I Streszczenie
Przedmiotem biznes planu jest rozszerzenie wpływu działania przedsiębiorstwa oraz zwiększenie asortymentu o nowe produkty, które co prawda występują na naszym rynku, lecz cena ich jest bardzo duża. Spowodowane jest to tym, że są to produkty sprowadzane z zagranicy, natomiast nasze towary opierają się na krajowych komponentach, dlatego ich cena jest bardzo konkurencyjna.
II Opis inwestycji
1. Dane o inwestorze
Siedziba inwestora
P.H.U. "Perfumik" sp. z o.o. założona została w 1999 roku.
Siedzibą spółki jest Kraków
Adres:
Ul. Szewska 14, 85-500 Kraków
Tel./fax
(0-12) 26-500-26
Spółka działa na terenie województwa małopolskiego.
Przedmiot działalności
Produkcja kosmetyków do pielęgnacji ciała i twarzy: kremy nawilżające, balsamy do ciała, toniki, peelingi.
Wykonywanie badań oraz przeprowadzanie testów nad składem kosmetyków
Produkcja innowacyjnych receptur
Prowadzenie działalności marketingowej dla swoich produktów
Sprzedaż i dostawa towarów na terenie województwa małopolskiego.
Struktura kapitałowa i podział udziałów
Klaudiusz Marciniak 75%
Mateusz Nowak 10%
Kacper Kręgowski 5%
Beata Kowalczyk 3%
Justyna Damięcka 2%
Janina Komin 5%
Firma posiada rachunek rozliczeniowo-kredytowy w banku PKO BP oddział Kraków ul. Wielopole 14.
Numer rachunku: 1548 1568 147 154658 95487
Sytuacja finansowa przedsiębiorstwa
Firma znajduje się w fazie ciągłego rozwoju i wzrostu finansowego. Przez 2 ostatnie lata, podwoiło swoich odbiorców oraz zdobyła liczne nagrody na konkursach jakościowych.
Sprawy sądowe i zobowiązania
Przedsiębiorstwo nie posiada żadnych zobowiązań, ani nie prowadzi spraw sądowych.
2. Cel i zakres inwestycji
Cel inwestycji
Firma chce rozszerzyć swoją działalność na obszar całej Polski oraz zwiększyć swój asortyment o nowe produkty.
Środki realizacji celu
- modernizacja oraz rozbudowa linii produkcyjnej
- znalezienie odbiorców na stare jak i nowe towary przedsiębiorstwa
- zorganizowanie środków transportu oraz stworzenie nowych baz transportowych oraz magazynów
Uzasadnienie inwestycji
Stwierdzony popyt na produkty produkcji krajowej
Niska cena jakościowo dobrych produktów
Posiadanie własnego laboratorium i wykwalifikowanej kadry
Wysokie ceny konkurencyjnych przedsiębiorstw
Oddziaływanie na środowisko
Przedsiębiorstwo nie emituje do środowiska żadnych szkodliwych substancji, natomiast linia produkcyjna z której korzysta również w przyszłości nie przewiduje żadnych ujemnych skutków dla środowiska.
Harmonogram realizacji
- II kwartał - opracowanie wszelkiej potrzebnej dokumentacji oraz uzgodnienie schematu organizacyjnego
- III kwartał - produkcja nowych produktów
- IV - dostarczenie nowych towarów do pozyskanych hurtowników
III. Analiza marketingowa
1. Opis i analiza konkurencji
Oferta asortymentowa na rynku
Rynek polski posiada sporą ilość kosmetyków, lecz większość z ich posiada wysokie ceny, a te produkty, które posiadają ceny porównywalne z naszymi są słabej jakości.
Główni konkurenci działający na terenie Polski
"Uroda" - Poznań
"Avon" - Wrocław
"Eris" - Warszawa
Prognoza reakcji konkurencji na inwestycje
Konkurencyjni producenci gdy dowiedzą się o wypuszczeniu przez naszą firmę nowej serii kosmetyków, mogą postąpić w podobny sposób. Posiadają własne laboratoria, dlatego tego typu przedsięwzięcie nie powinno spowodować u nich większych trudności, jeżeli chodzi o sferę technologiczną. Natomiast jeżeli chodzi o cenę nie powinniśmy się zbytnio obawiać, gdyż tylko kilka przedsiębiorstw jest w stanie obniżyć swoje koszty o 10 - 15%.
2. Opis i analiza rynków zbytu
Klienci dla naszej produkcji
Hurtownicy w większych miastach
Sklepy detaliczne
Apteki
Czynniki wpływające na rozwój rynku
Reklama trafiająca do klientów
Atrakcyjny wygląd produktów
Szybka i sprawna dostawa towarów
Możliwość złożenia reklamacji
Możliwość dokonywania zakupów przez internet
Stosunkowo niska cena w porównaniu do konkurencyjnych produktów
Wysoka jakość oferowanych towarów.
