Edukacja kulturalna jest to całościowy proces służący rozwojowi i doskonaleniu wszystkich sfer człowieka: fizycznej, intelektualnej, etycznej, moralnej, estetycznej, społecznej itd. Na edukację kulturalną składają się m.in.:

  • Wychowanie estetyczne
  • Aktywność artystyczna - jest to aktywność nie tylko twórców dzieł sztuki ale również odbiorcy, dla którego sztuka jest źródłem emocji i przeżyć.

Najpopularniejsze z instytucji życia kulturalnego dorosłych to przede wszystkim domy kultury. Podstawowe cechy tych ośrodków to: 

  • zlokalizowanie w dużym obiekcie,
  • Ośrodki kultury w większości przypadków posiadają kilkanaście pomieszczeń takich jak: sala widowiskowo-kinowa, pracownie specjalistyczne, biblioteki, czytelnie, sale ekspozycyjne, kawiarnie i pomieszczenia klubowe itp.
  • odpowiednio liczna i wykwalifikowana kadra, odpowiednie specjalistyczne przygotowanie tej kadry do organizowania i realizacji zajęć kulturalno-oświatowych.
  • Skupienie szeregu małych grup rozwijających działalność kulturalno-oświatową i animacyjną, zaliczamy do nich - zespoły artystyczne, kluby miłośnicze,
  • Realizacja określonych usług technicznych i organizacyjnych na rzecz ruchu społecznego,
  • Dysponowanie absolutnie autonomią programową

Domy kultury prowadzą wielokierunkową działalność edukacyjno-oświatową i kulturalną. Do ich podstawowych działań zaliczyć można:

  • Edukacja kulturalna społeczeństwa i wychowanie poprzez sztukę
  • Rozwój amatorskiego ruchu artystycznego oraz zainteresowania wiedzą i sztuką
  • Rozwój folkloru, rękodzieła ludowego i artystycznego poprzez np. tworzenie zespołów folklorystycznych, opracowywanie pieśni i tańców swoich regionów,
  • Zaspokajanie potrzeb oraz zainteresowań kulturalnych
  • Praca oświatowa polegająca na organizowaniu rożnego rodzaju kursów, wykładów o odczytów, konferencji i seminariów, dyskusji a także spotkań z wybitnymi ludźmi,
  • Organizowanie widowisk, wesel regionalnych, dożynek, tradycji świątecznych itp.
  • Prowadzenie zajęć dydaktyczno-wychowawczych o określonym profilu takich jak: zespoły artystyczne, koła zainteresowań i kluby hobbistyczne
  • Organizowanie występów zespołów artystycznych, zarówno zawodowych jak i amatorskich
  • Organizacja czytelnictwa
  • Rozpowszechnianie filmu
  • Organizowanie wystaw - niekiedy są to stałe galerie wystawiennicze, gdzie eksponowane są wystawy prac zawodowych artystów jak i amatorów
  • Przygotowywanie imprez turystycznych i sportowo-rekreacyjnych, towarzyskich jak i rozrywkowych, do których należą: bale taneczne, gry, zabawy, dyskoteki. Są one dobrym sposobem wdrażającym wielu dorosłych do kultury zabawy i dobre zorganizowanej rozrywki
  • Pomoc w działalności merytorycznej zespołom amatorskim, grupom twórczym, stowarzyszeniom kultury i indywidualnym artystom. Udzielanie konsultacji artystycznych, prawnych i organizacyjnych dotyczących działalności samorządowych instytucji samorządowych oraz organizowanie kursów z wybranej dziedziny działalności animacyjnej np. tańca, teatru itp.

Współczesne domy kultury utrzymują się z różnych źródeł takich jak:

  • Dotacje budżetowe instytucji patronackiej (np. samorządy lokalne, spółdzielnia, stowarzyszenie kultury, związek zawodowy)
  • Sponsoring
  • Zdobywają środki własne z opłat za uczestnictwo w niektórych imprezach, opłat za wynajem sal czy dzięki działalności gospodarczej np. wydawniczej oraz gastronomicznej np. bufet
  • Darowizny

Domy kultury można podzielić wg kryterium przestrzeni geograficznej na: 

  • Wojewódzkie
  • Powiatowe
  • Miejskie
  • Dzielnicowe
  • Osiedlowe
  • Gminne
  • Zakładowe

Wojewódzkie domy kultury organizują przede wszystkim uczestnictwo w kulturze i animują życie kulturalne mieszkańców społeczności miasta wojewódzkiego oraz doskonalą kadrę zawodową pracowników instytucji kultury w województwie. Natomiast pozostałe ośrodki kultury skupiają się na działalności kulturalno-oświatowej i animacji kulturalnej ludności powiatów, dzielnic itp.

Wszystkie powyżej przedstawione cechy jakimi odznaczają się domy kultury i ich dążenie do wzrostu intensywności kontaktu ludzi dorosłych z kulturą poprzez działania edukacyjne, pracę oświatową i wychowawczą sprawiły, że t właśnie te instytucje są głównymi ośrodkami edukacji ogólnokształcącej dorosłych.

Poza domami kultury ważną rolę w aktywności kulturalnej dorosłych spełnia m.in. teatr. Pełni on funkcję artystyczno-estetyczną, terapeutyczną, wychowawczą, poznawczą i komunikacyjną. Teatr pozwala zrozumieć świat, siebie oraz innych, kształtować osobowość człowieka, uczestniczyć dorosłemu w kulturze, czerpać wiadomości o różnych dziedzinach sztuki takich jak: muzyka, plastyka, słowa itp., oczywiście teatr jest również rodzajem zabawy.