Nowy wspaniały świat

Aldous Huxley

Problematyka

„Nowy wspaniały” świat Aldousa Huxleya stanowi klasyczny przykład antyutopii, a więc prezentuje świat, który tylko z pozoru wydaje się idealny, ale pod jego fasadą dalej kryją się fundamentalne problemy ludzkości. W przypadku „Nowego wspaniałego świata” mamy do czynienia z wizją absolutnie totalną, obejmującą cały świat. Po wyniszczających ludzkość wojnach zwrócono się bowiem w stronę inżynierii społecznej, programowania ludzi, przypisywania ich do konkretnych kast, zamykania w określonych wyobrażeniach na temat świata – słowem formowania społeczeństwa kastowego, w którym nikt nie ma uczuć.

To jeden z pierwszych bardzo istotnych wątków powieści. Narrator prezentuje nam świat, z którego wyeliminowano wszelkiego rodzaju uczucia. Nie ma tam miejsca zarówno na te pozytywne, jak i negatywne reakcje. Bohaterowie nie potrafią nazywać tego, co mogliby czuć, a kiedy tylko jakiś żal, ból, złość zaczyna się w nich tlić, zażywają somę, która wprowadza ich w stan otępienia i pozornego zadowolenia z życia, jakie mają. Co najmniej kilkukrotnie w powieści oglądamy sytuacje, w której bohaterowie nie są szczęśliwi, coś ich wyprowadza ze stanu równowagi, a wtedy odruchowo sięgają po somę, aby zapomnieć, zagłuszyć w sobie rozbudzające się emocje.

Aby nie dopuścić do rozbudzenia w ludziach emocji, które mogłyby doprowadzić do konfliktów, chęci zmiany życia, dostrzeżenia w nim braków czy nazywania własnego stanu, zarządcy świata eliminują z życia społecznego również sztukę, filozofię czy religię. Pojawiają się jedynie pewne ich substytuty (jak np. czuciofilm), które nie pozwalają jednak emocjom rozwinąć się w pełni. Jedynie John, który ma możliwość obcowania w rezerwacie Indian z „Hamletem” Szekspira i przez to rozwija w sobie zdolność odczuwania i nazywania emocji, inaczej patrzy na świat. Emocje i uczucia pozwalają mu bowiem postrzegać go w zindywidualizowany sposób. To zaś przeczy podstawowej idei świata po Fordzie, a więc wizji ludzkości, która jest w pełni zunifikowana i zaprogramowana (w ramach poszczególnych kast) do wykonywania określonych zadań.

Już w pierwszych rozdziałach powieści studenci odwiedzający ośrodek Rozrodu i Warunkowania mają okazję zobaczyć, jak wiele wysiłku zarząd świata wkłada w to, aby wyeliminować z jednostek przejawy jakiegokolwiek indywidualizmu. Z tego też powodu eliminowane są możliwości budowania normalnych więzi, na jakich opierała się do tej pory ludzkość:

  • Rodzinę zastępuje ektogeneza, a więc genetyka oparta na rozrodzie odbywającym się poza ciałem kobiety. Dzieckiem opiekuje się państwo, nie ma takiej komórki jak rodzina – tata i mama. Dzieci dorastają w otoczeniu swoich klonów, od razu przyporządkowanych do tej samej kasty. Poddawane są tym samym zabiegom i formatowaniu (np. zniechęcaniu do zabawy, sztuki, natury w przypadku pracowników fizycznych).
  • Zamiast tradycyjnej monogamii i związków damsko-męskich, opartych na zaangażowaniu emocjonalnym, promuje się ideę, że wszyscy należą do wszystkich. Zmiana partnerów, wchodzenie w różne „relacje” (czysto jednak seksualne) jest nie tylko akceptowana, ale i pożądana. Widać to doskonale na przykładzie Leniny, którą po kilkumiesięcznym związku z Henrykiem Fosterem strofuje koleżanka, przestrzegając przed zbytnim zaangażowaniem.

