św. Augustyn

Geneza utworu

Wyznania świętego Augustyna powstały w latach 397 – 400 roku, a więc w epoce literackiej jaką jest średniowiecze. Podstawą średniowiecza był teocentryzm. Dominującą nauką zaś teologia, rozumiana jako nauka o Bogu. Średniowiecze trwało ponad tysiąc lat. Przez ten długi czas w dziejach ludzkości działo się wiele burzliwych sytuacji. Należy wymienić liczne wojny, choroby i zarazy, które przynoszą śmierć dla wielu ludzi. Średniowieczna Europa była podzielona na  niniejsze stany:

  • Duchowieństwo
  • Szlachta
  • Mieszczanie
  • Chłopi 
 
 
 

Przywołany podział społeczny dzielą pomiędzy sobą zajmowane pozycje. Zarówno szlachta, jak i duchowieństwo przypisuje się umownie do tak zwanej klasy „wyższej”, zaś mieszczan i chłopów to warstwy „niższej” społeczeństwa. W dobie epoki średniowiecza należy wspomnieć o uniwersalizmie. Średniowieczny uniwersalizm polegał na istnieniu jednolitych wzorców religijnych, kulturowych, społecznych. Nie wolno zapomnieć, że za uniwersalizmem stała ugruntowana pozycja Kościoła katolickiego jak i jej głowy – papieża. Silna pozycja duchowieństwa pozwoliła podporządkować sobie władzę świecką. Średniowiecze to także pewnego typu wzorce zachowań. Należy wymienić dwa typy zachowań w niniejszej epoce: do pierwszej należą: święty i asceta, do drugiej zaś idealny władca czy doskonały rycerz.  

Fundamentalnym kierunkiem filozoficzno – religijnym w dobie średniowiecza obok tomizmu czy też franciszkanizmu jest augustynizm. Augustynizm to doktryna filozoficzna czy teologiczna, która oparta jest na rozważaniach świętego Augustyna. Umiejętnie rozwijana przez swoich następców. Encyklopedia Państwowego Wydawnictwa Naukowego termin augustynizm tłumaczy: „w znaczeniu węższym doktryna św. Augustyna; w szerszym — ogólna nazwa kierunków filozoficznych i teologicznych nawiązujących do tej doktryny;”

Celem augustynizmu jest miłość do Boga, głosi, że duch jest ponad materią, z krytyką podchodzi do tego co fizyczne, cielesne czy też zmysłowe. Najważniejsza jest dusza i to ona jest stawiana na piedestale. Augustynizm wychodzi z założenia, że dusza jest człowiekowi bliższa niż ciało i dominująca cielesność. Więcej na temat augustynizmu znajdziesz w zakładce Interpretacja. Obok doktryny filozoficznej i teologicznej opartej na myśli świętego Augustyna należy wyróżnić dominujący i fundamentalny teocentryzm.

O epoce literackiej występującej zaraz po epoce Antyku mówi się, że ma charakter teocentryczny. Co to znaczy więc, że średniowiecze ma charakter teocentryczny? Teocentryzm pochodzi z języka greckiego, gdzie słowo theos oznacza Bóg. Teocentryzm to pogląd, który głosi, że w centrum wszelkich zainteresowań jest przywołany już Bóg. W końcu Bogu należy podporządkować całe życie człowieka, wszelkie sprawy ludzkie i los jednostki. Teocentryzm miał fundamentalny wpływ na kształtowanie się wizji epoki średniowiecza. Dominowało przekonanie, że życie ludzkie jest podporządkowane religii i Bogu.

Słownik języka polskiego Państwowego Wydawnictwa Naukowego termin teocentryzm tłumaczy jako: „pogląd uznający Boga za najwyższą wartość, przyczynę, ośrodek i cel wszystkiego, co istnieje”. Termin teocentryczny niniejszy słownik tłumaczy: „oparty na poglądzie właściwym niektórym religiom, według którego Bóg jest ośrodkiem i celem wszechświata…[…] w ośrodku zainteresowań człowieka średniowiecze umieszczało duszę człowieka, jako ten czynnik, który łączy go z Bogiem, a który na każdym kroku napotykał przeszkody stawiane przez ciało…”. Słownik języka polskiego pod redakcją W. Doroszewskiego  podaje: gr. theos = Bóg + kentron, łc. centrum = punkt środkowy. Tym samym wynikiem tego jest podporządkowanie wszystkich dróg człowieka Bogu, jako najwyższemu wszechogarniającemu i wszechobejmującemu dobru.  

