednak powtarza później ten sam schemat, nawiązując romans z Justyną, która podobnie jak matka należała do klasy służących, zależnych i pozbawionych społecznej mocy sprawczej. Potem ponownie spotyka ją już w mieście, gdzie przeprowadza się ona z matką, a potem – po jej śmierci – żyje sama.  

Pierwsze spotkanie Zenona z Justyną miało miejsce w kontekście silnej hierarchii społecznej i władzy – on był synem zarządcy, ona córką służącej. Ta nierówność została zakodowana w ich relacji od początku: Zenon odgrywał rolę opiekuna i wykształconego „pana”, zaś Justyna – choć początkowo niewinna i ufna, z czasem staje się ofiarą tej asymetrii. Miejsce ich spotkania ma znaczenie symboliczne: to przestrzeń pozornie spokojna, wiejska, a w rzeczywistości przesycona napięciem społecznym, niesprawiedliwością i represją wobec kobiet. Spotkanie to nie tylko zapowiada ich dramatyczny związek, ale również stanowi ważny punkt wyjścia do zrozumienia, jak bardzo osobista biografia Zenona była spleciona z mechanizmami dziedziczonego zniewolenia i hipokryzji. 

Warto też zauważyć, że to w Boleborzy po raz pierwszy ujawnia się konflikt między ideałami a czynami bohatera. Zenon chciał być inny niż ojciec, marzył o sprawiedliwości społecznej i etycznym życiu, a tymczasem jego własna historia z Justyną ujawnia, jak bardzo był uwikłany w powielanie wzorców, które wcześniej sam potępiał. Dlatego miejsce spotkania z Justyną – zarówno fizyczne, jak i symboliczne – jest kluczowe dla zrozumienia upadku Zenona i dramatycznych konsekwencji jego wyborów. 

Na co zmarła Karolina Bogutowa? 

Karolina Bogutowa, matka Justyny, zmarła na zapalenie płuc, które było wynikiem wieloletniego wycieńczenia, złych warunków mieszkaniowych i fizycznej pracy. Jej śmierć nie miała w sobie nic z dramatyzmu – była cicha, nieodnotowana przez świat, a zarazem wstrząsająca w swej obojętności otoczenia. Zgon Karoliny ukazuje brutalność rzeczywistości klas niższych, w których ludzkie życie nie ma większej wartości społecznej. Dla Justyny śmierć matki oznaczała pogłębienie osamotnienia i poczucia beznadziei. To zdarzenie miało duży wpływ na jej stan psychiczny i dalsze decyzje – m.in. determinację w zemście na Zenonie, którego postrzegała jako winnego jej losu. 

Kim był Czechliński w „Granicy”? 

Czechliński to wpływowy redaktor i dziennikarz. Początkowo Czechliński wydaje się przychylny, wręcz opiekuńczy wobec Zenona: dostrzega w nim talent i ambicję, daje mu szansę na rozwój zawodowy, a później wspiera jego karierę polityczną. Jednak ta relacja nie opiera się na bezinteresowności – Czechliński działa przede wszystkim z pozycji pragmatycznego gracza, który potrafi rozpoznać osoby użyteczne i odpowiednio je ukierunkować. Jego działania są pełne kompromisów i ukrytej kalkulacji. 

Postać Czechlińskiego symbolizuje świat mediów i polityki – środowisko, w którym kariera często wiąże się z koniecznością rezygnacji z własnych przekonań. To właśnie on, poprzez wpływy i manipulacje, wprowadza Zenona w układ zależności zawodowo-politycznych, z których ten nie potrafi się już później wyplątać. Czechliński reprezentuje osoby, które kształtują rzeczywistość zza kulis – nie poprzez otwarte działanie, ale poprzez wpływ, jaki wywierają na innych. W ten sposób staje się figurą społecznego konformizmu i cynizmu, który – choć pozornie niewidoczny – ma kluczowy wpływ na bieg wydarzeń. 

Relacja z Czechlińskim staje się dla Zenona punktem zwrotnym – z jednej strony otwiera mu drogę do sukcesu, z drugiej wprowadza go w świat moralnych kompromisów, które stopniowo niszczą jego integralność.  

Kim byli Tczewscy? 

