"Kto ma informację– ten ma przewagę" 

Na dzisiejszym niezwykle konkurencyjnym rynku ta marketingowa prawda znajduje pełne zastosowanie. Do rozwiązania wielu różnorodnych problemów w każdym przedsiębiorstwie potrzebne są odpowiednie dane, aby ograniczyć ryzyko działalności gospodarczej. Podejmowanie trafnych decyzji rynkowych wymaga dysponowania jak najbardziej dokładnymi i wiarygodnymi informacjami m.in na temat potrzeb i preferencji klientów, oceny oferowanych produktów ,usług czy też chęć zapoznania się z opinią konsumentów itd. Jednym ze źródeł zdobywania informacji są badania marketingowe. Obejmują one inf. o różnych przekrojach czasowo - przestrzennych o:

  •   Rynku
  •   Zachowaniu się konsumentów oraz innych odbiorców
  •   Środkach taktyki i strategii marketingowej oraz efektach ich zastosowania

ŹRÓDŁA

We współczesnym świecie mamy ogromne możliwości pozyskiwania informacji, dlatego też ważny jest wybór metod i źródeł, ponieważ ich nadmiar może prowadzić do chaosu i dezorientacji. Każde przedsiębiorstwo musi dopasować do danego problemu zakres wykorzystywanych źródeł, ponieważ źródła informacji różnią się łatwością dostępu, szczegółowością, wiarygodnością itd. Należy też mieć na uwadze budżet przedsiębiorstwa i wagę problemu.

Źródła pozyskiwania informacji:

  •   Wtórne to informacje dostępne na rynku w różnych formach i miejscach.
  •   Zewnętrzne

 to np. różnego rodzaju publikacje statystyczne, roczniki, statystyka rządowa, branżowa i przedsiębiorstw, katalogi targowe, czasopisma i gazety oraz książki, materiały konferencyjne, różnorodne raporty przygotowane przez agencje badań marketingowych, rejestr urzędowy PESEL, rejestr podmiotów gospodarki narodowej REGON

  •   Wewnętrzne

to wszelkie dokumenty, które znajdują się w przedsiębiorstwie, a zatem różnego rodzaju sprawozdania, bilanse, rachunki wyników, raporty wewnętrzne, kartoteki klientów i inne.

Istotne jest zbudowanie w firmie takiego sytemu, który na pewno w przyszłości będzie pomocny

  •   Pierwotne - są to informacje gromadzone przez przedsiębiorstwo lub firmę badawczą w celu rozwiązania danego problemu w trakcie specjalnie zaprojektowanych badań np. badania testowe, gdy chcemy np. przetestować prototyp produktu.

Jeśli menedżerowie potrzebują szczegółowych informacji to najpierw powinni szukać w źródłach wtórnych, a dopiero, gdy odpowiednich danych nie będzie szukać w źródłach pierwotnych. Źródła wtórne są, bowiem tańsze, a informacje można zebrać szybciej. Gdy jednak, jakość tych informacji nie będzie dość satysfakcjonująca, należy wówczas zaprojektować własne badania marketingowe, a zatem wykorzystanie źródeł pierwotnych, które jednak wymagają większych nakładów finansowych i czasu.

Źródła informacji

  Konkurenci Przykład: Biały wywiad –wywiad gospodarczy jest mylony ze szpiegostwem przemysłowym, dlatego też regulacje prawne dotyczące tej materii są inne w różnych krajach czy nawet dziedzinach – to, co nie budzi wątpliwości w jednym resorcie, np. przemyśle, w innych jest zabronione, np. w sporcie – przykładem na to twierdzenie może być sytuacja, która miała miejsce w Formule 1. Zespół McLaren-Mercedes pozyskał dokumentację bolidu Ferrari. Działania te zostały uznane za szpiegostwo, pomimo że szefowie McLarena po ujawnieniu sprawy ogłosili, że nigdy przy projektowaniu bolidu nie stosowali rozwiązań technicznych i technologicznych, jakie były w raporcie włoskiego zespołu, to McLaren został ukarany grzywną w wysokości 100 000 000 USD i dodatkowo odebrano im wszystkie punkty zdobyte w sezonie w klasyfikacji konstruktorów. Przede wszystkim chodzi o to, by informacje pozyskiwane przez osoby zajmujące się wywiadem nie stanowiły tajemnicy w rozumieniu prawa. Wymaga to znajomości przepisów określających to, co można uznać za tajemnicę przedsiębiorstwa

