W czasach współczesnych logika nie stanowi jednorodnej dyscypliny. W szerokim znaczeniu jest zbiorem wielu kierunków badawczych. Od predyspozycji i zdolności wykładowcy będzie zależało jak zostanie zrozumiana przez studentów "post-klasyczna" nauka logiki. Uważam, iż wykład na poziomie podstawowym powinna cechować ogromna konsekwentność ujęcia przedmiotu. Stawiając, pytanie, co wchodzi w zakres logiki rozumiemy, co jest sednem doświadczeń logicznych. Po co więc potrzebna jest logika? Postaram się dać odpowiedź na to pytanie, jaki i na antagonistyczne w stosunku do niego:, z czym nie potrafi poradzić sobie logika.
Podstawowym celem tej nauki jest wyjaśnienie pojęcia wynikania. Analiza jego sprawia wiele trudności i często w nieodpowiedni sposób zostaje zrozumiana. Przyczyną tego stanu rzeczy jest to, że zagadnienia i założenia traktowane są często, nieprawidłowo, niekompletnie. Taki sposób przekazu często nazywany jest przez logików "miękkim"
Są oni skłonni ganić taką metodę, z powodu tego, że jeśli mniej "twardo" sformułowane są pewne założenia początkowe, to mamy problem zrozumieć, co z nich wynika. Niestety brak kompetencji w przeprowadzaniu wszelkiego rodzaju wyjaśnień doprowadza do zguby. To obecnie duży problem stający się częstym dyskursem logików. Dlaczego tak się dzieje? Znajdziemy udokumentowaną odpowiedź na to pytanie w rozprawie Teresy Hołówki Błedy, spory, argumenty,1988. Świetna lektura, dla praktykujących logików, pragnący osiągnąć sukces w badaniach z tej dziedziny.
Postawmy pytanie, w jakiej sytuacji i w jakich przypadkach "twarde" sformułowanie założeń wyjściowych jest nieprzypadkowe? Z pewnością skoro jest możliwe to na pewno jest celowe. Zawsze jest możliwe, gdy tylko, jasno i precyzyjnie uświadamiamy naturę podjętego zagadnienia. Jeśli wiemy, jak powinniśmy zdefiniować najważniejsze pojęcia i jesteśmy zdecydowanie pewni przesłanek, na jakich powinniśmy opierać próby przeprowadzania dedukcji.
Zastanówmy się czy sytuacje takie są czymś standartowym, czy raczej stanowią wyjątek? Na pewno jest to zależne, od rodzaju podejmowanej problematyki i fazy, badań. Logik może zdecydowanie zajmować się "twardymi" rozumowaniami, dlatego też należy uświadomić studentom, że ten rodzaj rozumowań nie jest czymś nader egzotycznym. Jako przykład "twardego" rozumowania możemy podać każdy dowód matematyczny i jego odpowiednia analiza. To oczywiście nie wszystko. Także nie tylko matematyczne analizy mogą być objęte terminem "twarde."
Reasumują te wywody: logika rozważając pojęcie wynikania bada warunki, jakie powinny być spełnione, aby pojęcie to było odpowiednio odebrane. Taki właśnie jest cel, jaki nakreśla sobie się logika.