Wychowanie to wszelkie celowe oddziaływanie wychowawców

na wychowanków, aby kształtować w nich określone pojęcia, uczucia, postawy, dążenia. Działanie wychowawcze zawiera w sobie opiekę, dostarczanie rozrywki i kultury, wychowanie fizyczne, umysłowe, moralne, społeczne, estetyczne, ideowe, a obok tego nauczanie, szkolenie, przygotowanie do różnych zadań.

Wychowanie fizyczne jest więc jakąś cząstką wychowania w ogóle. Polega

na kształtowaniu postaw i zachowań w dziedzinie dbałości o rozwój fizyczny, sprawność ruchową, zdrowie i urodę człowieka.

Rozwój fizyczny człowieka i poprawa jego sprawności ruchowej jest wynikiem aktywności ruchowej. Wychowanie fizyczne obejmuje trzy formy uczestnictwa

w aktywności ruchowej: sport, rekreacja fizyczna, rehabilitacja ruchowa.

Sport - uczestnictwo w aktywności ruchowej osób o odpowiednich predyspozycjach somatyczno - motorycznych, którego celem jest zaspokojenie potrzeby samorealizacji na drodze współzawodnictwa w dążeniu do osiągnięcia maksymalnych rezultatów w zakresie sprawności fizycznej i duchowej.

Rekreacja fizyczna - forma uczestnictwa osób w wieku produkcyjnym

i poprodukcyjnym, której celem jest renowacja, podtrzymywanie i pomnażanie zdrowia, sprawności i urody ciała.

Rehabilitacja ruchowa - jest częścią rehabilitacji zdrowotnej, jej celem jest przywracanie lub kompensacja utraconych w następstwie choroby funkcji psychomotorycznych i ubytków somatycznych za pomocą fizycznych środków,

a zwłaszcza ruchu.

Wychowanie fizyczne to także wszelkie działania mające na celu przygotowanie jednostki do zbiorowego życia: rozwijanie jego umiejętności fizycznych, kształtowanie sprawności fizycznej, kształtowanie umiejętności ruchowych, zdobywanie wiedzy

o zdrowiu, o sobie samym, kształtowanie postaw prospołecznych, kształtowanie postaw pozytywnych wobec kultury fizycznej, kształtowanie akceptacji samego siebie, poczucia własnej wartości, poznawanie zasad racjonalnego żywienia, zasad higieny osobistej, wpływu uzależnień na zdrowie, budowania zdrowych relacji między osobami odmiennej płci.

Wychowanie fizyczne spełnia cztery podstawowe funkcje:

  • Funkcja stymulacyjna (działając ruchem pobudzamy do rozwoju)
  • Funkcja adaptacyjna (przyzwyczajanie organizmu np. do temperatury,
  • do większego wysiłku)
  • Funkcja kompensacyjna (wyrównywanie niedoborów ruchu, przeciwstawianie środowisku)
  • Funkcja korelacyjna (naprawcza, odwracanie niekorzystnych zmian)

Wychowanie fizyczne obejmuje swoim zasięgiem różne środowiska wychowawcze: szkoła (lekcje WF, zajęcia śródlekcyjne, pozalekcyjne), dom, rodzina, środowiska pozaszkolne, np. kluby sportowe.