W ostatnim stuleciu było wielu wybitnych poetów. Jednak zwłaszcza w okresie dwudziestolecia międzywojennego da się wyróżnić dwa główne nurty. Jednej strony Przyboś proponował podejście awangardowe, a z drugiej tworzyli twórcy tradycyjni. W tej ostatniej grupie należy umieścić zespół "Skamander", oraz Tuwima czy Pawlikowską- Jasnorzewską. Oczywiście byli również inni, mieszczący się poza wspomnianymi nurtami. Byli wśród nich indywidualiści tacy jak Leśmian, czy twórca poezji rewolucyjnej Władysław Broniewski. Nie wolno też pominąć ironiczno-groteskowej twórczości K. I. Gałczyńskiego oraz wielkiego Leopolda Staffa

GRUPA "SKAMANDER"

Jej początki sięgają pisma "Pro arte et studio", które było wydawane w Warszawie od 1916 roku głównie przez młodzież akademicką. Ówcześnie młodzi pisarze często spotykali się w znanej w stolicy kawiarni "Pod Pikadorem". Właśnie tam kwitło życie artystyczne i lansowano nowe wartości literackie i oryginalne postawy twórców. Grupę poetycką o nazwie "Skamander" utworzono w 1919 roku. Sam termin pochodzi dramatu Stanisława Wyspiańskiego "Akropolis" ( "Skamander połyska, wiślaną świetlący się falą"). W następnym roku zaczęto wydawać o takiej samej nazwie pismo literackie, na łamach którego pojawiali się młodzi poeci. Miesięcznik "Skamander" wychodził w latach 1920-1928 i później 1935-1939. W zasadniczej części grupy można było znaleźć Tuwima, Lechonia, Wierzyńskiego, Słonimskiego, Iwaszkiewicza. Sporadycznie pisała do pisma Maria Pawlikowska- Jasnorzewska, czy Broniewski. Jednak patronem młodych był Leopold Staff. W początkach lat 20-tych poeci nie mieli wypracowanych kryteriów artystycznych. W gruncie rzeczy istniała pewna programowa płynność, ale można także wyróżnić zasadnicze trendy.

Program Skamandra:

  • demonstracyjna dowolność artystyczna
  • skupienie na otaczającym świecie, jego problemach, stąd hasło "chcemy być - poetami dzisiejszego dnia"
  • odrzucenie wzorców zarówno romantycznych jak i młodopolskich
  • korzystanie ze swobodnie dobranych tradycji literackich, bo inaczej byłoby to awangardowe podejście
  • wykreowanie modelu poety-uczestnika, który blisko jest tłumu
  • głoszenie demokratycznych i pacyfistycznych haseł
  • akcentowanie młodości
  • wyraźna poetyka ciemności
  • wspólnota pokoleniowa
  • krytyczny stosunek do innych zjawisk, które miały miejsce na gruncie literatury i kultury
  • wprowadzenie nowych tematów i oryginalnego słownictwa do literatury
  • korzystanie z tradycyjnych wzorców wersyfikacyjnych, ale sięganie po rymy niedokładne
  • wykorzystywanie charakterystycznych skrótów