Jan Kochanowski

Odprawa posłów greckich - pytania i odpowiedzi

Jakie jest przesłanie „Odprawy posłów greckich”? 

Główne przesłanie utworu Jana Kochanowskiego dotyczy odpowiedzialności jednostki za losy państwa oraz zgubnych skutków prywatnych namiętności, które przesłaniają dobro wspólne. Autor pokazuje, że władca i obywatele nie mogą kierować się wyłącznie emocjami, interesami osobistymi czy chwilowym zyskiem, ponieważ ich decyzje mają konsekwencje dla całego społeczeństwa. Troja, pogrążona w sporach i ulegająca słabościom, staje się symbolem państwa, które przez brak roztropności i moralności zmierza ku upadkowi

Kochanowski ostrzega przed lekkomyślnością elit politycznych, korupcją moralną i słabością władzy. Mimo że akcja dzieje się w antycznym świecie, autor kieruje to przesłanie również do ówczesnych Polaków (zwłaszcza szlachty i króla) przypominając, że bez rozwagi, odpowiedzialności i poświęcenia dla dobra wspólnego każda Rzeczpospolita może stać się drugą Troją

Na czym polega konflikt tragiczny w „Odprawie posłów greckich”? 

Konflikt tragiczny w „Odprawie…” polega na zderzeniu dwóch równorzędnych racji, z których żadna nie prowadzi do dobrego rozwiązania. Z jednej strony Antenor (doradca Priama) i część rady trojańskiej dostrzegają konieczność oddania Heleny, by uniknąć wojny z Grekami, z drugiej jednak – Parys (Aleksander w wersji Kochanowskiego) i jego zwolennicy, kierujący się uczuciem i dumą, stanowczo się temu sprzeciwiają. Rozdźwięk między rozumem a namiętnością, rozsądkiem a emocjami, dobrem ogółu a egoizmem jednostki to sedno tragicznego wyboru, którego skutki okażą się nieodwracalne. 

W centrum tego konfliktu znajduje się Antenor, jeden z mędrców, który opowiada się za pokojem i oddaniem Heleny, oraz Aleksander (czyli Parys), który widzi w niej swoją własność i nie zamierza jej zwracać. Decyzja zapada i okazuje się błędna. Ten tragiczny konflikt pokazuje, że nawet przy świadomości zagrożenia, ludzie często wybierają to, co wygodne lub emocjonalnie bliskie, zamiast tego, co słuszne i odpowiedzialne

Kogo porwali Grecy? 

W kontekście mitologii, której echa pojawiają się w utworze, Grecy nie byli stroną, która jako pierwsza dokonała porwania. To Trojańczyk Parys (u Kochanowskiego jako Aleksander) porwał Helenę, żonę Menelaosa, co stało się bezpośrednią przyczyną wojny trojańskiej. Jednak w dłuższej perspektywie – i w samych mitach – Grecy również dokonywali porwań (np. Jazon porwał Medeę), co było elementem ówczesnych politycznych praktyk. W dramacie Kochanowskiego jednak porwanie Heleny przez Aleksandra jest kluczowym wydarzeniem, a Grecy domagają się jej zwrotu, uznając to za pogwałcenie zasad i akt wrogi

W sensie symbolicznym można powiedzieć, że Grecy nie tyle kogoś porwali, ile żądają zwrotu tego, co im zabrano, domagając się sprawiedliwości i próbując zapobiec rozlewowi krwi – przynajmniej w oficjalnym przekazie poselstwa. 

Kogo Ulisses nazywa marnotrawcą? 

W swoim monologu Ulisses (Odyseusz), będący posłem greckim, nazywa Aleksandra (czyli Parysa, pod takim imieniem funkcjonującego u Kochanowskiego) marnotrawcą, ponieważ ten – uprowadzając Helenę – zdradził nie tylko gościnność, ale i zasady moralne i dyplomatyczne. W oczach Ulissesa Aleksander zniszczył zaufanie między narodami, sprowadził hańbę na Troję i stał się przyczyną nadchodzącej wojny. 