  Klienci

Inf od klientów to: preferencje dotyczące produktów firmy, oczekiwania dotyczące ceny, jakości i funkcjonalności produktów obecnych i przyszłych, wady i zalety produktów oferowanych przez konkurencję.

Najpopularniejszym sposobem pozyskiwania informacji od klientów są różnego rodzaju ankiety, rozmowa, wywiad, itp.

  •   Dostawcy

Przykłady informacji strategicznej, której źródłem są dostawcy: oferta, ceny, zamierzenia inwestycyjne, zamierzenia technologiczne, jakość dostarczanych produktów i usług, zmiany w systemach zarządzania (jak np.: wdrażanie norm serii ISO 9000)

  •   Właściciele, inwestorzy
  •   Instytucje finansowe

Banki, fundusze inwestycyjne i inne instytucje finansowe funkcjonujące w gospodarce rynkowej to źródła kapitału niezbędnego do rozwoju przedsiębiorstw. Dlatego też przy podejmowaniu decyzji strategicznych należy uwzględnić informacje generowane przez te źródła.

W szczególności dotyczyć to będzie oferty finansowania inwestycji, stopy oprocentowania kredytów i lokat, ceny akcji przedsiębiorstw konkurencyjnych, itp.

  •   Instytucje rządowe i państwowe

Sejm, Ministerstwa, Narodowy Bank Polski, Urzędy (takie jak: biuro patentowe, urzędy skarbowe, urząd celny, itp.).

nformacje pozyskiwane z tych źródeł dotyczyć będą przede wszystkim: zmian w systemie podatkowych, planowanych w budżecie państwa wielkości makroekonomicznych wskaźników, stóp procentowych, informacji o dostosowaniu ustaw do prawa międzynarodowego, koncesji i ograniczeń w funkcjonowaniu przedsiębiorstw, prawie pracy, kodeksie handlowym, itp.

  •   Główny Urząd Statystyczny

Największa w Polsce instytucja gromadząca, przetwarzająca i udostępniająca dane o wszechstronnej tematyce ekonomicznej i społecznej

Informacje można pozyskać z okresowych publikacji urzędu, ale można również zamówić zestawienia i analizy niedostępne w oficjalnych publikacjach, (co oczywiście jest usługą płatną).

  •   Instytucje Naukowo-Badawcze
  •   Firmy badań rynkowych

Wyspecjalizowane instytucje zajmujące się sondażowymi badaniami społecznymi i marketingowymi.

Przykłady informacji pozyskiwanych przez firmy badań rynkowych to między innymi:

  * określenie popytu, siły nabywczej konsumentów,

  * określenie udziałów w rynku,

  * badania diagnostyczne potencjalnych rynków,

  * badania satysfakcji klientów,

  * wyodrębnienie segmentów rynkowych,

  * określenie wielkości segmentów rynku,

  * badania zachowań konsumentów,

  * badania potrzeb konsumentów.

  •   Firmy doradcze

Firmy doradcze korzystają z informacji pozyskiwanej z wielu różnych źródeł, przetwarzają je wykorzystując potencjał wiedzy zatrudnionych pracowników i doświadczenia zdobyte w innych przedsiębiorstwach i sprzedają zainteresowanym podmiotom.

  •   Media

Ogół środków masowego przekazu tzn.: radio, telewizja, prasa.

Jako źródło cechuje je niewielki koszt i szybkość dostępu do informacji. Jednak bardzo istotnym problemem pozostaje wiarygodność, dokładność i często stosowane zbyt duże uproszczenia przekazu.

