I Streszczenie

Przedmiotem biznes planu jest rozszerzenie wpływu działania przedsiębiorstwa oraz zwiększenie asortymentu o nowe produkty, które co prawda występują na naszym rynku, lecz cena ich jest bardzo duża. Spowodowane jest to tym, że są to produkty sprowadzane z zagranicy, natomiast nasze towary opierają się na krajowych komponentach, dlatego ich cena jest bardzo konkurencyjna.

II Opis inwestycji

1. Dane o inwestorze

Siedziba inwestora

P.H.U. "Perfumik" sp. z o.o. założona została w 1999 roku.

Siedzibą spółki jest Kraków

Adres:

Ul. Szewska 14, 85-500 Kraków

Tel./fax

(0-12) 26-500-26

Spółka działa na terenie województwa małopolskiego.

Przedmiot działalności

Produkcja kosmetyków do pielęgnacji ciała i twarzy: kremy nawilżające, balsamy do ciała, toniki, peelingi.

Wykonywanie badań oraz przeprowadzanie testów nad składem kosmetyków

Produkcja innowacyjnych receptur

Prowadzenie działalności marketingowej dla swoich produktów

Sprzedaż i dostawa towarów na terenie województwa małopolskiego.

Struktura kapitałowa i podział udziałów

Klaudiusz Marciniak 75%

Mateusz Nowak 10%

Kacper Kręgowski 5%

Beata Kowalczyk 3%

Justyna Damięcka 2%

Janina Komin 5%

Firma posiada rachunek rozliczeniowo-kredytowy w banku PKO BP oddział Kraków ul. Wielopole 14.

Numer rachunku: 1548 1568 147 154658 95487

Sytuacja finansowa przedsiębiorstwa

Firma znajduje się w fazie ciągłego rozwoju i wzrostu finansowego. Przez 2 ostatnie lata, podwoiło swoich odbiorców oraz zdobyła liczne nagrody na konkursach jakościowych.

Sprawy sądowe i zobowiązania

Przedsiębiorstwo nie posiada żadnych zobowiązań, ani nie prowadzi spraw sądowych.

2. Cel i zakres inwestycji

Cel inwestycji

Firma chce rozszerzyć swoją działalność na obszar całej Polski oraz zwiększyć swój asortyment o nowe produkty.

Środki realizacji celu

- modernizacja oraz rozbudowa linii produkcyjnej

- znalezienie odbiorców na stare jak i nowe towary przedsiębiorstwa

- zorganizowanie środków transportu oraz stworzenie nowych baz transportowych oraz magazynów

Uzasadnienie inwestycji

Stwierdzony popyt na produkty produkcji krajowej

Niska cena jakościowo dobrych produktów

Posiadanie własnego laboratorium i wykwalifikowanej kadry

Wysokie ceny konkurencyjnych przedsiębiorstw

Oddziaływanie na środowisko

Przedsiębiorstwo nie emituje do środowiska żadnych szkodliwych substancji, natomiast linia produkcyjna z której korzysta również w przyszłości nie przewiduje żadnych ujemnych skutków dla środowiska.

Harmonogram realizacji

- II kwartał - opracowanie wszelkiej potrzebnej dokumentacji oraz uzgodnienie schematu organizacyjnego

- III kwartał - produkcja nowych produktów

- IV - dostarczenie nowych towarów do pozyskanych hurtowników

III. Analiza marketingowa

1. Opis i analiza konkurencji

Oferta asortymentowa na rynku

Rynek polski posiada sporą ilość kosmetyków, lecz większość z ich posiada wysokie ceny, a te produkty, które posiadają ceny porównywalne z naszymi są słabej jakości.

Główni konkurenci działający na terenie Polski

"Uroda" - Poznań

"Avon" - Wrocław

"Eris" - Warszawa

Prognoza reakcji konkurencji na inwestycje

Konkurencyjni producenci gdy dowiedzą się o wypuszczeniu przez naszą firmę nowej serii kosmetyków, mogą postąpić w podobny sposób. Posiadają własne laboratoria, dlatego tego typu przedsięwzięcie nie powinno spowodować u nich większych trudności, jeżeli chodzi o sferę technologiczną. Natomiast jeżeli chodzi o cenę nie powinniśmy się zbytnio obawiać, gdyż tylko kilka przedsiębiorstw jest w stanie obniżyć swoje koszty o 10 - 15%.

2. Opis i analiza rynków zbytu

Klienci dla naszej produkcji

Hurtownicy w większych miastach

Sklepy detaliczne

Apteki

Czynniki wpływające na rozwój rynku

Reklama trafiająca do klientów

Atrakcyjny wygląd produktów

Szybka i sprawna dostawa towarów

Możliwość złożenia reklamacji

Możliwość dokonywania zakupów przez internet

Stosunkowo niska cena w porównaniu do konkurencyjnych produktów

Wysoka jakość oferowanych towarów.

