Homer

Problematyka utworu

Tradycja przypisuje autorstwo Iliady, jak i Odyseja Homerowi. Oba utwory datuje się na VIII lub VII wiek p.n.e. – stanowią więc one najstarsze zabytki literatury greckiej i europejskiej w ogóle. Oba poematy są eposami heroicznymi. Powstały prawdopodobnie w Jonii na wybrzeżu Azji Mniejszej – świadczy o tym przede wszystkim ich język, który można scharakteryzować jako archaiczny dialekt joński z elementami dialektu eolskiego. Metrum stanowi heksametr daktyliczny. Tematem utworu jest gniew Achillesa i związane z nim epizody wojny trojańskiej. Tytuł utworu pochodzi od wyrażenia he Ilias poiesis – pieśń o Ilionie (Troi).

Narracja w „Iliadzie” 

Narracja, jaką posługuje się Homer w „Iliadzie” jest wyjątkowo ciekawa, ponieważ w przeciwieństwie do klasycznych utwór epickich jest bardzo mocno nasycona partiami mówionymi. Narrator wielokrotnie oddaje swoim bohaterom głos, pozwala im wchodzić ze sobą w dialog, co sprawia, że w „Iliadzie” da się wskazać co najmniej kilka takich momentów, kiedy to sposób ukazania kolejnych wydarzeń jest bardzo dramatyczny, przypomina bardziej sceniczne, widowiskowe wydarzenie niż epicką narrację. Nie jest tak jednak przez cały utwór. W wielu momentach narrator świadomie opóźnia przekazanie dalszych informacji. Szczegółowo prezentuje wtedy bohaterów w ruchu, przygląda się ich zachowaniom, strojom, uzbrojeniu. Pieśń XVIII w zdecydowanej większości wypełniona jest bardzo szczegółowym opisem zbroi, a przede wszystkim tarczy Achillesa. Bardzo często bohaterowie są także ukazywani w ruchu. 

Narrator równie szczegółowo prezentuje konkretne wydarzenia, jak i opis przeżyć wewnętrznych bohaterów. Gniew Achillesa i żal po stracie Patroklosa wypełniają wiele wierszy „Iliady”. Bohaterowie nic nie skrywają, odsłaniają przed odbiorcą swoje emocje i przeżycia. 

Co ciekawe, narrator „Iliady” bywa stronniczy. Nie obserwuje wszystkich wyrażeń z dystansu. W „Iliadzie” jest co najmniej kilka momentów, w których bardzo wyraźnie zajmuje on stanowisko, najczęściej kibicując Grekom. Kiedy Afrodyta unosi Parysa, chroniąc go przed porażką z Menelaosem, a Trojanie nie chcą uznać zwycięstwa męża Heleny, narrator bez skrupułów nazywa ich barbarzyńcami i w krytyczny sposób porównuje z karnymi i honorowymi Grekami. 

Świat społeczny Iliady Homera

Świat mitów był nierozłączny z praktykowaną w starożytnej Grecji religią. Oznacza to, że literatura oralna, w tym twórczość Homera w dużej mierze pełni rolę wskazówki moralnej dotyczącej postępowania i postrzegania roli bogów w życiu człowieka. „Iliada” opisuje świat grecki ze wszystkimi jego zaletami i ułomnościami, hierarchią, wzajemnymi relacjami między bohaterami (tutaj istotny jest przede wszystkim konflikt Achilles Agamemnon, ale i późniejsze oddanie przez Achillesa ciała Hektora Priamowi). „Iliada” pokazuje nie tylko tło historyczne i ostatnie dni wojny trojańskiej, kiedy szala zwycięstwa przechyla się na stronę Greków, lecz także wskazuje ułomności ludzkie, które prowadzą do upadku, podnosi rolę honoru, wskazuje na siłę namiętności ludzkich (i boskich). To tłumaczy również, dlaczego tak mocny był odbiór i znaczenie tego utworu już w świecie greckim.

Funkcja inwokacji 

Inwokacja to rozbudowana apostrofa, która otwiera epos lub inną dłuższą formę tekstu epickiego. Inwokacja do „Iliady” Homera stanowi wzór tej formy wypowiedzi i przez wieki była punktem odniesienia dla twórców podejmujących się pisania epiki. 

W „Iliadzie” inwokacje to prośba o boską inspirację, która potrzebna jest autorowi, aby mógł on opowiedzieć historię, którą chce się podzielić. Jest to rodzaj klasycznego retorycznego chwytu, w którym autor do pewnego stopnia sobie umniejsza, prosząc bóstwo (potem Boga, mecenasa, Absolut) o wsparcie, ponieważ bez niego nie jest w stanie tworzyć. Narrator „Iliady” zwraca się do Muzy Kaliope, a więc jednej z dziewięciu muz olimpijskich, która opiekowała się poezją epicką. Narrator prosi ją o pomoc w przedstawieniu skomplikowanej, wielowątkowej, pełnej konfliktów historii. W ten sposób zachęca jednocześnie swojego czytelnika, aby podążać razem z nim w głąb tej historii. 