  •   Izby handlowe, organizacje zrzeszające firmy
  •   Organizacje konsumenckie

Informacje ostrzegające przed niesolidnymi dostawcami, producentami. Działania mające na celu edukację klientów w zakresie ich uprawnień konsumenckich (dotyczących np. gwarancji, rękojmi, itp.)

METODY ZDOBYWANIA NOWYCH INFORMACJI

Wyróżniamy metody:

  •   Ilościowe - są to badania, które dają możliwość ilościowej generalizacji wyników na całą populację np. ankiety, kwestionariusze, wywiady
  •   Jakościowe - badania te pozyskują informacje o charakterze jakościowym, dotyczące motywów, postaw, preferencji, konsumentów.

Badania jakościowe wyjaśniają i pozwalają.

  1. Ankiety - jest jedna z najczęstszych metod wykorzystywanych do zdobywania informacji. Jest to pewnego rodzaju dialog przeprowadzany z konsumentem, lecz na zasadzie pisemnej odpowiedzi na zadane pytania przez badacza.
  2. Wywiady- jest szczególnego rodzaju rozmową pomiędzy respondentem a ankieterem. Zadaniem ankietera jest notowanie odpowiedzi na zadane wcześniej pytanie, oraz obserwacja respondenta - jego zachowania, postawy, ruchy To też daje dodatkową informacje. Możemy tutaj wyróżnić wywiady: bezpośredni, telefoniczny, głębinowy, zogniskowany. Najczęściej natomiast jest stosowany wywiad bezpośredni, czyli "twarzą w twarz".
  3. Obserwacje- to metoda polegająca na dokonywaniu spostrzeżeń przez obserwatora. Obserwowane mogą być osoby ich zachowania jak i przedmioty.
  4. Metody projekcyjne- to pomiar cech konsumenta poprzez ocenę postawy, zachowania, motywy innych

Nowoczesna firma

*korzysta z najnowocześniejszych programów komputerowych, które usprawniają pracę przepływu informacji w firmie np.

 * automatycznanumeracja rejestrowanych pism oraz spraw zgodnie z obowiązującymi zasadami prawnymi,

 * monitoring przepływu informacji między komórkami organizacji,

 * elektroniczne rejestrowanie dokumentów przychodzących i wychodzących,

 * usprawnienie pracy poprzez generowanie wielu raportów w formacie *.pdf, *.csv, (w tym także raporty dla Biuletynu Informacji Publicznej).

  * wydruki raportów generowanych przez system mogą zastąpić ręcznie prowadzone ewidencje dokumentów, 

* polepszenie komunikacji wydziałowej i międzywydziałowej w urzędzie definiowanie praw dostępu do poszczególnych spraw oraz dokumentów, dzięki temu określonymi sprawami zajmują się najbardziej kompetentne osoby.

*wysyła na szkolenie pracowników odnośnie informacji rynkowych gdzie tam mogą rozwinąć swoją wiedze o:

* Poznasz pełne spectrum informacji niezbędnych w procesie analizy i decyzji kredytowej

* Będziesz potrafił zdefiniować cele pozyskiwania informacji rynkowej i możliwości jej wykorzystania

* Dowiesz się, jakie są podstawowe zasady zarządzania, jakością informacji

* Poznasz podstawowe źródła informacji rynkowej dla celów kredytowych

* Będziesz potrafił wybrać odpowiednie źródło informacji

* Docenisz wagę informacji rynkowej, zrozumiesz przesłanki z niej płynące i nauczysz się wykorzystywać ją dla celów kredytowych

Bibliografia:

  •   http://mfiles.pl/pl/index.php/%C5%B9r%C3%B3d%C5%82a_informacji

*Woźniak K., System informacji menedżerskiej, jako instrument zarządzania strategicznego w firmie, praca doktorska, Akademia Ekonomiczna w Krakowie, Kraków 2005

  •   BUSINESS CORP http://www.wywiad.info/index-1.html
  •   “Kompendium wiedzy marketing” Bogna Pilarczuk, Henryk Mruk
  •   „Efektywnosc marketingu” Wojciecha Wrzoska