Spis treści:
- Czy można nie zdać w klasach I-III?
- Czy rodzic może zablokować decyzję rady o braku promocji?
- Ile razy uczeń może nie zdać do kolejnej klasy?
Czy można nie zdać w klasach I-III?
Co do zasady, zgodnie z art. 44o ust. 1 ustawy z 7 września 1991 r. o systemie oświaty, uczeń klasy I–III szkoły podstawowej otrzymuje w każdym roku szkolnym promocję do klasy programowo wyższej.
Drugi ustęp doprecyzowuje jednak, że w szczególnych okolicznościach rada pedagogiczna może zadecydować o powtarzaniu klasy. Prawo stanowi, że takie działania muszą być uzasadnione poziomem rozwoju i osiągnięć ucznia w danym roku szkolnym lub jego stanem zdrowia.
Przeczytaj: Lęk przed matematyką – wymysł czy realny problem? Wywiad z prof. U. Oszwą
Przesłankami do wszczęcia takiej procedury są np.:
- brak znajomości liter i cyfr;
- problemy z opanowaniem elementarnych umiejętności szkolnych (czytanie, pisanie, podstawowe działania matematyczne);
- specyficzne trudności w uczeniu się;
- niedojrzałość procesów poznawczych;
- zaburzenia wzroku, słuchu, mowy.
Rada pedagogiczna rozważa pozostawienie ucznia w tej samej klasie tylko po wcześniejszym wniosku złożonym przez wychowawcę oddziału lub rodziców. Przepisy nie precyzują szczegółowych kryteriów, które automatycznie uniemożliwiałyby promocję do kolejnej klasy, dlatego każda decyzja jest oparta o indywidualną analizę rady pedagogicznej.
Czy rodzic może zablokować decyzję rady o braku promocji?
Nie, choć pojawiające się wątpliwości są częściowo usprawiedliwione.
Wspomniane wyżej przepisy mówią, że przy wniosku wychowawcy konieczne jest także uzyskanie opinii rodziców (analogicznie przy wniosku rodziców niezbędna jest opinia wychowawcy). Nie ma jednak mowy o tym, jaka ma być ta opinia. Nawet jeżeli rodzic negatywnie odniesie się do wniosku wychowawcy to rada pedagogiczna może orzec o braku promocji ucznia do kolejnej klasy.
Ile razy uczeń może nie zdać do kolejnej klasy?
W systemie oświaty nie ma konkretnych wytycznych, które określałyby maksymalną liczbę powtórek tej samej klasy. W wyższych rocznikach zdarza się, że uczeń nie otrzymuje promocji dwa, trzy razy z rzędu. Na wcześniejszych etapach edukacji (kształcenie zintegrowane) decyzje o braku promocji są rzadkie i wynikają z poważnych problemów wymagającej szybkiej reakcji.
Dziecko, które nie radzi sobie już na początku przygody ze szkołą powinno jak najszybciej trafić do właściwej poradni psychologiczno-pedagogicznej i zostać zdiagnozowane. Żeby uniknąć pogłębiania się problemu w niedostosowanym do możliwości ucznia środowisku, konieczne może okazać się przeniesienie do specjalistycznej placówki lub wprowadzenie indywidualnego toku nauczania.
Źródła: isap.sejm.gov.pl; epedagogika.pl; www.portaloswiatowy.pl
Czytaj także:
Podstawy programowe "odchudzone" o 20 procent
Tajemnicze zaburzenie poznawcze. Czym jest zespół Capgrasa?
Rewolucja w zasadach pisowni. Rada Języka Polskiego ogłosiła zmiany