Wizja lokalna

Stanisław Lem

Charakterystyka bohaterów

Ijon Tichy – główny bohater powieści „Wizja lokalna Stanisława Lema, a także innych jego utworów (do jednego z nich, czyli „Dzienników gwiazdowychpojawia się nawiązanie również i w tej powieści); bohatera poznajemy, kiedy wraca ze swojej kolejnej kosmicznej podróży. Jest zmęczony i szuka odpoczynku w Szwajcarii, wplątuje się przez to jednak w aferę ze spadkiem w postaci zamku. Poznaje naukowca Gnussa, który ściąga go do Instytutu Maszyn Dziejowych. W wyniku tej wizyty Tichy wyrusza w kolejną podróż na planetę Encja. Tichy jest narratorem wszystkich powieści Lema. Jest to postać w pełni fikcyjna, nie ma swojego odpowiednika czy pierwowzoru w świecie realnym. Jest figurą ciekawego świata podróżnika, który przez konfrontację z innymi cywilizacjami próbuje także zrozumieć swój świat i stawia sobie często fundamentalne filozoficzne pytania albo do zadania tych pytań prowokuje. Tichy jest samotny, poświęca się w pełni nauce i podróżom – doskonale to widać podczas opisu długich nocy, spędzanych na studiowaniu historii Encji jeszcze przed wylotem.

Tichy jest niewątpliwie jednostką wyjątkowo utalentowaną, o ogromnej wiedzy, którą gotowy jest cały czas poszerzać. Nie jest zwolennikiem przyjmowania łatwych rozwiązań, nie ma w sobie skłonności do szybkiego wydawania jednoznacznych sądów. Zadaje dużo pytań, ma wątpliwości, gotowy jest do prowadzenia najbardziej oryginalnego „śledztwa”. Jednym z jego obrazów jest wieloperspektywiczny ogląd zjawiska etykosfery na Encji. Bohater najpierw szczegółowo studiuje dostępne materiały, następnie w trakcie lotu organizuje filozoficzną dysputę na ten temat, a potem dokonuje wizji lokalnej. Nawet w ostatnim przypadku prowokuje mieszkańców Encji do tego, aby skonfrontowali się do pewnego stopnia z etykosferą widzianą oczami Ziemianina. Wszystko to wynika przede wszystkim z ogromnego zamiłowania Tichego do wiedzy, jej poszerzania. Wydaje się również, że jest to bohater, który pokazuje nam, że patrząc na innych, jesteśmy także w stanie lepiej rozumieć siebie.

Pozostali bohaterowie na Ziemi mają charakter epizodyczny, są raczej towarzyszami Tichego przy okazji jego poszukiwań. Spotyka on kolejnych profesorów, badaczy, studentów. Na tym tle warto jednak zwrócić uwagę na dyskutantów, którzy pojawiają się przy okazji dysputy urządzanej przez Tichego w trakcie lotu na Encję:

  • Bertranda Russella – filozofa, przedstawiciela oświeceniowego liberalizmu;
  • Karla Poppera – filozofa społeczno-politycznego, reprezentanta racjonalizmu krytycznego
  • Paula Feyerabenda  – filozofa postmodernistycznego, krytycznie odnoszącego się do dwóch wcześniejszych propozycji, przedstawiciela anarchizmu metodologicznego
  • mecenasa Finkelsteina – postać fikcyjną, która prezentuje stanowisko krytykujące tyranię, jak i anarchię oraz wprowadza wątek tragedii II wojny światowej i Holokaustu, wskazując na konieczność poszukiwania wyśrodkowanej filozofii społeczno-politycznej, zakładającej po prostu, że człowiek nie może niszczyć drugiego człowieka.

Na Encji również nie mają kluczowego znaczenia poszczególne postaci, z którymi spotyka się Tichy. Liczy się zbudowana przez Lema wizja dwóch ras reprezentujących zupełnie inne podejście do tradycji i dalszego rozwoju:

  • Kurdlandczycy – lud pochodzący od stworów nazywanych kurdlami, czyli olbrzymów, których brzuchy były zamieszkiwane przez tę rasę; Kurdlandczycy dzięki temu sposobowi rozwoju przeżyli między innymi epokę strumów, a więc opadów meteorytów. Lud ten jednak do pewnego stopnia zatrzymał się w rozwoju, był przywiązany do swoich miast (kurdlów), poza które większość Kurdlandczyków po prostu nie wychodziła. Rasa ta wyróżniała się bardzo dużym przywiązaniem do tradycji, swojej mitologii, była przeciwna dynamicznemu rozwojowi techniki i nastawieniu na cywilizacyjny rozwój.
  • Luzanie  stanowili przeciwieństwo Kurdlandczyków przede wszystkim ze względu na swoją gotowość eksplorowania nowych terytoriów; tak też rozpoczęła się historia tego ludu. Postawił on przede wszystkim na rozwój technologii. To w tej rasie doszło do wielkiego skoku cywilizacyjnego, choć prawie doprowadziło to do katastrofy naukowej. Okazuje się także, że powszechnie osiągnięty dobrobyt dla utrzymania harmonijnego rozwoju społeczeństwa, spokoju, bezpieczeństwa nie jest wcale taki dobry. Dlatego też Luzanie wymyślają bystry – cząsteczki przypominające molekuły, które są w stanie spełniać życzenia każdego człowieka, ale na dobrą sprawę uniemożliwiają wykonywanie działań sprzecznych z tzw. etykosferą – czyli sztucznym tworem bazującym na zestawie określonych zasad. Bystry przenikają cały świat Luzan.

Potrzebujesz pomocy?

Współczesność (Język polski)

Teksty dostarczone przez Interia.pl. © Copyright by Interia.pl Sp. z o.o.

Opracowania lektur zostały przygotowane przez nauczycieli i specjalistów.

Materiały są opracowane z najwyższą starannością pod kątem przygotowania uczniów do egzaminów.

Zgodnie z regulaminem serwisu www.bryk.pl, rozpowszechnianie niniejszego materiału w wersji oryginalnej albo w postaci opracowania, utrwalanie lub kopiowanie materiału w celu rozpowszechnienia w szczególności zamieszczanie na innym serwerze, przekazywanie drogą elektroniczną i wykorzystywanie materiału w inny sposób niż dla celów własnej edukacji bez zgody autora podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności lub pozbawienia wolności.

Prywatność. Polityka prywatności. Ustawienia preferencji. Copyright: INTERIA.PL 1999-2025 Wszystkie prawa zastrzeżone.