"Kto ma informację– ten ma przewagę"
Na dzisiejszym niezwykle konkurencyjnym rynku ta marketingowa prawda znajduje pełne zastosowanie. Do rozwiązania wielu różnorodnych problemów w każdym przedsiębiorstwie potrzebne są odpowiednie dane, aby ograniczyć ryzyko działalności gospodarczej. Podejmowanie trafnych decyzji rynkowych wymaga dysponowania jak najbardziej dokładnymi i wiarygodnymi informacjami m.in na temat potrzeb i preferencji klientów, oceny oferowanych produktów ,usług czy też chęć zapoznania się z opinią konsumentów itd. Jednym ze źródeł zdobywania informacji są badania marketingowe. Obejmują one inf. o różnych przekrojach czasowo - przestrzennych o:
- Rynku
- Zachowaniu się konsumentów oraz innych odbiorców
- Środkach taktyki i strategii marketingowej oraz efektach ich zastosowania
ŹRÓDŁA
We współczesnym świecie mamy ogromne możliwości pozyskiwania informacji, dlatego też ważny jest wybór metod i źródeł, ponieważ ich nadmiar może prowadzić do chaosu i dezorientacji. Każde przedsiębiorstwo musi dopasować do danego problemu zakres wykorzystywanych źródeł, ponieważ źródła informacji różnią się łatwością dostępu, szczegółowością, wiarygodnością itd. Należy też mieć na uwadze budżet przedsiębiorstwa i wagę problemu.
Źródła pozyskiwania informacji:
- Wtórne to informacje dostępne na rynku w różnych formach i miejscach.
- Zewnętrzne
to np. różnego rodzaju publikacje statystyczne, roczniki, statystyka rządowa, branżowa i przedsiębiorstw, katalogi targowe, czasopisma i gazety oraz książki, materiały konferencyjne, różnorodne raporty przygotowane przez agencje badań marketingowych, rejestr urzędowy PESEL, rejestr podmiotów gospodarki narodowej REGON
- Wewnętrzne
to wszelkie dokumenty, które znajdują się w przedsiębiorstwie, a zatem różnego rodzaju sprawozdania, bilanse, rachunki wyników, raporty wewnętrzne, kartoteki klientów i inne.
Istotne jest zbudowanie w firmie takiego sytemu, który na pewno w przyszłości będzie pomocny
- Pierwotne - są to informacje gromadzone przez przedsiębiorstwo lub firmę badawczą w celu rozwiązania danego problemu w trakcie specjalnie zaprojektowanych badań np. badania testowe, gdy chcemy np. przetestować prototyp produktu.
Jeśli menedżerowie potrzebują szczegółowych informacji to najpierw powinni szukać w źródłach wtórnych, a dopiero, gdy odpowiednich danych nie będzie szukać w źródłach pierwotnych. Źródła wtórne są, bowiem tańsze, a informacje można zebrać szybciej. Gdy jednak, jakość tych informacji nie będzie dość satysfakcjonująca, należy wówczas zaprojektować własne badania marketingowe, a zatem wykorzystanie źródeł pierwotnych, które jednak wymagają większych nakładów finansowych i czasu.
Źródła informacji
Konkurenci Przykład: Biały wywiad –wywiad gospodarczy jest mylony ze szpiegostwem przemysłowym, dlatego też regulacje prawne dotyczące tej materii są inne w różnych krajach czy nawet dziedzinach – to, co nie budzi wątpliwości w jednym resorcie, np. przemyśle, w innych jest zabronione, np. w sporcie – przykładem na to twierdzenie może być sytuacja, która miała miejsce w Formule 1. Zespół McLaren-Mercedes pozyskał dokumentację bolidu Ferrari. Działania te zostały uznane za szpiegostwo, pomimo że szefowie McLarena po ujawnieniu sprawy ogłosili, że nigdy przy projektowaniu bolidu nie stosowali rozwiązań technicznych i technologicznych, jakie były w raporcie włoskiego zespołu, to McLaren został ukarany grzywną w wysokości 100 000 000 USD i dodatkowo odebrano im wszystkie punkty zdobyte w sezonie w klasyfikacji konstruktorów. Przede wszystkim chodzi o to, by informacje pozyskiwane przez osoby zajmujące się wywiadem nie stanowiły tajemnicy w rozumieniu prawa. Wymaga to znajomości przepisów określających to, co można uznać za tajemnicę przedsiębiorstwa
Klienci
Inf od klientów to: preferencje dotyczące produktów firmy, oczekiwania dotyczące ceny, jakości i funkcjonalności produktów obecnych i przyszłych, wady i zalety produktów oferowanych przez konkurencję.