Obszar dystrybucji
Dystrybucja będzie odbywać się na terenie całej Polski
Prognoza popytu na produkty naszej firmy
Popyt na produkty oferowane przez naszą firmę będą zależne od:
- ceny
- jakości
- techniki sprzedaży
- strategii marketingowej
3. Opis i analiza rynku zaopatrzenia
Surowce i dostawcy
- "Chemix" przedsiębiorstwo dostarczające wszelkich potrzebnych odczynników potrzebnych do produkcji
- "Arkoch" - firma produkująca opakowania do naszych produktów
Warunki dostaw
Umowa pomiędzy naszą firmą, a przedsiębiorstwami dostarczającymi potrzebnych nam komponentów jest podpisana na bardzo korzystnych warunkach. Współpracujemy ze sobą od kilku lat bez żadnych zastrzeżeń.
Program zaopatrzenia
W momencie największej chłonności rynku nasi dostawcy są w stanie w każdej chwili dostarczyć nam niezbędnych materiałów i surowców potrzebnych przy produkcji. Ewentualne kłopoty mogą jedynie wystąpić z alkoholem, który jest podatny na wahania rynkowe ze względu na podatek akcyzowy, którym jest obłożony.
Organizacja dostaw
Dostawa towarów do poszczególnych odbiorców, będzie realizowana przy użyciu własnych środków transportu, oraz prywatnych przewoźników.
4. Plan marketingowy
Wykaz produkcji
Przedsiębiorstwo będzie produkowało towary do pielęgnacji twarzy oraz ciała poszerzone o nowy asortyment a mianowicie:
- balsamy do ciała dla skóry:
Wrażliwej
Suchej
Tłustej
Normalnej
- kremy nawilżające dla skóry:
Wrażliwej
Suchej
Tłustej
Normalnej
- toniki oczyszczające do twarzy:
Suchej
Tłustej
Normalnej
Wrażliwej
- peelingi do ciała i twarzy dla skóry:
Suchej
Wrażliwej
Tłustej
Normalnej
- kremy ujędrniające
- kremy liftingujące
- kremy przeciwzmarszczkowe na dzień oraz na noc
- maseczki odświeżające
- maseczki oczyszczające z dodatkiem olejku z jojoba
- kremy do demakijażu
Sposoby dystrybucji
Produkty będą przekazywane hurtownikom, a także sklepom detalicznym na terenie całego kraju. Oferujemy także możliwość dokonywania zakupów przez internet oraz przez naszych przedstawicieli handlowych.
Strategia reklamowa
W pierwszym okresie wprowadzenia nowych produktów na rynek zamierzamy wydać ok. 20.000 zł na przeprowadzenie kampanii reklamowej promującej nowe towary. W tym celu opracowujemy nowe katalogi zawierające nasza nową ofertę, która następnie zostanie rozesłana do większości sklepów, salonów kosmetycznych, hurtowni, aptek, wielkich hipermarketów na terenie całego kraju. Kolportażem tych materiałów zajmą się jednostki terenowe rozlokowane w większych miastach. Planujemy także przeprowadzanie swoistego rodzaju prezentacji naszych produktów w większych centrach handlowych, oraz rozdawania zainteresowanym próbek. Podczas pierwszych trzech miesięcy zamierzamy zastosować od 10-15% obniżki cen, aby pozyskać potencjalnych klientów. Co roku zamierzamy przeznaczyć na reklamę ok. 15% osiągniętego zysku ze sprzedaży.
Strategia cenowa
W pierwszym kwartale planujemy sprzedaż produktów z narzuconą na nie marżą do 5% zysku, jeżeli reklama i odpowiednie działania marketingowe przyniosą efekty to cena wzrośnie do poziomu konkurencyjnych towarów. Cały czas będziemy badali rynek i zachowania klientów. Zamierzamy doprowadzić zysk (netto) do poziomu 35%. Specjalna oferta dla stałych odbiorców upoważnia ich do zakupu naszych towarów z rabatem, którego wielkość uzależniona jest od wielkości zamówienia. Promocje i rabaty oraz konkursy i nagrody przeznaczone są dla indywidualnych klientów, którzy nabędą nasze towary. Z naszych ustaleń wynika, że tego typu działania marketingowe powinny przynieść pożądane efekty.
IV. Plan zatrudnienia
1. Plan zatrudnienia
Pracownicy i kwalifikacje
Dyrektor przedsiębiorstwa - mgr ekonomii (Akademia Ekonomiczna) pan Klaudiusz Marciniak, (48 lat) posiada wieloletnie doświadczenie w prowadzeniu tego rodzaju firm produkcyjnych, odpowiada za całokształt działalności przedsiębiorstwa
Kierownik produkcji - dr chemii ( Uniwersytet Warszawski) pan Mateusz Nowak (35 lat), jest odpowiedzialny za cały proces produkcyjny oraz tworzenie nowych produktów
Kierownik ds. marketingu i promocji - mgr filologii polskiej z komunikacją społeczną (Akademia Pedagogiczna) pan Kacper Kręgowski (30 lat), odpowiedzialny za odpowiednią reklamę oraz dobry wizerunek firmy
Główna księgowa - mgr ekonomii (Akademia Ekonomiczna) pani Beata Kowalczyk (28 lat), odpowiedzialna za prowadzenie dokumentacji księgowej
Kierownik ds. transportu - mgr ekonomii (Akademia Ekonomiczna) pani Justyna Damięcka (30 lat) odpowiedzialna za dostarczenie towaru do finalnego odbiorcy.