W Wyznaniach świętego Augustyna znajdziemy przemyślenia natury filozoficznej czy też teologicznej. Średniowieczne dzieło literackie to rozważania filozofa na temat wiary, życia, Boga, losu człowieka. Utwór to historia nawrócenia teologa oraz pojednania z wiarą. Wyznania świętego Augustyna mają charakter autobiograficzny. 

Geneza utworu

Wyznania świętego Augustyna  to jedno z największych i najważniejszych dzieł literackich w dorobku twórczym świętego Augustyna. Wyznania to trzynaście ksiąg, które mają na celu wychwalenie Boga. Syn Patrycjusza i Moniki w Wyznaniach otwiera się na temat swojego życia prywatnego, duchowego, społecznego.

Wielu szanowanych i cenionych badaczy literatury Wyznania świętego Augustyna uznaje za pierwowzór dzieła posiadającego wątki, cechy i charakter autobiograficzny. Autobiografia zawiera wybrane i najważniejsze wydarzenia z życia, które niewątpliwie ukształtowały autora. Nie jest to precyzyjny opis z dokładnymi datami i opisami.

Wątki autobiograficzne w Wyznaniach mają na celu ukazać wydarzenia i wnętrze świętego Augustyna. Wyznania mają charakter autobiograficzny. Autobiografia to podsumowanie własnego życia. To postawa, dzięki której przeżyte doświadczenia życiowe, stanowią inspirację i zostają wykorzystane w twórczości danego autora. Na podstawie doświadczeń życiowych autor pragnie przekazać myśl, przesłanie, inspiracje swoim odbiorcom.

Święty Augustyn w Wyznaniach duży nacisk kładzie na przedstawienie własnych przeżyć duchowych czy też egzystencjalnych. Narracja autobiograficzna w Wyznaniach jest dominująca i niewątpliwie wysuwa się na pierwszy plan. Sam tytuł dzieła "Confessiones" - w przekładzie z języka łacińskiego  to "wyznajemy". Tytuł należy interpretować jako wyznanie w jedynego i wszechogarniającego Boga, wyznanie wiary w Boga, miłości i szacunek.

Dowodzenie, że wyłącznie życie w wierze w Boga, stanowi najważniejszy cel człowieka. Jest to także wyznanie wiary, jak i wyznanie grzechów człowieka. Człowiek jako istota ludzka, w przeciwieństwie bo Boga, jest grzeszny i błądzi w życiu. Dlatego, by móc wyzbyć się swojego brzemienia, jakim jest popełnianie grzechów, powinien oddać swoje życie w ręce Boga. Głównym i najważniejszym przesłaniem największego dzieła świętego Augustyna było wyrażenie miłości do Boga.

Wyznania można potraktować także jako swoistą spowiedź biskupa. Spowiada się z błędów młodości, wzlotów i upadków życiowych, miłości, chwil zwątpienia i radości, relacji rodzinnych. W końcu była to spowiedź z całego życia świętego Augustyna. Wyznania to zbiór wspomnień, doświadczeń biskupa. Wywody miały niewątpliwie potwierdzić, stawianą tezę, że Bóg nigdy nie odrzuci grzesznika. Jako najwyższy, pierwowzór ojca, Bóg przyjmie grzeszników jak ojciec własne dzieci. Dzieci, które popełniają błędy, niemniej są to błędy, dzięki, którym uczą sie i doświadczają życia. Podsumowując Wyznania to dzieło autobiograficzne świętego Augustyna.  

Potrzebujesz pomocy?

Średniowiecze (Język polski)

Teksty dostarczyło Wydawnictwo GREG. © Copyright by Wydawnictwo GREG

autorzy opracowań: B. Wojnar, B. Włodarczyk, A. Sabak, D. Stopka, A. Szóstak, D. Pietrzyk, A. Popławska
redaktorzy: Agnieszka Nawrot, Anna Grzesik
korektorzy: Ludmiła Piątkowska, Paweł Habat

Zgodnie z regulaminem serwisu www.bryk.pl, rozpowszechnianie niniejszego materiału w wersji oryginalnej albo w postaci opracowania, utrwalanie lub kopiowanie materiału w celu rozpowszechnienia w szczególności zamieszczanie na innym serwerze, przekazywanie drogą elektroniczną i wykorzystywanie materiału w inny sposób niż dla celów własnej edukacji bez zgody autora podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności lub pozbawienia wolności.

Prywatność. Polityka prywatności. Ustawienia preferencji. Copyright: INTERIA.PL 1999-2025 Wszystkie prawa zastrzeżone.