Obszar dystrybucji

Dystrybucja będzie odbywać się na terenie całej Polski

Prognoza popytu na produkty naszej firmy

Popyt na produkty oferowane przez naszą firmę będą zależne od:

- ceny

- jakości

- techniki sprzedaży

- strategii marketingowej

3. Opis i analiza rynku zaopatrzenia

Surowce i dostawcy

- "Chemix" przedsiębiorstwo dostarczające wszelkich potrzebnych odczynników potrzebnych do produkcji

- "Arkoch" - firma produkująca opakowania do naszych produktów

Warunki dostaw

Umowa pomiędzy naszą firmą, a przedsiębiorstwami dostarczającymi potrzebnych nam komponentów jest podpisana na bardzo korzystnych warunkach. Współpracujemy ze sobą od kilku lat bez żadnych zastrzeżeń.

Program zaopatrzenia

W momencie największej chłonności rynku nasi dostawcy są w stanie w każdej chwili dostarczyć nam niezbędnych materiałów i surowców potrzebnych przy produkcji. Ewentualne kłopoty mogą jedynie wystąpić z alkoholem, który jest podatny na wahania rynkowe ze względu na podatek akcyzowy, którym jest obłożony.

Organizacja dostaw

Dostawa towarów do poszczególnych odbiorców, będzie realizowana przy użyciu własnych środków transportu, oraz prywatnych przewoźników.

4. Plan marketingowy

Wykaz produkcji

Przedsiębiorstwo będzie produkowało towary do pielęgnacji twarzy oraz ciała poszerzone o nowy asortyment a mianowicie:

- balsamy do ciała dla skóry:

Wrażliwej

Suchej

Tłustej

Normalnej

- kremy nawilżające dla skóry:

Wrażliwej

Suchej

Tłustej

Normalnej

- toniki oczyszczające do twarzy:

Suchej

Tłustej

Normalnej

Wrażliwej

- peelingi do ciała i twarzy dla skóry:

Suchej

Wrażliwej

Tłustej

Normalnej

- kremy ujędrniające

- kremy liftingujące

- kremy przeciwzmarszczkowe na dzień oraz na noc

- maseczki odświeżające

- maseczki oczyszczające z dodatkiem olejku z jojoba

- kremy do demakijażu

Sposoby dystrybucji

Produkty będą przekazywane hurtownikom, a także sklepom detalicznym na terenie całego kraju. Oferujemy także możliwość dokonywania zakupów przez internet oraz przez naszych przedstawicieli handlowych.

Strategia reklamowa

W pierwszym okresie wprowadzenia nowych produktów na rynek zamierzamy wydać ok. 20.000 zł na przeprowadzenie kampanii reklamowej promującej nowe towary. W tym celu opracowujemy nowe katalogi zawierające nasza nową ofertę, która następnie zostanie rozesłana do większości sklepów, salonów kosmetycznych, hurtowni, aptek, wielkich hipermarketów na terenie całego kraju. Kolportażem tych materiałów zajmą się jednostki terenowe rozlokowane w większych miastach. Planujemy także przeprowadzanie swoistego rodzaju prezentacji naszych produktów w większych centrach handlowych, oraz rozdawania zainteresowanym próbek. Podczas pierwszych trzech miesięcy zamierzamy zastosować od 10-15% obniżki cen, aby pozyskać potencjalnych klientów. Co roku zamierzamy przeznaczyć na reklamę ok. 15% osiągniętego zysku ze sprzedaży.

Strategia cenowa

W pierwszym kwartale planujemy sprzedaż produktów z narzuconą na nie marżą do 5% zysku, jeżeli reklama i odpowiednie działania marketingowe przyniosą efekty to cena wzrośnie do poziomu konkurencyjnych towarów. Cały czas będziemy badali rynek i zachowania klientów. Zamierzamy doprowadzić zysk (netto) do poziomu 35%. Specjalna oferta dla stałych odbiorców upoważnia ich do zakupu naszych towarów z rabatem, którego wielkość uzależniona jest od wielkości zamówienia. Promocje i rabaty oraz konkursy i nagrody przeznaczone są dla indywidualnych klientów, którzy nabędą nasze towary. Z naszych ustaleń wynika, że tego typu działania marketingowe powinny przynieść pożądane efekty.

IV. Plan zatrudnienia

1. Plan zatrudnienia

Pracownicy i kwalifikacje

Dyrektor przedsiębiorstwa - mgr ekonomii (Akademia Ekonomiczna) pan Klaudiusz Marciniak, (48 lat) posiada wieloletnie doświadczenie w prowadzeniu tego rodzaju firm produkcyjnych, odpowiada za całokształt działalności przedsiębiorstwa

Kierownik produkcji - dr chemii ( Uniwersytet Warszawski) pan Mateusz Nowak (35 lat), jest odpowiedzialny za cały proces produkcyjny oraz tworzenie nowych produktów

Kierownik ds. marketingu i promocji - mgr filologii polskiej z komunikacją społeczną (Akademia Pedagogiczna) pan Kacper Kręgowski (30 lat), odpowiedzialny za odpowiednią reklamę oraz dobry wizerunek firmy

Główna księgowa - mgr ekonomii (Akademia Ekonomiczna) pani Beata Kowalczyk (28 lat), odpowiedzialna za prowadzenie dokumentacji księgowej

Kierownik ds. transportu - mgr ekonomii (Akademia Ekonomiczna) pani Justyna Damięcka (30 lat) odpowiedzialna za dostarczenie towaru do finalnego odbiorcy.

