Spis treści:

Ocena z zachowania w polskim prawie

W Polsce ocena z zachowania jest integralnym elementem systemu edukacji. Zgodnie z art. 44h ust. 1 ustawy z 7 września 1991 r. o systemie oświaty:

Śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne zajęcia edukacyjne, a śródroczną i roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania – wychowawca oddziału po zasięgnięciu opinii nauczycieli, uczniów danego oddziału oraz ocenianego ucznia.

Mechanizm przypomina nieco decyzję o braku promocji w klasach I-III –  wychowawca zasięga opinii innych osób, jednak przepisy nie precyzują, że uzyskane opinie musi pokrywać się z jego własną. 

Począwszy od klasy IV szkoły podstawowej, roczną i końcową ocenę klasyfikacyjną zachowania ustala się według następującej skali:

  • wzorowe;
  • bardzo dobre;
  • dobre;
  • poprawne;
  • nieodpowiednie;
  • naganne.

W klasach objętych kształceniem zintegrowanym ocena z zachowania ma charakter opisowy.

Ocena z zachowania. Co się na nią składa?

Szczegółowe kryteria wpływające na końcową ocenę z zachowania wymienia art. 11. ust. 1 Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 22 lutego 2019 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych. 

Obszary, które powinna uwzględniać śródroczna i roczna ocena z zachowania to:

  1. wywiązywanie się z obowiązków ucznia; 
  2. postępowanie zgodne z dobrem społeczności szkolnej; 
  3. dbałość o honor i tradycje szkoły; 
  4. dbałość o piękno mowy ojczystej; 
  5. dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób; 
  6. godne, kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią; 
  7. okazywanie szacunku innym osobom. 

Odwołanie od oceny, które rodzice lub uczeń mają prawo złożyć w ciągu dwóch dni od zakończenia zajęć dydaktycznych może być skuteczne tylko w przypadku wykazania nieprawidłowości proceduralnych przy jej ustalaniu. Subiektywne opinie i inne niemerytoryczne argumenty nie są brane pod uwagę.

Jakie znaczenie ma ocena z zachowania?

Ocena z zachowania nie może wpływać na końcowe oceny z poszczególnych przedmiotów, nie może też być przyczyną braku promocji do kolejnej klasy, nawet jeśli zachowanie ucznia zostało ocenione jako naganne.

Sprawdź: Rekrutacja do szkół ponadpodstawowych 2024. Kiedy można składać wnioski?

Stopień może jednak odbić się na świadectwie w przypadku uczniów, którzy legitymują się średnią ocen 4,75 lub wyższą. W tym przypadku świadectwo powinno zdobić wyróżnienie w postaci czerwonego paska, jednak tylko w przypadku bardzo dobrej lub wzorowej oceny z zachowania. W innym razie nie pomoże nawet średnia 6,0. 

Oceny z zachowania w innych krajach

W szerszej perspektywie ocena z zachowania wydaje się reliktem przeszłości – poza Polską taki system działa tylko na Białorusi.

Pozostałe kraje albo nigdy nie wprowadziły podobnych zapisów, albo funkcjonuje w nich tylko ocena opisowa. W artykule na portalu Edunews Danuta Sterna jako przykłady takich państw wylicza Australię i część stanów USA, a z bliższych nam okolic Finlandię, Holandię, Francję i Szwecję.

Ocena z zachowania budzi wiele kontrowersji. Jej zwolennicy twierdzą, że motywuje uczniów do przestrzegania zasad i promuje pozytywne zachowania. Przeciwnicy argumentują, że ocena ta jest subiektywna i może prowadzić do nieporozumień i konfliktów.

W nowoczesnym systemie edukacji, który w założeniach ma promować indywidualny rozwój ucznia, tradycyjna ocena z zachowania wydaje się przestarzała. Jak na razie nie ma jednak konkretnych doniesień wskazujących, że w najbliższym czasie MEN miałby bliżej przyjrzeć się tej kwestii.

Źródła: isap.sejm.gov.pl; epedagogika.pl; www.edunews.pl; oswiataiprawo.pl

Redakcja

Czytaj także:

Lęk przed matematyką – wymysł czy realny problem? Wywiad z prof. U. Oszwą

Praca na wakacje dla uczniów i studentów. Ile można zarobić? Raport 2024

Matura 2025. Zmiany w zasadach oceniania i nowa lista lektur obowiązkowych