Spis treści:
- Ocena z zachowania w polskim prawie
- Ocena z zachowania. Co się na nią składa?
- Jakie znaczenie ma ocena z zachowania?
- Oceny z zachowania w innych krajach
Ocena z zachowania w polskim prawie
W Polsce ocena z zachowania jest integralnym elementem systemu edukacji. Zgodnie z art. 44h ust. 1 ustawy z 7 września 1991 r. o systemie oświaty:
Śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne zajęcia edukacyjne, a śródroczną i roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania – wychowawca oddziału po zasięgnięciu opinii nauczycieli, uczniów danego oddziału oraz ocenianego ucznia.
Mechanizm przypomina nieco decyzję o braku promocji w klasach I-III – wychowawca zasięga opinii innych osób, jednak przepisy nie precyzują, że uzyskane opinie musi pokrywać się z jego własną.
Począwszy od klasy IV szkoły podstawowej, roczną i końcową ocenę klasyfikacyjną zachowania ustala się według następującej skali:
- wzorowe;
- bardzo dobre;
- dobre;
- poprawne;
- nieodpowiednie;
- naganne.
W klasach objętych kształceniem zintegrowanym ocena z zachowania ma charakter opisowy.
Ocena z zachowania. Co się na nią składa?
Szczegółowe kryteria wpływające na końcową ocenę z zachowania wymienia art. 11. ust. 1 Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 22 lutego 2019 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych.
Obszary, które powinna uwzględniać śródroczna i roczna ocena z zachowania to:
- wywiązywanie się z obowiązków ucznia;
- postępowanie zgodne z dobrem społeczności szkolnej;
- dbałość o honor i tradycje szkoły;
- dbałość o piękno mowy ojczystej;
- dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób;
- godne, kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią;
- okazywanie szacunku innym osobom.
Odwołanie od oceny, które rodzice lub uczeń mają prawo złożyć w ciągu dwóch dni od zakończenia zajęć dydaktycznych może być skuteczne tylko w przypadku wykazania nieprawidłowości proceduralnych przy jej ustalaniu. Subiektywne opinie i inne niemerytoryczne argumenty nie są brane pod uwagę.
Jakie znaczenie ma ocena z zachowania?
Ocena z zachowania nie może wpływać na końcowe oceny z poszczególnych przedmiotów, nie może też być przyczyną braku promocji do kolejnej klasy, nawet jeśli zachowanie ucznia zostało ocenione jako naganne.
Sprawdź: Rekrutacja do szkół ponadpodstawowych 2024. Kiedy można składać wnioski?
Stopień może jednak odbić się na świadectwie w przypadku uczniów, którzy legitymują się średnią ocen 4,75 lub wyższą. W tym przypadku świadectwo powinno zdobić wyróżnienie w postaci czerwonego paska, jednak tylko w przypadku bardzo dobrej lub wzorowej oceny z zachowania. W innym razie nie pomoże nawet średnia 6,0.
Oceny z zachowania w innych krajach
W szerszej perspektywie ocena z zachowania wydaje się reliktem przeszłości – poza Polską taki system działa tylko na Białorusi.
Pozostałe kraje albo nigdy nie wprowadziły podobnych zapisów, albo funkcjonuje w nich tylko ocena opisowa. W artykule na portalu Edunews Danuta Sterna jako przykłady takich państw wylicza Australię i część stanów USA, a z bliższych nam okolic Finlandię, Holandię, Francję i Szwecję.
Ocena z zachowania budzi wiele kontrowersji. Jej zwolennicy twierdzą, że motywuje uczniów do przestrzegania zasad i promuje pozytywne zachowania. Przeciwnicy argumentują, że ocena ta jest subiektywna i może prowadzić do nieporozumień i konfliktów.
W nowoczesnym systemie edukacji, który w założeniach ma promować indywidualny rozwój ucznia, tradycyjna ocena z zachowania wydaje się przestarzała. Jak na razie nie ma jednak konkretnych doniesień wskazujących, że w najbliższym czasie MEN miałby bliżej przyjrzeć się tej kwestii.
Źródła: isap.sejm.gov.pl; epedagogika.pl; www.edunews.pl; oswiataiprawo.pl
Czytaj także:
Lęk przed matematyką – wymysł czy realny problem? Wywiad z prof. U. Oszwą
Praca na wakacje dla uczniów i studentów. Ile można zarobić? Raport 2024
Matura 2025. Zmiany w zasadach oceniania i nowa lista lektur obowiązkowych