Jednocześnie podkreśla, że opowiadana historia stanowi spełnienie woli Zeusa. Pełni więc do pewnego stopnia rolę przekazu o charakterze religijnym, wskazującym na postrzeganie wydarzeń w ziemskim życiu bohaterów jako elementu boskich decyzji i fatum. 

Inwokacja wyraźnie zakreśla ramy opowieści i wskazuje na jej główny temat. Od razu słuchacze dowiadują się, że centralnym tematem utworu jest gniew Achillesa, jego przyczyny i konsekwencje, katastrofalne w tym przypadku przede wszystkim dla Greków. Od razu więc wiadomo, że epos nie opisuje całej historii wojny trojańskiej (trwającej przecież 10 lat!), a jedynie jej bardzo umiejętnie wykadrowany fragment. 

Kolejną istotną funkcją inwokacji jest wprowadzenie odbiorcy w świat przedstawiony utworu. To inwokacja pozwala zarysować moment akcji, wprowadzić w kontekst wydarzeń, które zaraz będą się rozgrywać. To ona pozwala szybko wskazać  na kluczowe postacie dla całej fabuły: Achillesa, Agamemnona, Zeusa. To w inwokacji narrator zarysowuje najważniejszy konflikt, podkreśla wpływ boskich sił na przebieg akcji i ludzkie działania. W końcu podkreśla także znaczenie własnej opowieści, wskazujące, że historia ta wykracza poza opowieść o ludzkim doświadczeniu, ponieważ odkrywa boskie i wieczne prawdy. 

Dlatego też można uznać, że to właśnie inwokacja do „Iliady” nadaje całemu utworowi charakter bardzo uniwersalnej opowieści, która odtwarza historię pewnego konfliktu, opowiadając jednocześnie o ludzkich namiętnościach i siłach rządzących ludzkim życiem. 

Inwokacja z czasem w innych utworach klasyfikowanych jako eposy czy epopeje narodowe będzie ulegać zmianom. Do pewnego momentu właściwie zawsze inwokacja skierowana była do muzy lub bóstwa opiekującego się sztuką, natomiast w późniejszych epokach ta rozbudowana apostrofa skierowana zostać mogła między innymi do ojczyzny, tak jak zrobił to Adam Mickiewicz przy okazji "Pana Tadeusza", który to utwór otwiera fraza "Litwo, Ojczyzno moja".

Hektor kontra Achilles – dwa modele herosa

Achilles i Hektor są niewątpliwie najsilniejszymi wojownikami po jednej i drugiej stronie konfliktu. Reprezentują zwaśnione ze sobą obozy Greków i Trojańczyków. Zarówno jeden, jak i drugi wojownik są przedstawieni jednak jako jednostki wybitne, ale niepozbawione wad. Można uznać wręcz, że Homer pokazuje ich jako różnych, a jednak równych sobie. 

Achilles to syn Peleusa i boginki Tetydy. Niezaprzeczalnie jest najwaleczniejszym i najodważniejszym Grekiem w tym starciu. Nie jest jednak tak, że sam na swoją siłę zapracował. Zawdzięcza ją matce, która wykąpała go w Styksie. Hektor takim boskim pochodzeniem i boską pomocą nie mógł się poszczycić, ale pochodził natomiast z królewskiego rodu, cieszył się wsparciem Apolla. 

Obaj herosi niewątpliwie w trakcie wojny trojańskiej dają absolutny pokaz siły, męstwa, niezwykłych zdolności walki, a także piękna. O każdej ich walce mówi się jako o pięknej, nie tylko przerażającej, ale właśnie pięknej w kontekście kontroli wojownika nad swoim ciałem, odruchami, jednym pojedynczym gestem. 

Zarówno Achilles, jak i Hektor cechują się nadludzką wręcz siłą, muskulaturą. W przypadku Achillesa dochodzi jeszcze niemożliwość skutecznego zranienia go w innym miejscu niż w piętę. Mężczyźni różnią się od siebie jednak fizycznie. Achilles ma urodę bardzo delikatną, wręcz dziewczęcą. Hektor z kolei jest bardzo męski. 

Achillesa wyróżnia ogromny gniew, upór, zapalczywość. Jest to wojownik, który bardzo łatwo daje się porwać emocjom. Błyskawicznie wchodzi w konflikt z Agamemnonem, sprowadza na Greków poważne kłopoty prosząc matkę, by Zeus zaczął pomagać Trojanom. Widać w postępowaniu Achillesa ogromną pewność siebie, przekonanie o własnej wyższości, górowaniu nad innymi. To bohater bardzo pyszny, dumny, który nie jest gotowy zapomnieć choćby na chwilę o osobistej urazie, mimo że dobro ojczyzny zdecydowanie tego od niego wymaga. Dopiero śmierć Patroklesa wyprowadza go z tego stanu, wywołując jednak kolejną falę gniewu, która tym razem uderzy przede wszystkim w Hektora. Achilles powodowany gniewem nie jest w stanie się opanować, nie okazuje litości, ale nie potrafi także uszanować swojego przeciwnika czy też jego ciała już po śmierci. Z jakąś dziką satysfakcją Achilles przebija kostki Hektora, przywiązuje ciało do rydwanu, obwozi je dookoła murów. Ujawnia w ten sposób swoją mściwą i okrutną naturę, którą trudno jest mu w momentach gniewu pohamować. 