Najpopularniejszym sposobem pozyskiwania informacji od klientów są różnego rodzaju ankiety, rozmowa, wywiad, itp.
- Dostawcy
Przykłady informacji strategicznej, której źródłem są dostawcy: oferta, ceny, zamierzenia inwestycyjne, zamierzenia technologiczne, jakość dostarczanych produktów i usług, zmiany w systemach zarządzania (jak np.: wdrażanie norm serii ISO 9000)
- Właściciele, inwestorzy
- Instytucje finansowe
Banki, fundusze inwestycyjne i inne instytucje finansowe funkcjonujące w gospodarce rynkowej to źródła kapitału niezbędnego do rozwoju przedsiębiorstw. Dlatego też przy podejmowaniu decyzji strategicznych należy uwzględnić informacje generowane przez te źródła.
W szczególności dotyczyć to będzie oferty finansowania inwestycji, stopy oprocentowania kredytów i lokat, ceny akcji przedsiębiorstw konkurencyjnych, itp.
- Instytucje rządowe i państwowe
Sejm, Ministerstwa, Narodowy Bank Polski, Urzędy (takie jak: biuro patentowe, urzędy skarbowe, urząd celny, itp.).
nformacje pozyskiwane z tych źródeł dotyczyć będą przede wszystkim: zmian w systemie podatkowych, planowanych w budżecie państwa wielkości makroekonomicznych wskaźników, stóp procentowych, informacji o dostosowaniu ustaw do prawa międzynarodowego, koncesji i ograniczeń w funkcjonowaniu przedsiębiorstw, prawie pracy, kodeksie handlowym, itp.
- Główny Urząd Statystyczny
Największa w Polsce instytucja gromadząca, przetwarzająca i udostępniająca dane o wszechstronnej tematyce ekonomicznej i społecznej
Informacje można pozyskać z okresowych publikacji urzędu, ale można również zamówić zestawienia i analizy niedostępne w oficjalnych publikacjach, (co oczywiście jest usługą płatną).
- Instytucje Naukowo-Badawcze
- Firmy badań rynkowych
Wyspecjalizowane instytucje zajmujące się sondażowymi badaniami społecznymi i marketingowymi.
Przykłady informacji pozyskiwanych przez firmy badań rynkowych to między innymi:
* określenie popytu, siły nabywczej konsumentów,
* określenie udziałów w rynku,
* badania diagnostyczne potencjalnych rynków,
* badania satysfakcji klientów,
* wyodrębnienie segmentów rynkowych,
* określenie wielkości segmentów rynku,
* badania zachowań konsumentów,
* badania potrzeb konsumentów.
- Firmy doradcze
Firmy doradcze korzystają z informacji pozyskiwanej z wielu różnych źródeł, przetwarzają je wykorzystując potencjał wiedzy zatrudnionych pracowników i doświadczenia zdobyte w innych przedsiębiorstwach i sprzedają zainteresowanym podmiotom.
- Media
Ogół środków masowego przekazu tzn.: radio, telewizja, prasa.
Jako źródło cechuje je niewielki koszt i szybkość dostępu do informacji. Jednak bardzo istotnym problemem pozostaje wiarygodność, dokładność i często stosowane zbyt duże uproszczenia przekazu.
