System plan9000 stosowany jest przez przedsiębiorstwa i inne jednostki zajmujące się przede wszystkim zarządzaniem aktywami trwałymi (m.in. prowadzeniem inwestycji, ewidencją środków trwałych czy gospodarką remontową). Jednym z modułów w tym systemie jest właśnie "Gospodarka remontowa". Pozwala on na realizację następujących funkcji:

  1. dyspozycje

Funkcja ta służy do:

  • zgłaszania potrzeby wykonania czynności obsługowych (np. zarejestrowanych przez użytkowników urządzeń na wydziałach produkcyjnych);
  • podejmowania decyzji w reakcji na stwierdzenie przekroczenia dopuszczalnych/krytycznych wskaźników pracy urządzenia np. temperatura, drgania, rzeczywisty czas pracy (elementy diagnostyki);
  • ustalania pozycji z planu czynności.

Funkcja ta pozwala na odrzucanie sygnałów, ich zamianę na zlecenia bądź umieszczanie ich w planie czynności.

  1. plan czynności

Plan tworzony jest ręcznie lub automatycznie na podstawie zdefiniowanego czasu trwania oraz odstępów pomiędzy czynnościami. Pozwala także określać czas potrzebny do rozpoczęcia przygotowań do wykonania danej czynności. Kiedy nadchodzi termin wykonania danej czynności - pojawia się zlecenie jej wykonania.

  1. zlecenia czynności

Wystawiane są na podstawie planu czynności, zgłoszeń lub diagnostyki urządzeń. Na ich podstawie rejestruje się wykonane prace. Pozwala to zaplanować koszty i zabezpieczyć zasoby na ich wykonanie. Dzięki ewidencji zleceń możliwe jest ustalenie podstawy wykonania danej czynności, czas jej trwania, sposób wykonania i koszty z tym związane.

  1. diagnostyka

Funkcja ta pozwala na rejestrowanie i kontrolę parametrów pracy urządzeń przedsiębiorstwa. Dzięki określeniu parametrów krytycznych pozwala stwierdzić ich przekroczenie i wydać ewentualną sugestię dotyczącą działań zaradczych/naprawczych. Rejestrowane dane pozwalają także określić sposób pracy urządzeń.

  1. zgłoszenia

Związane są głównie z sekcją produkcji i występują zazwyczaj w sytuacji jakichś awarii i usterek maszyn lub urządzeń. Dotyczą przede wszystkim potrzeb wykonania pewnych remontów, napraw, wymiany części lub zakupu.

  1. definicje czynności obsługowych

Określają podstawowe czynności, jakie wykonuje dane urządzenie i jakie wiążą się z obsługą urządzenia. Może to stanowić podstawę wpisania takich czynności do planu lub ewentualnych zleceń.

Dla każdej zdefiniowanej czynności określa się przyczynę jej wykonania. Moduł przewiduje trzy podstawowe przyczyny:

  • awaria - czynność musi być zrealizowana, ponieważ wystąpiła awaria/usterka;
  • czas - nadszedł termin wykonania czynności;
  • powiązanie - realizacja czynności związana jest z inną czynnością.

Oczywiście moduł daje możliwość samodzielnego i swobodnego określania przyczyn wykonania czynności (np. wskaźniki). Zależy to od specyfiki danego przedsiębiorstwa.

  1. zamówienia

Są ustalane na podstawie planowanych nakładów związanych z poszczególnymi zgłoszeniami. Pozwala to na sprawną współpracę pomiędzy działem produkcji a sekcją zaopatrzenia i dostaw.

  1. raporty

Funkcja pozwala na raportowanie.