Homer

Geneza i gatunek utworu

Autorstwo i czas powstania Iliady to w dużej mierze nadal kwestia dociekań badaczy. Ponieważ autorstwo Iliady ostatecznie przypisuje się Homerowi, uznaje się również, że czas powstania eposu przypada na VIII wiek przed naszą erą, kiedy żył ten twórca. Pieśni Homera mają być bowiem wyrazem określonej kultury i literatury greckiej tamtego okresu. 

Iliada” Homera jest wzorcowym utworem dla gatunku eposu, który uznawany jest przez wielu za pierwszy gatunek literacki, na co wskazywać może także jego nazwa. Poematy Homera wywodzi się od greckiego poiein – czasownika oznaczające tworzenie i układanie. Samo słowo epos oznacza po prostu pieśń, opowieść, a także słowo. Epos dla Greków był po prostu wyrazem układania opowieści. Ten źródłosłów odsyła do kompilacji różnego rodzaju przekazów ustnych, z których powstała „Iliada”, a także do samego procesu tworzenia, podkreślającego do pewnego stopnia nieustabilizowanie tekstu, jego metamorfozy w wyniku kompilacji kolejnych fragmentów. Właściwie trudno nam jest dzisiaj powiedzieć, czy przed spisaniem treść „Iliady” miała już jedną wersję. Najbardziej popularne są teorie wskazujące jednak na to, że Homer jako śpiewak wykorzystał istniejące już opowieści o Troi, skompilował je w całość, której nadał określony charakter, a następnie przemieszczając się od regionu do regionu — upowszechnił. 

Iliada w Polsce 

Pierwszym polski przekład Iliady Homera to fragment III trzeciej, czyli „Monachomachia Parysowa z Menelausem” Jana Kochanowskiego z 1577 roku.  W pełni ten epos literatury greckiej przetłumaczyli dopiero Franciszek Ksawery Dmochowski (1791-1801). Tłumaczenia Iliady podjęli się także m.in. S. Staszic czy J. Przybylski, ale ich prace nie zyskały uznania. Później tekst Iliady, a właściwie fragmenty tłumaczył J. Słowacki czy L. Rydel. Powszechnie przez lata obowiązujący był jednak przekład całości Iliady z 1981 roku, którego dokonała Kazimierza Jeżewska dla Biblioteki Narodowej. W 2022 roku ukazał się nowy przekład całości Iliady autorstwa Roberta Chodkowskiego. 

Gatunek utworu

„Iliada” Homera obok „Odysei” to najważniejszy utwór dający wzór gatunku, jakim jest epos i najstarszy epos heroiczny. Istotna jest tutaj także literatura oralna, której jest to również istotny zabytek literatury greckiej. Oba eposy Homera to jedne najstarsze zachowane dzieła greckiej literatury. 

W świecie starożytnym oralna tradycja epicka była bardzo rozwinięta, a epos oznaczał przede wszystkim opowieść dotyczącą wydarzeń, w których zbiegały się losy bogów i ludzi. Z czasem epos stał się bardzo ważnym, podniosłym i znaczącym gatunkiem literackim, po który sięgali twórcy chcący udokumentować ważne momenty dla historii swojego narodu (robił tak Adam Mickiewicz w „Panu Tadeuszu”). Był to jeden z najważniejszych gatunków literackich dla tematyki patriotycznej, narodowej, a uznanie utworu za epopeję narodową (nazwę synonimiczną wobec eposu) oznaczało wielką nobilitację tekstu.

Epos w epoce Homera nigdy oczywiście nie został jasno skodyfikowany, nie wskazano wprost warunków, jakie musiały zostać spełnione, aby tekst za epos został uznany, natomiast właśnie poematy Homera po czasie stały się źródłem dla kluczowych wyznaczników eposu.

Epos jako gatunek:

  •  To rozbudowany utwór, którego fabuła najczęściej opiera się na mitach, baśniach, podaniach, przekazach ludowych lub też obrazach konkretnych wydarzeń historycznych, pamięci o nich.
  •  Utwór, którego materiał fabularny musi odzwierciedlać wyznawane zbiorowo przekonania, wartości, wierzenia.
  • Paralelizm między światem bogów i ludzi, w „Iliadzie” od samego początku widać, że bogowie mają ogromny wpływ na to, co dzieje się w świecie ludzi, angażują się po jednej bądź drugiej stronie konfliktu i mają realny wpływ na ostateczne rozstrzygnięcia.
  • Fabuła jest wielowątkowa i rozbudowana, z czytelnym podziałem na głównych bohaterów i grupę postaci epizodycznych; sama fabuła może składać się z pozoru niezależnych od siebie scen, nie muszą być one zespolone czytelnymi relacjami przyczynowo-skutkowymi, w perspektywie całości powinny jednak układać się w spójny obraz połączony np. konkretną ideą.
  • W opowieści mogą pojawiać się fragmenty zupełnie niezwiązane z głównym trzonem akcji (np. obszerny opis tarczy Achillesa).
  • Fabuła skupiaj się na momentach przełomowych, kluczowych dla historii jakiejś grupy, społeczności, narodu (wojna trojańska w historii regionu takim wydarzeniem była).
  • Oprócz bohaterów indywidualnych zawsze występuje bohater zbiorowy, w „Iliadzie” Homera są to Grecy i Trojanie.
  • W utworze pojawia się sporo realistycznych, szczegółowych często opisów, które pozwalają na kontrolowanie tempa narracji; służą one między innymi jako środek retardacji, a więc spowolnienia akcji; w „Iliadzie” taką funkcję spełniają przede wszystkim opisy scen batalistycznych, jak również przedmiotów związanych z walką, zachowania bohaterów podczas walki, ale nie tylko one.
  • Porównania homeryckie – bardzo rozbudowane opisy, które są na tyle rozległe, że potrafią organizować osobną scenę; tak jest między innymi w przypadku opisu kolejny scen na tarczy Achillesa.
  • Występują stałe epitety – np. szybkonogi Achilles,, wolooka Hera/krowiooka Hera.
  • Cały utwór jest napisany patetycznym stylem, z wykorzystaniem heksametru.
  • Na początku pojawia się inwokacja, w „Iliadzie” skierowana do Muzy Kaliope.
  • Narrację prowadzi narrator trzecioosobowy, wszechwiedzący i w wielu przypadkach starający się zachować dystans (choć nie zawsze mu się to w „Iliadzie” akurat udaje).

Potrzebujesz pomocy?

Antyk i Biblia (Język polski)

Teksty dostarczone przez Interia.pl. © Copyright by Interia.pl Sp. z o.o.

Opracowania lektur zostały przygotowane przez nauczycieli i specjalistów.

Materiały są opracowane z najwyższą starannością pod kątem przygotowania uczniów do egzaminów.

Zgodnie z regulaminem serwisu www.bryk.pl, rozpowszechnianie niniejszego materiału w wersji oryginalnej albo w postaci opracowania, utrwalanie lub kopiowanie materiału w celu rozpowszechnienia w szczególności zamieszczanie na innym serwerze, przekazywanie drogą elektroniczną i wykorzystywanie materiału w inny sposób niż dla celów własnej edukacji bez zgody autora podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności lub pozbawienia wolności.

Prywatność. Polityka prywatności. Ustawienia preferencji. Copyright: INTERIA.PL 1999-2025 Wszystkie prawa zastrzeżone.