Opozycja Hektor Achilles pokazuje, że ten pierwszy pod tym kątem zaprezentowany zostaje już zupełnie inaczej. Przede wszystkim jest wojownikiem znacznie bardziej opanowanym. Nie oznacza to, że w ogóle nie daje się porwać emocjom, nie traci czasami zdystansowanego spojrzenia w walce, stara się jednak postępować rozważnie. Robi wiele, aby kontrolować swoje emocje, opanowywać nienawiść do wrogów, a jednocześnie odnosić się do nich z szacunkiem. Jednocześnie jest bardzo dumny: zdawał sobie sprawę, że starcie z Achillesem to dla niego śmiertelne niebezpieczeństwo, ale mimo wszystko postanowił walczyć i nie schował się jak inni za murami miasta. To wojownik wyjątkowo honorowy i odważny, a jednocześnie bardzo przywiązany do rodziny: bardzo wyjątkowa jest scena jego pożegnania z Andromachą i ich synem. Pokazuje ona, że Hektor celu swojego życia nie upatruje w walce, a właśnie w rodzicie. Do walki staje także ze względu na rodzinę i jej obronę, mimo że z zachowaniem Parysa głęboko się nie zgadza. 

Achilles, mimo swojej porywczości i gwałtowności także ma wiele pozytywnych cech, które narrator podkreśla. Podobnie jak w przypadku Hektora najbliżsi są dla niego ogromnie istotne ważni. Przyczyną konfliktu Achilles Agamemnon jest odebranie temu pierwszemu Bryzeidy, do której ewidentnie heros był bardzo przywiązany. Można domniemywać, że kochanka była dla niego bardzo ważna. Gniew, który wybucha po śmierci Patroklosa, także wynika z wielkiego przywiązania do ukochanego przecież przyjaciela. W „Iliadzie” Homera znaleźć można wiele takich miejsc, w których ujawnia się bardzo duża wrażliwość Achillesa, uczuciowość, emocjonalność rozumiana w pozytywnym sensie, To przede wszystkim moment, kiedy przychodzi do niego Priam, aby błagać o zwrot zwłok syna. Tutaj Achilles nie czuje już potrzeby demonstrowania swojego gniewu czy wyższości, ale się wzrusza i rezygnuje z zemsty. 

Obaj bohaterowie mogą zostać uznani za postaci tragiczne. Hektor, ponieważ decydując się na walkę z Achillesem, wie, że decyduje się na śmierć, bo Achilles jest silniejszy i ma po swojej stronie bogów. Honor wojownika był jednak dla niego nie mniej ważny niż ryzyko utraty rodziny. 

Życiem Achillesa również rządzi fatum, mimo że stara się on za wszelką cenę je ignorować. Gdy przypomina się o przepowiedni, która wieszczy mu śmierć niedługo po pokonaniu Hektora, zdaje się jej nie słyszeć. 

Wycinek historii

Trzeba pamiętać, że treść Iliady Homera nie opowiada całej historii wojny trojańskiej. Przede wszystkim epos dotyczy skromnego wycinka z ostatniego roku wojny, czyli historii związanej z gniewem Achillesa, o czym informuje inwokacja. Warto pamiętać, że  „Iliada” Homera nie tłumaczy, jak kończy się wojna trojańska, nie pokazuje historii konia trojańskiego i całego pomysłu Odyseusza. Robi to, co prawda najsłynniejsza filmowa adaptacja „Iliady” -  „Troja” w reżyserii Wolfganga Petersena w Bradem Pittem w roli Achillesa z 2014 roku. Film ten jest adaptacją  „Iliady” Homera, ale uzupełnioną o elementy zaczerpnięte z  „Odysei” Homera (gdzie tłumaczy się finał historii trojańskiej) oraz  „Eneidy” Wergiliusza, która opowiada historię Eneasza, uciekiniera z Troi, który miał być protoplastą Rzymian.

Potrzebujesz pomocy?

Antyk i Biblia (Język polski)

Teksty dostarczone przez Interia.pl. © Copyright by Interia.pl Sp. z o.o.

Opracowania lektur zostały przygotowane przez nauczycieli i specjalistów.

Materiały są opracowane z najwyższą starannością pod kątem przygotowania uczniów do egzaminów.

Zgodnie z regulaminem serwisu www.bryk.pl, rozpowszechnianie niniejszego materiału w wersji oryginalnej albo w postaci opracowania, utrwalanie lub kopiowanie materiału w celu rozpowszechnienia w szczególności zamieszczanie na innym serwerze, przekazywanie drogą elektroniczną i wykorzystywanie materiału w inny sposób niż dla celów własnej edukacji bez zgody autora podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności lub pozbawienia wolności.

Prywatność. Polityka prywatności. Ustawienia preferencji. Copyright: INTERIA.PL 1999-2025 Wszystkie prawa zastrzeżone.