- w V wieku p.n.e ukształtował się ustrój demokratyczny w Atenach, twórcą republiki demokratycznej w był Perykles.
- miejsce handlu, spotkania różnych kultur.
- Plutokracja -demokracja-władca ludu,
-Metrojkowie-ludzie wolni, brak praw politycznych.
- celem wychowania był harmonijny, wszechstronny rozwój dziecka. .
-wychowanie było beztroskie, łagodne traktowanie
- ojciec mało interesował się wychowaniem.
-ok. 7 r.ż ojciec wybierał zaufanego niewolnika, oddawał syna pod jego opiekę. Ten niewolnik nazywał się pedagogiem (paidagogos, gr. pais )
Pedagog otrzymywał od ojca gałązkę (symbol władzy)
aramatysta- uczył alfabetu, czytania pisania, liczenia. ( nie było książek, pisano na papirusie. ) Następnie przechodził do lektury poetów.
Celem kształcenia poetyckiego było wpajanie zasad moralnych, uczenie cnotliwości.
Główną lekturą były utwory Homera. Wychowawcą narodowym Hellenów był Homer.
"Za prostaka uchodził ten, który w czasie uczty nie umiał wykazać się pieśnią"
Palestra - rodzaj boiska, wydzielone miejsce ogrodzone lub obmurowane, miejsce ćwiczeń fizycznych. ( 14-16 r.z, zakłady prywatne )
gimnazjony - obejmowały boiska, sale. filozofowie i uczeni prowadzili dyskusje, wykłady na temat Polityki, Nauki.
Współczesne gimnazjum przejęło władzę od greckich gimnazjonów.
w Atenach wszystkich uczono czytania i pisania, nie było analfabetów. "Kto nie umie pisać i czytać nie jest człowiekiem "
IDEAŁEM BYŁA HARMONIA: FIZYCZNOŚĆ, MORALNOŚĆ, INTELEKT. Swój ideał wychowania nazywali "kalokagathia" . kalos - piękny agathos- dobry.
V w. p.n.e - " złoty wiek " kultury ateńskiej.
Sofiści - wędrowni nauczyciele "nauczyciele mądrości " - arytmetyka, geometria, astronomia. Nadali nauczaniu ogólny charakter.
oxytocyna
Profesor Bryk
Punkty rankingowe:
Zdobyte odznaki:
oxytocyna
Profesor Bryk