Zatrudnienie
Przedsiębiorstwo posiada 85 pracowników fizycznych oraz 20 pracowników administracyjnych
Schemat organizacyjny przedsiębiorstwa
Dyrektor
Główna Księgowa
Kierownik produkcji
Kierownik ds. marketingu i promocji
Kierownik ds. transportu
Współpraca z zewnętrznymi jednostkami
Nosimy się z zamiarem rozpoczęcia współpracy z firmą spedycyjną. Nasza oferta została rozesłana do poszczególnych firm tego typu, czekamy na odpowiedź.
V. Techniczny plan pracy
1. Techniczny plan pracy
Sposób zorganizowania przedsięwzięcia
Zorganizowanie pomieszczeń do produkcji nowych produktów
Zakup niezbędnych surowców potrzebnych do produkcji
Podpisanie stosownych umów z dostawcami opakowań i surowców
Przygotowanie odpowiedniej linii produkcyjnej
Przeprowadzenie szkoleń pracowników
Opracowanie planów marketingowych
Rozpoczęcie kampanii reklamowej i promocyjnej
Zaciągniecie kredytu
Podpisanie umowy z firmą spedycyjną
Metody zapewniające sprawne działanie
Jednostką organizacyjną odpowiedzialną za rozprowadzanie towaru, będzie dział marketingu i promocji. Dział ten opierając się na przeprowadzonych wcześniej badaniach i dostępnych metodach organizacyjnych będzie podejmował stosowne działania w celu efektywnej dystrybucji wyprodukowanych wyrobów. Posiadając odpowiednie zaplecze merytoryczne oraz przejrzyste systemy kalkulacyjne kosztów jednostkowych powinien w pozytywny sposób odnaleźć się na rynku i skutecznie konkurować z innymi firmami.
Przeprowadzenie odpowiednich działań marketingowych oraz przygotowanie specjalistycznej kontroli umożliwi nam pełne zobrazowanie sytuacji na rynku, a co za tym idzie lepszą sprzedaż naszych towarów.
Program produkcji
W celu wprowadzenia naszych produktów na cały rynek krajowy, automatyczne wzrasta produkcja nawet pięciokrotnie.
VI. Analiza SWOT
1. Mocne strony projektu
Niska cena na produkowane towary
Wysoka jakość mogąca konkurować z innymi znacznie droższymi towarami
Wykwalifikowana kadra
Własne laboratorium
Własne środki transportu
Prężnie działający dział marketingu i promocji
Stosowanie nowoczesnych linii produkcyjnych
Stosowanie nowoczesnych form sprzedaży (internet)
Wypracowana marka
Dobra opinia klientów
Zastosowanie przy promocji towarów nowoczesnych form marketingowych
Przewidywalny wzrost popytu na towary kosmetyczne naszej firmy
Inwestycja powinna spłacić w całości zaciągnięty kredy wraz z odsetkami
Wysoka nowoczesność linii produkcyjnej
2. Słabe strony projektu
Nie dość silna baza transportowa.
Trudności organizacyjne związane z nowym rynkiem zbytu.
3. Szanse projektu
Możliwość konkurowania z firmami tego typu na rynku polskim ze względu na niskie ceny i wysoką jakość produkowanych wyrobów
Zastosowanie w produkcji nowoczesnej technologii oraz wprowadzenie całkowitej automatyzacji procesów.
4. Zagrożenia dla projektu
Zmiana gustów i upodobań konsumentów
Wejście na rynek firmy zagranicznej z większym potencjałem gospodarczym
Problemy z dostawa niezbędnych surowców do produkcji
Podniesienie cen na surowce wywołane zwiększeniem koniunktury na dane towary
Całkowita zmiana linii produkcyjnej i procesów technologicznych.
VII. Analiza finansowa
1999 2000
RACHUNEK WYNIKÓW
A. PRZYCHODY
I. Przychody ze sprzedaży 318000 339000
II. Inne przychody
B. KOSZTY DZIAŁ. OPER. 245200 258150
I. Zużycie mat. do produkcji 150000 155000
II. Zakup mat. 19000 21500
III. Amortyzacja 200 1250
IV. Wynagrodzenia pracow. 30000 32500
V. Narzuty na wynagr. 15000 16000
VI. Koszty opakowań 13000 14000
VII. Opłaty za energ. Itp. 7000 7500
VIII. Usługi obce 9500 9600
IX. Podatki i opłaty 1400 1300
X. Inne koszty 1000 500
C. WYNIK DZIAŁ. OPER.
I. Zysk na dział. oper. 72800 80850
II. Strata na dział. oper.
D. PRZYCH. FINANS. 0 0
E. KOSZTY FINANS. 0 0
F. WYNIK DZIAŁ. GOSP.
I. Zysk brutto 72800 80850
II. Strata brutto
G. PODATEK DOCH. 13000 13600
H. WYNIK NETTO
I. Zysk netto 59800 67250
II. Strata netto