Trzeci odcinek to instytucjonalne odwzorowanie narodu obywatelskiego, pomiędzy sektorem administracji państwowej, a sektorem gospodarczym.

Organizacje pozarządowe to "produkcja" nowej istoty ludzkiej, czyli kształcenie ludzi.

Działania trzeciego sektora:

  • wyrażanie indywidualnych potrzeb
  • kontrolowanie rządów
  • konstruowanie wspólnot międzyludzkich
  • "system tak zwanego wczesnego ostrzegania"
  • niezależna realizacja różnorodnych potrzeb
  • atrakcyjność edukacyjna

Jak wygląda stan obecny?

Sytuacja zrzeszeń pozarządowych wygląda nienajlepiej, gdyż po aktywnym rozkwicie nastąpiło nagłe załamanie. Czynnik rozwojowy jest to pomoc zbiorowości obywatelskich z obcych krajów, chodzi tutaj o przejmowanie wzorców, a także samorozwojowy czynnik oraz wpływ zagranicznego towarzysza na polskie grupy.

Istniejące bariery rozwoju:

  • forma polskiej demokracji [chodzi tu: minimalnej oraz proceduralnej], niewielkie zaangażowanie społeczeństwa.
  • kraj jest silny tam, gdzie nie powinien [chodzi tu: zabezpieczenie elit], a także mizerny w miejscach, w których nie powinien [ chodzi tu np. służbę zdrowia]
  • różnorodne grupy nacisku [ chodzi tu: np. Samoobrona, a także Rywin oraz s.p]
  • marny stan polskich grup politycznych oraz medialnych
  • sfery interesów skierowane przeciw stowarzyszeniom pozarządowym [chodzi tu o grupy samorządowe]
  • grupa liberalna, która kwestuje potrzebę rozkwitu sektora pozarządowego
  • biurokracja
  • organizacje populistyczne nie interesują się tworzeniem populacji obywatelskiej
  • ogromne zróżnicowanie części pozarządowej

Spadek udziału w stowarzyszeniach pozarządowych obśliznąć się na samym początku lat dziewięćdziesiątych.

Zagadnienie współpracy wraz z innymi wszelkimi sektorami:

  1. brak jasnych postępowań ku środkom pieniężnym; 80% stowarzyszeń pozarządowych nie ma majątku
  2. kwestia legislacyjna
  3. niewysoka kultura porządkowa - w Polsce nie wysyła się ludziom zaproszeń do współudziału w różnych organizacjach
  4. poziom samoregulacji - kodeksy moralne są to sektory, w których nie wolno wszystkiego strukturalizować, zatem towarzysze muszą posiadać jakieś normy etyczne
  5. skłonność do interesownego podczepiania się do sławnych polityków w celu dalszego utrzymania się
  6. o wiele mniej stowarzyszeń jest zainteresowanych pilnowaniem rządów