Boska Komedia

Dante Alighieri

Streszczenie krótkie

CZĘŚĆ PIERWSZA – PIEKŁO
 
Jest noc Wielkiego Czwartku na Wielki Piątek 1300 r. Dante próbuje wyjść z ciemnego lasu, który symbolizuje grzeszne życie. Na jego drodze pojawia się Wergiliusz, który informuje go, że przyszedł po niego na prośbę jego ukochanej Beatrycze. Wergiliusz ma być przewodnikiem Dantego po Piekle i Czyśccu, na próg Raju, gdzie oczekiwać będzie na niego niebiańska istota. Dante ma wiele obaw, ale ostatecznie decyduje się na wyprawę.

Bohaterowie przekraczają bramy piekielne. Od razu dobiegają chóry potępionych dusz. Dante pada oślepiony błyskawicą. Rozpoczyna się Wędrówka bohaterów przez 9 kręgów piekielnych:

  • Limbo, czyli Przedpiekle to miejsce dla tych, którzy w swoim życiu kierowali się dobrem, ale przyszli na świat przed Chrystusem.
  • II krąg piekieł zamieszkują ci, którzy za życia nie byli w stanie zapanować nad swoimi zmysłami i ulegali ich potrzebom. 
  • III krąg piekieł jest przeznaczony dla tych, którzy zgrzeszyli obżarstwem.
  • IV krąg piekieł to konfrontacja Dantego z dwoma kategoriami potępionych dusz – rozrzutnikami i skąpcami. Toczą oni ciężary, poganiani przez diabłów, spotykają się w połowie drogi,  aby następnie dalej wrócić do pracy. W ten sposób Dante podkreśla, że są to dwa grzechy wypływające z tego samego błędu – niewłaściwego używania swojego kapitału.
  • V krąg piekieł to miejsce, gdzie Dante spotyka gwałtowników, którzy nie potrafili zapanować nad własnymi emocjami.
  • W końcu poeci stają u wrót miasta – grodu Disa, a więc przed siedzibą Lucyfera. Okazuje się, że wejście do środka nie jest jednak łatwe, potrzebna jest interwencja Wysłannika Nieba, który otwiera zamkniętą przez demony bramę.
  • W VI kręgu piekła, czyli grodzie Disa, Dante spotyka heretyków, którzy znajdują się w miejscu przypominającym cmentarz, tyle tylko, że groby tutaj zdają się płonąć, a na nich leżą przedstawiciele kolejnych sekt. Dante spotyka tutaj postaci, które ostrzegają go przed problemami rodzącymi się we współczesnej mu Florencji.
  • Dante z Wergiliuszem schodzą do dolnego piekła, które tworzą trzy kręgi -VII, VIII i IX. Te dzielą się także wewnętrznie. Wergiliusz prowadzi Dantego przez wszystkie, jednocześnie podkreślając mu, że przekraczając granice VII kręgu, trafili do piekła, gdzie cierpią ci, którzy zgrzeszyli rozumem, a nie uleganiu potrzebom fizycznym. Kiedy Dante trafia do VII kręgu, jest wielkosobotni poranek. Po kolei spotyka tutaj potępione dusze morderców, samobójców oraz bluźnierców. Swoją karę odbywają tutaj także sodomici i lichwiarze.
  • W VIII kręgu podróż okazuje się jeszcze bardziej skomplikowana. Do pokonania jest 10 czeluści, przez które poeci wędrują mostami. Po drodze spotykają uwodzicieli i stręczycieli, pochlebców, handlujących godnościami i urzędami kościelnymi (w tym np. papieża Mikołaja III), wróżbitów z wykręconymi szyjami, oszustów, obłudników (w tym Annasza i Kajfasza), złodziei przeżywających okrutne metamorfozy ciała, zdradzieckich doradców, schizmatyków, budujących niezgodę oraz fałszerzy dręczonych trądem i wrzodami.
  • W IX kręgu, czyli przestrzeni zwanej Kocyt, spotykają największych zdrajców w historii. Giudecca to miejsce, gdzie króluje Lucyfer, samo dno piekła. Lucyfer przypomina potwora o trzech paszczach, w których kolejno znajdują się Judasz, Brutus, Kasjusz.

 
CZĘŚĆ DRUGA — CZYŚCIEC
 
Po zakończeniu wędrówki po piekle, Dante i Wergiliusz przenoszą się na drugą półkulę, gdzie zlokalizowany jest Czyściec. Ma on postać góry, przypomina zwężającą się ku górze piramidę. Czyściec również ma 9 części: pierwszą stanowi przedsionek Czyśćca, kolejno bohaterowie przechodzą 7 tarasów czy pięter góry, w których przebywają grzesznicy: ludzie pyszni, zazdrośni, gniewliwi, leniwi, chciwi i rozrzutni, nieumiarkowani w jedzeniu i piciu, zmysłowi. W końcu docierają na szczyt, czyli Raj Ziemski. Tutaj kończy się rola Wergiliusza. Zanim jednak Dante wejdzie do Raju, Katon, który jest strażnikiem Czyśćca, każe mu się pozbyć pozostałości piekielnego pyłu.
 
CZĘŚĆ TRZECIA — RAJ
 
Przewodniczką Dantego w Raju stanie się teraz Beatrycze. Dante nie może się na nią napatrzeć. Beatrycze hamuje jednak jego ekstazę, nakłania go do uważnego spojrzenia. Razem z nią bohater przechodzi kolejne dziewięć niebios. Bohaterka mówi mu, że ma odrzucić widma, patrzeć głębiej i lepiej. Kochankowie rozmawiają ze sobą czule, Beatrycze tłumaczy mu, jak wygląda raj i struktura wszechświata. Dante razem z Beatrycze przechodzi kolejne dziewięć niebios: niebo Księżyca, Merkurego, Wenus, Słońca, Marsa, Jowisza, Saturna, gwiazd stałych oraz Primum Mobile. Razem z Beatrycze docierają do Empireum, gdzie przewodnikiem Dantego staje się Bernard z Clairvaux, słynny średniowieczny teologii. W końcu Dante może oglądać oblicze Boga

Potrzebujesz pomocy?

Teksty dostarczone przez Grupę Interia. © Copyright by Grupa Interia.pl Sp. z o.o. sp. k.

Opracowania lektur zostały przygotowane przez nauczycieli i specjalistów.

Materiały są opracowane z najwyższą starannością pod kątem przygotowania uczniów do egzaminów.

Zgodnie z regulaminem serwisu www.bryk.pl, rozpowszechnianie niniejszego materiału w wersji oryginalnej albo w postaci opracowania, utrwalanie lub kopiowanie materiału w celu rozpowszechnienia w szczególności zamieszczanie na innym serwerze, przekazywanie drogą elektroniczną i wykorzystywanie materiału w inny sposób niż dla celów własnej edukacji bez zgody autora podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności lub pozbawienia wolności.

Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.

Polityka Cookies. Prywatność. Copyright: INTERIA.PL 1999-2023 Wszystkie prawa zastrzeżone.