Ulisses, jako człowiek rozumu i politycznej kalkulacji, piętnuje Aleksandra nie za sam akt miłości, ale za lekceważenie dobra wspólnego i postępowanie, które wystawia całe miasto na zagładę. To określenie – „marnotrawca” – niesie silny ładunek moralny i pokazuje, że Aleksander jest dla Ulissesa ucieleśnieniem egoizmu, niedojrzałości i pychy

Kto ukradł Helenę? 

Helenę, żonę króla Sparty Menelaosa, porwał Parys (w utworze Kochanowskiego występujący jako Aleksander), królewicz trojański, który wcześniej został przez niego ugoszczony w Sparcie. Wersje mitologiczne różnią się co do szczegółów: w niektórych Helena sama chciała uciec z Parysem, w innych została porwana przemocą lub pod wpływem czarów bogini Afrodyty. 

W „Odprawie posłów greckich” nie wchodzi się w szczegóły tego, czy Helena wyraziła zgodę. Dramat skupia się na tym, że jej uprowadzenie jest aktem sprzecznym z honorem i porządkiem świata, a domaganie się jej zwrotu to wyraz greckiego poczucia sprawiedliwości. Akt porwania staje się punktem zapalnym, który uruchamia całą machinę wojny i tragedii. 

Jak zginął Hektor? 

Hektor, najdzielniejszy z trojańskich wojowników i syn króla Priama, ginie w pojedynku z Achillesem. Wydarzenie to jest jednym z najbardziej dramatycznych momentów w „Iliadzie”, która stanowi jedno z głównych źródeł inspiracji dla Kochanowskiego. Pojedynek odbywa się po tym, jak Hektor zabija Patroklosa, ukochanego towarzysza Achillesa. Ten, wściekły i pogrążony w żalu, postanawia się zemścić. Zabija Hektora, a jego ciało w bezczeszczący sposób ciągnie za rydwanem wokół murów Troi. 

Śmierć Hektora ma wymiar głęboko tragiczny: ginie nie jako postać negatywna, lecz jako bohater walczący w obronie swojego miasta, rodziny i honoru. Dla odbiorcy jest to przykład, jak tragiczne może być uwikłanie jednostki w losy państwa i wojny. Kochanowski, choć nie opisuje tej sceny w dramacie, odnosi się do niej pośrednio przez przepowiednię Kasandry, pokazując, jak wcześniejsze decyzje polityczne (np. nieoddanie Heleny) prowadzą do ofiar takich jak Hektor. 

Dlaczego Achilles zabrał ciało Hektora? 

Achilles zabrał ciało Hektora, ponieważ kierował się chęcią zemsty i osobistym bólem po stracie Patroklosa. Jego czyn był nie tylko wyrazem pogardy wobec wroga, ale również symbolicznym aktem: chciał pokazać, że hańba Hektora będzie trwała także po jego śmierci. Jego działanie jednak spotyka się z krytyką nawet w kontekście greckiego etosu wojownika, ponieważ narusza zasady poszanowania dla zmarłych, co w kulturze antycznej było uznawane za poważne przewinienie. 

Dopiero wzruszająca prośba Priama, który w nocy przychodzi do Achillesa, błagając o zwrot ciała syna, powoduje przemianę bohatera. Achilles, poruszony tym gestem, oddaje ciało Hektora i zezwala na godny pogrzeb. Ten gest ma ogromne znaczenie moralne i emocjonalne: pokazuje, że nawet największy wojownik powinien kierować się człowieczeństwem. W kontekście „Odprawy posłów greckich” przypomina to, jak ważne są umiar, pokora i refleksja nawet w obliczu konfliktu. W dramacie Kochanowskiego ta scena, jako znacznie późniejsza wobec prezentowanych wydarzeń, się nie pojawia.  

Kogo kochał Achilles? 

