Zbigniew Herbert

Labirynt nad morzem - plan wydarzeń

Labirynt 

I. Wprowadzenie – podróż do Grecji 

  1. Oczekiwanie na statek „Tezeusz” w Pireusie oraz zderzenie wyobrażeń z rzeczywistością współczesnej Grecji. 
  1. Obserwacja twarzy Greków i refleksja o zmianach etnicznych (Fallmerayer, Shelley). 
  1. Opis rejsu na Kretę. 

II. Heraklion i pierwsze wrażenia 

  1. Poczucie wyobcowania i „rozszczepienia” rzeczywistości. 
  1. Pokój w hotelu i odczucie duchowego niepokoju. 

III. Wizyta w muzeum w Heraklionie 

  1. Rozczarowanie freskami minojskimi. 
  1. Krytyka rekonstrukcji: kolory, linie, brak głębi i oryginalności. 
  1. Odkrycie, że większość fresków to fantazje artysty Gilliérona, realizowane pod dyktando Arthura Evansa. 

IV. Próba zrozumienia estetyki malarstwa minojskiego 

  1. Freski jako efekt widzenia ejdetycznego oraz porównanie z malarstwem paleolitycznym. 
  1. Kontrast z malarstwem egipskim: różnice w technice, duchowości i formie. 

V. Refleksja nad stylem minojskim 

  1. Sztuka jako wyraz uczestnictwa w naturze, a nie jej przedstawienia. 
  1. Brak poczucia artyzmu w nowoczesnym sensie – artysta jako medium kosmiczne. 

VI. Opisy i analiza wybranych fresków 

  1. Niebieski ptak – lekka, nierealna scena natury. 
  1. Byk w szarży – wyraz dzikości i siły. 
  1. Delfiny, Paryżanka, Tauromachia – analiza ikonograficzna i rekonstrukcyjna. 
  1. Miniaturowe freski z damami dworu – rokokowy wdzięk i przesadna interpretacja Evansa. 
  1. Małpa zbierająca szafran – przypadkowa przemiana chłopca w zwierzę przez odkrycia fragmentów. 
  1. Młodzieniec z rytonem i Książę wśród lilii – domysły konserwatorskie, brak spójności stylistycznej. 

VII. Sarkofag z Hagii Triady jako kulminacja eseju 

  1. Arcydzieło sztuki minojskiej – opis wyglądu i scen rytualnych. 
  1. Zapis obrzędu pogrzebowego. 
  1. Interpretacje: rytuał agrarny? kult zmarłych? mit zaślubin? 
  1. Przekonanie o nieśmiertelności i zmartwychwstaniu, czyli „minojskie Zmartwychwstanie”. 

VIII. Refleksja końcowa 

  1. Przewaga dzieła plastycznego nad literackim. 
  1. Myśl o wybraniu jednego arcydzieła jako symbolu cywilizacji, całości doświadczenia. 
  1. Labirynt jako symbol poznania: złożony, ale nieprzekraczalny. 

Duszyczka  

I. Wprowadzenie – kontekst kulturowy duszy w starożytnej Grecji 

  1. Rozróżnienie między pojęciem duszy w tradycji chrześcijańskiej a antycznej psyche. 
  1. Zapowiedź odmienności antycznej wizji śmierci. 

II. Dusza w sztuce i religii 

  1. Ikonografia duszy. 
  1. Dusza jako „puch”, echo. 
  1. Przedstawienia na wazach, stelach, figurkach. 

III. Śmierć i zaświaty w greckiej mitologii 

  1. Przykłady zejścia do Hadesu: Odyseusz, Orfeusz, Herakles. 
  1. Hades jako świat cieni. 
  1. Zmarli potrzebują kontaktu z żywymi. 

IV. Współczesna duszyczka – refleksja egzystencjalna 

  1. Herbert nie odnajduje się w żadnym systemie metafizycznym. 
  1. Potrzeba czułości i pamięci jako ostatnia forma trwania po śmierci. 
  1. Duszyczka jako coś drobnego, wstydliwego, ale prawdziwego. 

V. Współczucie i pamięć jako jedyne odpowiedzi 

  1. Potrzeba gestów. 
  1. Wspólnota żywych i zmarłych – poza religią, poza systemem. 

VI. Obraz końcowy – dusza jako cząstka świata 

  1. Dusza może trwać jako spojrzenie, jako ruch powietrza, jako pamięć. 
  1. Herbert opowiada się za czułością wobec zmarłych i kruchości życia. 
  1. Esej jako medytacja. 

Potrzebujesz pomocy?

Współczesność (Język polski)

Teksty dostarczone przez Interia.pl. © Copyright by Interia.pl Sp. z o.o.

Opracowania lektur zostały przygotowane przez nauczycieli i specjalistów.

Materiały są opracowane z najwyższą starannością pod kątem przygotowania uczniów do egzaminów.

Zgodnie z regulaminem serwisu www.bryk.pl, rozpowszechnianie niniejszego materiału w wersji oryginalnej albo w postaci opracowania, utrwalanie lub kopiowanie materiału w celu rozpowszechnienia w szczególności zamieszczanie na innym serwerze, przekazywanie drogą elektroniczną i wykorzystywanie materiału w inny sposób niż dla celów własnej edukacji bez zgody autora podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności lub pozbawienia wolności.

Prywatność. Polityka prywatności. Ustawienia preferencji. Copyright: INTERIA.PL 1999-2025 Wszystkie prawa zastrzeżone.