- Izby handlowe, organizacje zrzeszające firmy
- Organizacje konsumenckie
Informacje ostrzegające przed niesolidnymi dostawcami, producentami. Działania mające na celu edukację klientów w zakresie ich uprawnień konsumenckich (dotyczących np. gwarancji, rękojmi, itp.)
METODY ZDOBYWANIA NOWYCH INFORMACJI
Wyróżniamy metody:
- Ilościowe - są to badania, które dają możliwość ilościowej generalizacji wyników na całą populację np. ankiety, kwestionariusze, wywiady
- Jakościowe - badania te pozyskują informacje o charakterze jakościowym, dotyczące motywów, postaw, preferencji, konsumentów.
Badania jakościowe wyjaśniają i pozwalają.
- Ankiety - jest jedna z najczęstszych metod wykorzystywanych do zdobywania informacji. Jest to pewnego rodzaju dialog przeprowadzany z konsumentem, lecz na zasadzie pisemnej odpowiedzi na zadane pytania przez badacza.
- Wywiady- jest szczególnego rodzaju rozmową pomiędzy respondentem a ankieterem. Zadaniem ankietera jest notowanie odpowiedzi na zadane wcześniej pytanie, oraz obserwacja respondenta - jego zachowania, postawy, ruchy To też daje dodatkową informacje. Możemy tutaj wyróżnić wywiady: bezpośredni, telefoniczny, głębinowy, zogniskowany. Najczęściej natomiast jest stosowany wywiad bezpośredni, czyli "twarzą w twarz".
- Obserwacje- to metoda polegająca na dokonywaniu spostrzeżeń przez obserwatora. Obserwowane mogą być osoby ich zachowania jak i przedmioty.
- Metody projekcyjne- to pomiar cech konsumenta poprzez ocenę postawy, zachowania, motywy innych
Nowoczesna firma
*korzysta z najnowocześniejszych programów komputerowych, które usprawniają pracę przepływu informacji w firmie np.
* automatycznanumeracja rejestrowanych pism oraz spraw zgodnie z obowiązującymi zasadami prawnymi,
* monitoring przepływu informacji między komórkami organizacji,
* elektroniczne rejestrowanie dokumentów przychodzących i wychodzących,
* usprawnienie pracy poprzez generowanie wielu raportów w formacie *.pdf, *.csv, (w tym także raporty dla Biuletynu Informacji Publicznej).
* wydruki raportów generowanych przez system mogą zastąpić ręcznie prowadzone ewidencje dokumentów,
* polepszenie komunikacji wydziałowej i międzywydziałowej w urzędzie definiowanie praw dostępu do poszczególnych spraw oraz dokumentów, dzięki temu określonymi sprawami zajmują się najbardziej kompetentne osoby.
*wysyła na szkolenie pracowników odnośnie informacji rynkowych gdzie tam mogą rozwinąć swoją wiedze o:
* Poznasz pełne spectrum informacji niezbędnych w procesie analizy i decyzji kredytowej
* Będziesz potrafił zdefiniować cele pozyskiwania informacji rynkowej i możliwości jej wykorzystania
* Dowiesz się, jakie są podstawowe zasady zarządzania, jakością informacji
* Poznasz podstawowe źródła informacji rynkowej dla celów kredytowych
* Będziesz potrafił wybrać odpowiednie źródło informacji
* Docenisz wagę informacji rynkowej, zrozumiesz przesłanki z niej płynące i nauczysz się wykorzystywać ją dla celów kredytowych
Bibliografia:
- http://mfiles.pl/pl/index.php/%C5%B9r%C3%B3d%C5%82a_informacji
*Woźniak K., System informacji menedżerskiej, jako instrument zarządzania strategicznego w firmie, praca doktorska, Akademia Ekonomiczna w Krakowie, Kraków 2005
- BUSINESS CORP http://www.wywiad.info/index-1.html
- “Kompendium wiedzy marketing” Bogna Pilarczuk, Henryk Mruk
- „Efektywnosc marketingu” Wojciecha Wrzoska
kontrat
Użytkownik
Punkty rankingowe:
Zdobyte odznaki:
0kontrat
Użytkownik