Zatrudnienie

Przedsiębiorstwo posiada 85 pracowników fizycznych oraz 20 pracowników administracyjnych

Schemat organizacyjny przedsiębiorstwa

Dyrektor

Główna Księgowa

Kierownik produkcji

Kierownik ds. marketingu i promocji

Kierownik ds. transportu

Współpraca z zewnętrznymi jednostkami

Nosimy się z zamiarem rozpoczęcia współpracy z firmą spedycyjną. Nasza oferta została rozesłana do poszczególnych firm tego typu, czekamy na odpowiedź.

V. Techniczny plan pracy

1. Techniczny plan pracy

Sposób zorganizowania przedsięwzięcia

Zorganizowanie pomieszczeń do produkcji nowych produktów

Zakup niezbędnych surowców potrzebnych do produkcji

Podpisanie stosownych umów z dostawcami opakowań i surowców

Przygotowanie odpowiedniej linii produkcyjnej

Przeprowadzenie szkoleń pracowników

Opracowanie planów marketingowych

Rozpoczęcie kampanii reklamowej i promocyjnej

Zaciągniecie kredytu

Podpisanie umowy z firmą spedycyjną

Metody zapewniające sprawne działanie

Jednostką organizacyjną odpowiedzialną za rozprowadzanie towaru, będzie dział marketingu i promocji. Dział ten opierając się na przeprowadzonych wcześniej badaniach i dostępnych metodach organizacyjnych będzie podejmował stosowne działania w celu efektywnej dystrybucji wyprodukowanych wyrobów. Posiadając odpowiednie zaplecze merytoryczne oraz przejrzyste systemy kalkulacyjne kosztów jednostkowych powinien w pozytywny sposób odnaleźć się na rynku i skutecznie konkurować z innymi firmami.

Przeprowadzenie odpowiednich działań marketingowych oraz przygotowanie specjalistycznej kontroli umożliwi nam pełne zobrazowanie sytuacji na rynku, a co za tym idzie lepszą sprzedaż naszych towarów.

Program produkcji

W celu wprowadzenia naszych produktów na cały rynek krajowy, automatyczne wzrasta produkcja nawet pięciokrotnie.

VI. Analiza SWOT

1. Mocne strony projektu

Niska cena na produkowane towary

Wysoka jakość mogąca konkurować z innymi znacznie droższymi towarami

Wykwalifikowana kadra

Własne laboratorium

Własne środki transportu

Prężnie działający dział marketingu i promocji

Stosowanie nowoczesnych linii produkcyjnych

Stosowanie nowoczesnych form sprzedaży (internet)

Wypracowana marka

Dobra opinia klientów

Zastosowanie przy promocji towarów nowoczesnych form marketingowych

Przewidywalny wzrost popytu na towary kosmetyczne naszej firmy

Inwestycja powinna spłacić w całości zaciągnięty kredy wraz z odsetkami

Wysoka nowoczesność linii produkcyjnej

2. Słabe strony projektu

Nie dość silna baza transportowa.

Trudności organizacyjne związane z nowym rynkiem zbytu.

3. Szanse projektu

Możliwość konkurowania z firmami tego typu na rynku polskim ze względu na niskie ceny i wysoką jakość produkowanych wyrobów

Zastosowanie w produkcji nowoczesnej technologii oraz wprowadzenie całkowitej automatyzacji procesów.

4. Zagrożenia dla projektu

Zmiana gustów i upodobań konsumentów

Wejście na rynek firmy zagranicznej z większym potencjałem gospodarczym

Problemy z dostawa niezbędnych surowców do produkcji

Podniesienie cen na surowce wywołane zwiększeniem koniunktury na dane towary

Całkowita zmiana linii produkcyjnej i procesów technologicznych.

VII. Analiza finansowa

1999 2000

RACHUNEK WYNIKÓW

A. PRZYCHODY

I. Przychody ze sprzedaży 318000 339000

II. Inne przychody

B. KOSZTY DZIAŁ. OPER. 245200 258150

I. Zużycie mat. do produkcji 150000 155000

II. Zakup mat. 19000 21500

III. Amortyzacja 200 1250

IV. Wynagrodzenia pracow. 30000 32500

V. Narzuty na wynagr. 15000 16000

VI. Koszty opakowań 13000 14000

VII. Opłaty za energ. Itp. 7000 7500

VIII. Usługi obce 9500 9600

IX. Podatki i opłaty 1400 1300

X. Inne koszty 1000 500

C. WYNIK DZIAŁ. OPER.

I. Zysk na dział. oper. 72800 80850

II. Strata na dział. oper.

D. PRZYCH. FINANS. 0 0

E. KOSZTY FINANS. 0 0

F. WYNIK DZIAŁ. GOSP.

I. Zysk brutto 72800 80850

II. Strata brutto

G. PODATEK DOCH. 13000 13600

H. WYNIK NETTO

I. Zysk netto 59800 67250

II. Strata netto