Tczewscy to przedstawiciele arystokracji ziemiańskiej w powieści Granica, właściciele ogromnych dóbr ziemskich, m.in. majątków w Chązebnej, Popłoszy, Pieszni, Boleborzy, Gwareckim Folwarku oraz licznych lasów, tartaków, młynów i gorzelni. Byli rodziną wyjątkowo zamożną, żyjącą w luksusie i przepychu, niemal oderwaną od problemów codzienności zwykłych ludzi. Ich życie koncentrowało się wokół rozrywek: bali, polowań, towarzyskich wizyt i rytualnych form towarzyskiego prestiżu. Tczewscy uosabiają klasę wyższą pogrążoną w dekadencji, która od pokoleń sprawuje władzę nad przestrzenią społeczną i materialną, nie przyjmując do wiadomości przemian zachodzących w społeczeństwie. 

Hrabina Tczewska jawi się jako kobieta władcza i pełna kaprysów, która traktuje ludzi – także księdza Czerlona – jak elementy własnej kolekcji. Wozi duchownego limuzyną i otacza go opieką z pozycji pani i protektorki, przypisując mu rolę „cennego przedmiotu”, który wymaga troski nie z powodu duchowej misji, lecz z racji prestiżu. Jej mąż, hrabia Wojciech Tczewski, interesuje się głównie kłusownictwem – traktując ochronę zwierząt jako formę arystokratycznego obowiązku wobec własnych dóbr. Jego troski wydają się marginalne w porównaniu z problemami zwykłych ludzi, ale właśnie to ukazuje kontrast między światem elit a losem klas niższych. 

Do kogo należała Boleborza? 

Boleborza była majątkiem Tczewskich, którym zarządzał ojciec Zenona – Walerian Ziembiewicz. Choć formalnie ziemia należała do hrabiowskiej rodziny, Walerian sprawował nad nią nadzór jako administrator. Jego postać jest przykładem człowieka, który władzy nadużywał – wykorzystywał swoją pozycję do uwodzenia służących, co budziło w młodym Zenonie silny sprzeciw i wstyd. Paradoksalnie jednak – mimo odrazy do ojcowskich zachowań, Zenon powiela jego schemat, wchodząc w relację z Justyną. Boleborza staje się więc symbolem miejsca, w którym po raz pierwszy Zenon skonfrontował się z hipokryzją i niemoralnością dorosłych, ale jednocześnie nie potrafił się z tym rozprawić. Powraca w jego psychice jako mroczne dziedzictwo. 

Z kim miał romans ksiądz w „Granicy”? 

Postać księdza Adolfa Czerlona owiana jest aurą tajemnicy i dwuznaczności moralnej, co budzi liczne plotki i spekulacje w lokalnym środowisku. Jego zachowanie wzbudza wiele kontrowersji. Mieszkańcy miejscowości podejrzewają go o romans z hrabiną Tczewską, która traktuje go z ostentacyjną czułością i otacza opieką niemal matczyną, ale jednocześnie nacechowaną intymnością. Ten układ relacji – pełen niejasności i społecznych niedomówień – jest w gruncie rzeczy odbiciem ukrytych pragnień i emocjonalnych zależności między nimi.  Równocześnie pojawiają się też plotki o związku księdza z młodą siostrzenicą organisty z Gwareckiego Folwarku, co dodatkowo komplikuje jego wizerunek. Tego rodzaju pogłoski świadczą o ambiwalentnym odbiorze duchownego – jako osoby duchowo skomplikowanej, nieprzeniknionej i nie do końca godnej zaufania. Ksiądz Czerlon staje się zatem symbolem upadku autorytetów i rozmycia granic między sacrum a profanum. Choć nosi sutannę i pełni funkcję duszpasterza, jego życie i postawa pełne są niejednoznaczności.  

Potrzebujesz pomocy?

XX-lecie (Język polski)

Teksty dostarczone przez Interia.pl. © Copyright by Interia.pl Sp. z o.o.

Opracowania lektur zostały przygotowane przez nauczycieli i specjalistów.

Materiały są opracowane z najwyższą starannością pod kątem przygotowania uczniów do egzaminów.

Zgodnie z regulaminem serwisu www.bryk.pl, rozpowszechnianie niniejszego materiału w wersji oryginalnej albo w postaci opracowania, utrwalanie lub kopiowanie materiału w celu rozpowszechnienia w szczególności zamieszczanie na innym serwerze, przekazywanie drogą elektroniczną i wykorzystywanie materiału w inny sposób niż dla celów własnej edukacji bez zgody autora podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności lub pozbawienia wolności.

Prywatność. Polityka prywatności. Ustawienia preferencji. Copyright: INTERIA.PL 1999-2025 Wszystkie prawa zastrzeżone.