I. Orientalizm
- obyczajowość ( harem, metody stosowane dla ukarania żon, które nie dochowały wierności - topienie, charakterystyczne święta, np. Ramadan, Bajran, handel ludźmi)
- wierzenia, zabobony ( ukazanie pośmiertnego życia grzeszników i ludzi żyjących według religii)
- terminy (np. meczet, kondżal, turban)
II. Historyzm
- Byron przywołuje tu Termopile, które są symbolem męstwa oraz uczuć patriotycznych. Przypomina również niegdysiejszą świetność Grecji. