Zbigniew Herbert

Labirynt nad morzem - geneza i gatunek utworu

Eseje powstały jako efekt rzeczywistej podróży Zbigniewa Herberta do Grecji w latach 50. lub 60. XX wieku, w czasie której odwiedzał m.in. Kretę, Knossos i Heraklion. Herbert zafascynowany kulturą starożytną nie tylko opisywał miejsca, ale stawiał pytania o prawdę historyczną, wiarygodność mitów i sposoby rekonstrukcji przeszłości. Oba utwory znalazły się w tomie Labirynt nad morzem”, opublikowanym po raz pierwszy w 2000 roku, już po śmierci autora. Zbiór zawiera eseje pisane na przestrzeni lat, ale nigdzie wcześniej niepublikowane w tej formie. 

Oba utwory to klasyczne eseje literackie o charakterze filozoficzno-kulturowym, łączące elementy reportażu z podróży, szkicu historycznego i refleksji estetycznej. Esej literacki to jeden z najbardziej otwartych i swobodnych gatunków wypowiedzi pisarskiej. Łączy w sobie elementy refleksji filozoficznej, analizy kulturowej, autobiografii i literatury pięknej. Powstał na gruncie renesansowej humanistyki, a jego twórcą i pierwszym klasycznym przedstawicielem był Michel de Montaigne (XVI w.), który pisał o świecie, człowieku i własnych doświadczeniach w sposób subiektywny, niesystematyczny, pełen dygresji. 

Cechy gatunkowe eseju literackiego: 

  1. Subiektywizm i osobisty ton – nie udaje obiektywizmu; autor wypowiada się w pierwszej osobie, dzieli się własnymi obserwacjami, sądami i emocjami. Nie tworzy systemu wiedzy, lecz raczej dzieli się sposobem widzenia rzeczywistości. 
  1. Swobodna, nielinearna kompozycja – esej nie podlega sztywnym zasadom struktury. Może być fragmentaryczny, dygresyjny, pełen niespodziewanych przeskoków tematycznych.  
  1. Erudycja i wielowątkowość – eseista korzysta z szerokiej wiedzy (historycznej, filozoficznej, artystycznej), ale nie po to, by stworzyć wykład, lecz by pobudzić czytelnika do myślenia.  
  1. Język artystyczny, metaforyczny – operuje środkami wyrazu właściwymi dla literatury pięknej: metaforą, ironią, rytmiką zdań, obrazowością. Styl eseju może być zarówno potoczny i ironiczny, jak i podniosły czy poetycki, zależnie od tematu i temperamentu autora. 
  1. Brak jednoznacznych tez i konkluzji – nie służy potwierdzaniu z góry przyjętych tez. To gatunek poszukujący: autor rozważa różne możliwości, często stawia pytania, które pozostają bez odpowiedzi.  

Eseje nie tylko relacjonują wizytę Herberta na Krecie czy stanowią przegląd stanowisk religijnych dotyczących śmierci, ale przede wszystkim stanowią medytację nad kulturą i sensem ludzkiego poznania

Potrzebujesz pomocy?

Współczesność (Język polski)

Teksty dostarczone przez Interia.pl. © Copyright by Interia.pl Sp. z o.o.

Opracowania lektur zostały przygotowane przez nauczycieli i specjalistów.

Materiały są opracowane z najwyższą starannością pod kątem przygotowania uczniów do egzaminów.

Zgodnie z regulaminem serwisu www.bryk.pl, rozpowszechnianie niniejszego materiału w wersji oryginalnej albo w postaci opracowania, utrwalanie lub kopiowanie materiału w celu rozpowszechnienia w szczególności zamieszczanie na innym serwerze, przekazywanie drogą elektroniczną i wykorzystywanie materiału w inny sposób niż dla celów własnej edukacji bez zgody autora podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności lub pozbawienia wolności.

Prywatność. Polityka prywatności. Ustawienia preferencji. Copyright: INTERIA.PL 1999-2025 Wszystkie prawa zastrzeżone.