Wizja lokalna

Stanisław Lem

Streszczenie krótkie

W Szwajcarii

Ijon Tichy po powrocie na Ziemię szuka możliwości odpoczynku i regeneracji. Wybiera się ostatecznie do Szwajcarii, gdzie dociera do niego adwokat z informacją, że otrzymuje w spadku od milionera Wilhelma Kussmicha zamek w Genewie. Później okaże się, że rodzi to więcej problemów niż zysków, ponieważ prawowity właściciel „przekazuje” go wyłącznie na chwilę i potem chce odzyskać, oskarżając Tichego o próbę wykorzystania sytuacji. W czasie tego pobytu w Szwajcarii Tichy poznaje jednak profesora Rogera Gnussa, który szefuje Instytutowi Maszyn Dziejowych. Tichy otrzymuje zaproszenie do odwiedzenia Instytutu, z którego planuje skorzystać. Jego sprawami związanymi z oskarżeniami Kussmicha zajmuje się polecony przez Gnussa mecenas Finkelstein. Kussmich okazuje się oszustem, który rywalizując na rynku złotej kawy, wykorzystał Tichego po to, aby cenne zasoby, jakimi dysponował, nie wpadły w niepowołane ręce. Niestety Tichemu cały czas grozi więzienie, czego Finkelstein chce uniknąć, broniąc interesów swojego klienta.

Instytut Maszyn Dziejowych

W Instytucie Maszyn Dziejowych, który podlega Ministerstwu Spraw Zagranicznych, podróżnik Tichy zyskuje znacznie szerszą wiedzę o tym, z jakimi wyzwaniami mierzy się obecnie Ziemia, która musi utrzymywać stosunki dyplomatyczne w setkami innych cywilizacji, o sporej części z nich mając dość ograniczone pojęcie. Okazuje się, że specjalne maszyny otrzymujące odpowiedni wsad informacji (pozyskanych m.in. podczas podróży osób takich jak Tichy) mają generować przyszłą historię. Chodzi o to, aby ludzie mogli mieć dostęp do tego, co dzieje się w galaktykach ogromnie od Ziemi oddalonych. Fantom gazety wyprodukowanej przez maszynę dziejową na Ziemi ma odpowiadać temu, co rzeczywiście zostaje wydane w prasie danego dnia w danej cywilizacji. Tichy podchodzi do tego pomysłu z dużą dozą sceptycyzmu, natomiast z czasem zaczyna dostrzegać znaczenie tego typu projektów. Okazuje się jednak, że jego relacja z podróży skonfrontowana z danymi, jakimi dysponuje instytut, okazuje się nieprawdziwa. To uświadamia mu, że nie zwiedzał właściwej Enteropii, a jedynie jej fantom i wiele przekazanych przez niego informacji nie jest prawdziwych.  Włączenie relacji Tichego do jednego ze wsadów sprawia, że otrzymuje on listy z Kurdlandii i Luzanii, z których wynika niewątpliwie, że jego podróż odbyła się na falsyfikacie. Na tym jednak nie koniec – obie rasy zapraszają Tichego do ponownej podróży i odwiedzenia Encji, czyli planety, którą zamieszkują.

Aby dobrze przygotować się do tej wizyty, Tichy otrzymuje dostęp do archiwów MSZ, w których zgromadzone są wszystkie informacje dotyczące Encji, a przede wszystkim tych dwóch rozumnych ras, które zamieszkują tę planetę.

  • Kurdlandczycy – to rasa związana z kurdlami, czyli olbrzymimi stworami, które funkcjonują niczym ruchome miasta; Kurdlandczycy zamieszkują ich wnętrze analogicznie jak robili to ich przodkowie (Człakowie w okresie strumów, czyli opadu meteorytów). Obecnie Kurdlandczycy za wszelką cenę bronią koncepcji bytowania w kurdlu, wiążą ją z przywiązaniem do tradycji (nacjomobilizm),
  • Luzanie – to rasa wywodząca się od „włóczęgów”, a więc istot, które nie chciały całego życia spędzać w kurdlu i gotowe były eksplorować to, co na zewnątrz; rasa ta postawiła na rozwój techniki, przeżyła w związku z tym niemały kryzys w XXII wieku, natomiast udało się go zwalczyć dzięki wynalezieniu bystr, czyli molekuł logicznych, które pozwalały kontrolować to, co się wokół dzieje; stworzono z ich pomocą Etykosferę, a więc pewien sztuczny twór moralności, który pozwalał na (pozornie niewidoczną) kontrolę społeczeństwa, dając (równie pozorną) złudę absolutnej wolności.

