Inny świat - problematyka
„Inny świat” Gustawa Herlinga-Grudzińskiego podejmuje zagadnienia przede wszystkim z porządku moralnego, mimo że rozpatrywane w oparciu o historię obozowej, łagrowej egzystencji. Pojawia się tutaj kilka kluczowych motywów:
- motyw cierpienia – obecny właściwie w całości narracji, dotyczy zarówno cierpienia stricte fizycznego związanego z ciężką pracą, głodem, chorobami, niemożliwością jakiegokolwiek zatroszczenia się o własne ciało i zdrowie, ale w nie mniejszym stopniu także cierpienia psychicznego, które splata się tutaj nierozerwalnie z tym pierwszym, utrata godności często wynika z chęci zaspokojenia choćby w minimalnym stopniu głodu (np. w przypadku śpiewaczki Tani), do tego dochodzi obawa o anonimową śmierć, niepewność dotycząca losów rodziny, brak możliwości kontaktu lub „przedstawienie” w domu odwiedzin.
- motyw pracy – Gustaw opisuje skalę pracy, jej ogromny ciężar, nieproporcjonalność wysiłku do otrzymywanej żywności, traktowanie ludzi jako darmowej siły roboczej, której śmierć niczego nie zmienia, bo jednego więźnia można łatwo zastąpić kolejnym; praca, która w normalnych warunkach jest czymś wartościowym i przynoszącym chwałę, tutaj staje się kolejnym narzędziem opresji i rozbijania człowieka.
- motyw równości i sprawiedliwości – których w obozie nie ma na żadnym poziomie, zachowania elementarnego katalogu moralnego jest szalenie trudne, kiedy cała organizacja obozu działa na rzecz podziałów między więźniami i zachęca ich do rywalizacji między sobą.
- motyw kata i ofiary – na przykładzie Gorcewa widać wyraźnie, że ten podział nie jest ustalony raz na zawsze i ktoś, kto jeszcze niedawno stał się katem, może zostać ofiarą; procedura donosicielstwa sprawia, że katem dla ofiary może stać się inny więzień; podobnie jak dopuszczenie rządów „urków” sprawia, że wewnątrz obozu pojawia się dodatkowa hierarchia; katami są więc inni więźniowie, strażnicy, zarządcy obozu, ale i sam system, którego nie sposób zrozumieć. Mimo że łagry rosyjskie nie były nastawione na eksterminację więźniów, to ostatecznie do niej doprowadzały, tyle tylko, że najpierw człowiek został wykorzystany do maksimum swoich możliwości.
- motyw śmierci – wizja śmierci sama w sobie nie była czymś przerażającym, ponieważ była oswojona, w obozie non stop ktoś umierał; to, co przerażało, to wizja śmierci anonimowej, złożenie w masowym grobie, niemożliwość odzyskania ciała więźnia przez rodzinę. To odbiera poczucie człowieczeństwa, dlatego wiele osób decyduje się na samobójstwo, dlatego Natalia daje Gustawowi książkę Dostojewskiego, z której można wysnuć przekonanie, że śmierć należy do jednostki i ona może podjąć decyzję o momencie własnej śmierci.
Trzeba jednak wyraźnie zaznaczyć, że nawet w świetle wskazanego tutaj dramatyzmu więźniów łagru, Gustaw uważa, że możliwe jest zachowanie podstaw moralności, że inny świat nie oznacza podporządkowania się jego regułom w pełni i rezygnacji z własnego człowieczeństwa.
Pytania i odpowiedzi z podręczników, w których omawiana jest ta lektura, znajdziesz na stronie Skul.pl
Język polski. Klasa 3. Podręcznik - rozwiązania i odpowiedzi
