Boska Komedia

Dante Alighieri

Problematyka

„Boska komedia” Dantego to przede wszystkim próba przedstawienia średniowiecznego świata. Opowiadając o kolejnych grzechach podczas zwiedzania piekła, poeta nie stroni od nawiązań do współczesnej mu sytuacji społecznej i politycznej. Pojawia się szereg nawiązań do sekt religijnych, heretyków, kupców florenckich, polityków, kupczenia godnościami kościelnymi, jak i grzechów zmysłowości, obżarstwa itp.

Świat w Boskiej komedii jawi się jednak jako bardzo uporządkowany. Nad wszystkim czuwa Bóg. Każdy grzech lub cnota mają swoje konsekwencje i przekładają się na to, gdzie człowiek pojawi się po śmierci. W Piekle, Czyśćcu i Niebie panuje idealny porządek. Tutaj nie ma wątpliwości, gdzie kto powinien się znaleźć. Jednocześnie zaś Dante nie stroni od umieszczania w kolejnych kręgach czy na tarasach znanych mu postaci, także tych o ogromnym znaczeniu dla europejskiej kultury. Cały świat – pogański i chrześcijański – zostaje podporządkowany Bożej sprawiedliwości. Utwór ten to suma średniowiecznej teologii, jak i dziedzictwa literatury i filozofii. To jednocześnie otwarcie w kierunku renesansowego sposobu myślenia o człowieku i świecie. Nie przez przypadek przewodnikiem Dantego staje się przez większą część poematu właśnie Wergiliusz. W ten sposób Boska komedia zapowiada niejako renesansowe zainteresowanie kulturą antyczną, czerpanie z jej filozofii i twórczości.

Jednocześnie „Boska komedia” jest historią metamorfozy konkretnego człowieka. To historia wędrówki i związanej z nią przemiany, porzucania grzechu i dorastania moralnego do obcowania z Bogiem. Łączą się tutaj bardzo różne plany istnienia Dantego jako bohatera literackiego, którym uczynił samego siebie. Oprócz moralnej przemiany można tutaj także zauważyć ewolucją poglądów filozoficznych czy stricte literackich. To również otwiera „Boską komedię” na światopogląd renesansowy, który to człowieka z jego dylematami czyni przedmiotem swojego głównego zainteresowania. W kontekście renesansu ważne jest także to, że Dante napisał swoje dzieło po włosku, czyli w języku narodowym, a nie po łacinie.

Nie brakuje tutaj jednak także motywów średniowiecznych. Temat poematu dotyczy przede wszystkim grzechu, moralności, Boga i eschatologii. Człowiek jest postawiony wobec spraw ostatecznych. To wiara przynosi ukojenie i zbawienie. Zastosowano tutaj także w bardzo szerokim wymiarze średniowieczną symbolikę liczby trzy i jej różnych wielokrotności (3, 9, 33, 99).

Pytania i odpowiedzi z podręczników, w których omawiana jest ta lektura, znajdziesz na stronie Skul.pl

Język polski. Oblicza epok. Klasa 1. Podręcznik. Zakres podstawowy i rozszerzony- rozwiązania i odpowiedzi

Język polski. Przeszłość i dziś . Klasa 1. Podręcznik. Część 1 - rozwiązania i odpowiedzi

Język polski. Ponad słowami. Klasa 1. Część 1. Poziom podstawowy i rozszerzony. Podręcznik - odpowiedzi i rozwiązania

Potrzebujesz pomocy?

Teksty dostarczone przez Interia.pl. © Copyright by Interia.pl Sp. z o.o.

Opracowania lektur zostały przygotowane przez nauczycieli i specjalistów.

Materiały są opracowane z najwyższą starannością pod kątem przygotowania uczniów do egzaminów.

Zgodnie z regulaminem serwisu www.bryk.pl, rozpowszechnianie niniejszego materiału w wersji oryginalnej albo w postaci opracowania, utrwalanie lub kopiowanie materiału w celu rozpowszechnienia w szczególności zamieszczanie na innym serwerze, przekazywanie drogą elektroniczną i wykorzystywanie materiału w inny sposób niż dla celów własnej edukacji bez zgody autora podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności lub pozbawienia wolności.

Prywatność. Polityka prywatności. Ustawienia preferencji. Copyright: INTERIA.PL 1999-2025 Wszystkie prawa zastrzeżone.