Tichy stopniowo stara się coraz bardziej zagłębić w historię tej planety, do czego wykorzystuje szereg różnych zgromadzonych w MSZ i IMD materiałów. Ma jednak wiele pytań, które rozstrzygnąć może właściwie jedynie wyprawa na Encję.

W drodze

Podczas lotu na Encję Tichy korzysta z zainstalowanego w rakiecie dysputera, a więc urządzenia, które pozwala symulować rozmowę z konkretnymi jednostkami ludzkimi. Wybiera do dyskusji kluczowych ziemskich filozofów – Bertranda Russella, Karla Poppera, Paula Feyerabenda. Do dyskusji o systemach politycznych i ich idealistycznej wizji włącza się również symulacja mecenasa Tichego, czyli Finkelsteina, który pokazuje, że nie chodzi o wybór między tyranią a anarchią, a o znalezienie takiego systemu politycznego, który uniemożliwi jednemu człowiekowi wyrządzanie krzywdy drugiemu. Całą dyskusję podsumowuje liryczne wystąpienie Szekspira.

Wizja lokalna

Tichy opisuje swoje doświadczenia z pobytu na Encji. Najpierw rakieta rozbija się w Kurdlandii. Tichy ma więc okazję przyjrzeć się jak wyglądają kurdle, a także ich mieszkańcy. Szybko spotyka jednak osoby, które uciekły z tamtejszych więzień. Potem zostaje porwany przez ekstremistów, ale z pomocą interwencji bystr, zostaje odbity. Trafia do Luzanii, gdzie ma możliwość zapoznania się z tym, jak działają bystry i jak to przekłada się na codzienne życie społeczeństwa. Okazuje się, że właściwie wszystko stanowi tam symbiozę materii organicznej i bystr, które z jednej strony pozwalają na spełnianie życzeń jednostki, ale z drugiej– uniemożliwiają (zgodnie z wyprodukowanym sztucznie kodeksem moralnym) czynienie zła. Z pozoru rozwiązanie wydaje się genialne, Tichy jednak im dłużej prowadzi dyskusje na temat tego rozwiązania, ma coraz więcej wątpliwości. Okazuje się bowiem, że wszystko w Luzanii jest na dobrą sprawę sztucznie regulowane, a mieszkańcy żyją w złudzie absolutnej wolności. Tichy spotyka się ze studentami, mędrcem, który zyskał nieśmiertelność i mnichem z zakonu repenitentów. Ta ostatnia rozmowa dotyczy tematu wojny Luzanii z Kliwią Czarną, którą mnich podsumowuje jako wygraną jednej z dwóch koncepcji (odmienne rozumianego) Dobra.

Potrzebujesz pomocy?

Współczesność (Język polski)

Teksty dostarczone przez Interia.pl. © Copyright by Interia.pl Sp. z o.o.

Opracowania lektur zostały przygotowane przez nauczycieli i specjalistów.

Materiały są opracowane z najwyższą starannością pod kątem przygotowania uczniów do egzaminów.

Zgodnie z regulaminem serwisu www.bryk.pl, rozpowszechnianie niniejszego materiału w wersji oryginalnej albo w postaci opracowania, utrwalanie lub kopiowanie materiału w celu rozpowszechnienia w szczególności zamieszczanie na innym serwerze, przekazywanie drogą elektroniczną i wykorzystywanie materiału w inny sposób niż dla celów własnej edukacji bez zgody autora podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności lub pozbawienia wolności.

Prywatność. Polityka prywatności. Ustawienia preferencji. Copyright: INTERIA.PL 1999-2025 Wszystkie prawa zastrzeżone.