I. Orientalizm

- obyczajowość ( harem, metody stosowane dla ukarania żon, które nie dochowały wierności - topienie, charakterystyczne święta, np. Ramadan, Bajran, handel ludźmi)

- wierzenia, zabobony ( ukazanie pośmiertnego życia grzeszników i ludzi żyjących według religii)

- terminy (np. meczet, kondżal, turban)

II. Historyzm

- Byron przywołuje tu Termopile, które są symbolem męstwa oraz uczuć patriotycznych. Przypomina również niegdysiejszą świetność Grecji. Dzieło jest również apelem do Greków o podjęcie walki o wolność z Turkami

- Hassan ma tak wielkie znaczenie dla Lilii, jak Turcja dla Greków

III. kult miłości

- Byron uczynił uczucie pomiędzy dwojgiem ludzi, głównym wątkiem działa

- nie istnieje życie, w którym nie ma miłości

- wyidealizowanie ukochanej kobiety

- wierzenie w to, iż po śmierci również istnieje miłość dwojga ludzi

IV. Połączenie rzeczywistości realnej z rzeczywistością fantastyczną

V. Pierwiastki ludowe

VI. Funkcja natury w dziejach ludzi - opisy natury greckiej

VII. Sprzeciw wobec starych konwencji życia pojawiający się w całym utworze.

Utwór Byrona to powieść poetycka, tak jak dzieła Mickiewicza, pt. "Konrad Wallenrod" oraz "Grażyna".