Achilles kochał Patroklosa, który był jego najbliższym przyjacielem i towarzyszem broni. Ich relacja w mitologii przedstawiana jest jako głęboka emocjonalna więź, często interpretowana jako przyjaźń o wyjątkowym znaczeniu, a przez niektórych badaczy, również jako związek miłosny. Śmierć Patroklosa z rąk Hektora staje się punktem zwrotnym w historii Achillesa, ponieważ popycha go do powrotu na pole bitwy i aktu krwawej zemsty

Miłość Achillesa, czy to rozumiana jako przyjaźń, czy bardziej intymna więź, jest źródłem jego cierpienia, ale także katalizatorem jego przemiany wewnętrznej. Początkowo kieruje się gniewem i brutalnością, ale z czasem doświadcza refleksji i współczucia. W dramacie Kochanowskiego wątek ten nie pojawia się wprost, ale warto go znać jako tło mitologiczne, które pogłębia zrozumienie emocji i motywacji bohaterów. 

Jak zginął Agamemnon? 

Choć śmierć Agamemnona nie występuje w „Odprawie posłów greckich”, to jej znajomość poszerza kontekst tragicznego losu postaci związanych z wojną trojańską. Agamemnon, król Myken i przywódca wojsk greckich, został zamordowany po powrocie do ojczyzny przez własną żonę, Klitajmestrę oraz jej kochanka Ajgistosa. Powodem tej zbrodni była m.in. zemsta za poświęcenie ich córki, Ifigenii, którą Agamemnon kazał złożyć w ofierze, by zyskać przychylność bogów przed wyprawą do Troi. 

Śmierć Agamemnona jest kolejnym przykładem fatalizmu i spirali przemocy, która ogarnia bohaterów epickiego świata. Pokazuje też, że ofiary wojny nie kończą się na polu bitwy, ranią również tych, którzy ją przeżyli, i ich bliskich. W dramacie Kochanowskiego ten los jest niejako antycypowany. Autor zdaje się mówić: jeśli podejmiemy niewłaściwą decyzję dzisiaj, tragiczne skutki odczują nie tylko my, lecz i przyszłe pokolenia. 

Co się stało z Troją? 

Troja została całkowicie zniszczona przez Greków po dziesięciu latach wojny, gdy ci (dzięki fortelowi z drewnianym koniem) dostali się do miasta i rozpoczęli rzeź. Legendarna historia konia trojańskiego (nieobecna u Kochanowskiego, bo dramat dzieje się jeszcze przed wojną) stała się symbolem przebiegłości, zdrady, ale też upadku z powodu wewnętrznej słabości

Zburzenie Troi to moment kulminacyjny i zarazem przestroga przed pychą, brakiem jednomyślności i egoizmem władców. W „Odprawie…” Kochanowski nie pokazuje tego końca, ale go antycypuje. Troja to państwo, które miało szansę ocaleć, gdyby kierowało się mądrością i troską o dobro wspólne. Jego upadek jest metaforą rozpadu wspólnoty, która zatraca moralne kompas i traci zdolność do jedności. 

Potrzebujesz pomocy?

Renesans (Język polski)

Teksty dostarczone przez Interia.pl. © Copyright by Interia.pl Sp. z o.o.

Opracowania lektur zostały przygotowane przez nauczycieli i specjalistów.

Materiały są opracowane z najwyższą starannością pod kątem przygotowania uczniów do egzaminów.

Zgodnie z regulaminem serwisu www.bryk.pl, rozpowszechnianie niniejszego materiału w wersji oryginalnej albo w postaci opracowania, utrwalanie lub kopiowanie materiału w celu rozpowszechnienia w szczególności zamieszczanie na innym serwerze, przekazywanie drogą elektroniczną i wykorzystywanie materiału w inny sposób niż dla celów własnej edukacji bez zgody autora podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności lub pozbawienia wolności.

Prywatność. Polityka prywatności. Ustawienia preferencji. Copyright: INTERIA.PL 1999-2025 Wszystkie prawa zastrzeżone.