Wszystkie te zabiegi mają sprawiać, że społeczeństwo będzie szczęśliwe, zdrowe i syte. Okazuje się jednak, że brakuje w nim przede wszystkim podstawowego elementu – wolności. Pojawiający się w tym nowym świecie John – Dzikus z całą mocą ujawnia, że masowa dostępna rozrywka, seksualna rozwiązłość czy narkotyk w postaci somy to jedynie narzędzia, które mają otępiać obywateli, budować fasadę, za którą ukryta jest pełna kontrola. Świat pokazywany przez Huxleya to jeszcze jedno oblicze totalitaryzmu, w którym jednostka nie ma nic do powiedzenia. Doskonale widać to w przypadku kast i silnego utrzymywania jednostek jako przypisanych do konkretnej grupy – związanej z nią pracy, a także charakteru, oczekiwań, sposobu zachowania, potrzeb. John bardzo dobrze widzi, ze tutaj nie ma żadnej przestrzeni na samodzielny wybór, co zresztą wprost mówi Mustafa Mond w ostatniej z rozmów, jaką odbywają bohaterowie. Przyznaje, że tej wolności nie ma, ponieważ gdyby była, ludzie chcieliby przekraczać granice swoich kast, to zaś prowadziłoby do konfliktów. Stworzona jednak w ten sposób rzeczywistość, okazuje się bezwartościowa i pusta. Nie daje bowiem jednostce żadnych szans na rozwój i większą samoświadomość. Nawet śmierć nie wzbudza refleksji nad egzystencją. Ktoś, kto myśli inaczej i działa inaczej – staje się w widowiskiem, masową rozrywką. Johna to poczucie wyobcowania doprowadza ostatecznie do decyzji o samobójstwie.

Oczywiście „Nowy wspaniały świat” Aldousa Huxleya doprowadza pewne koncepcje i idee społeczne do ekstremum, pokazuje jednak w ten sposób zagrożenia, jakie w nich tkwią. Pisarz ujawnia również, jak galopująca nauka może zagrozić ludzkiej wolności, a przejęcie kontroli nad nią będzie oznaczało przejęcie kontroli nad ludzkością. Huxley pokazuje również ryzyko związane z koncepcjami (pojawiającymi się już w latach 20. i 30. XX wieku w myśli eugenicznej) manipulacji procesem rozrodczym i genetyką.

„Nowy wspaniały świat” to obrona indywidualizmu, wolności i uczuć człowieka, stanowiących o jego wyjątkowości. Huxley dobitnie podkreśla także to, że nawet w pełni kontrolowanym świecie nie da się zabić pragnienia miłości, piękna czy dobra.

Pytania i odpowiedzi z podręczników, w których omawiana jest ta lektura, znajdziesz na stronie Skul.pl

Język polski. Świat w słowach i obrazach. Klasa 8. Podręcznik - rozwiązania i odpowiedzi

Język polski. Ponad słowami. Klasa 1. Część 2. Zakres podstawowy i rozszerzony. Podręcznik - rozwiązania i odpowiedzi

Potrzebujesz pomocy?

Współczesność (Język polski)

Teksty dostarczone przez Interia.pl. © Copyright by Interia.pl Sp. z o.o.

Opracowania lektur zostały przygotowane przez nauczycieli i specjalistów.

Materiały są opracowane z najwyższą starannością pod kątem przygotowania uczniów do egzaminów.

Zgodnie z regulaminem serwisu www.bryk.pl, rozpowszechnianie niniejszego materiału w wersji oryginalnej albo w postaci opracowania, utrwalanie lub kopiowanie materiału w celu rozpowszechnienia w szczególności zamieszczanie na innym serwerze, przekazywanie drogą elektroniczną i wykorzystywanie materiału w inny sposób niż dla celów własnej edukacji bez zgody autora podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności lub pozbawienia wolności.

Prywatność. Polityka prywatności. Ustawienia preferencji. Copyright: INTERIA.PL 1999-2025 Wszystkie prawa zastrzeżone.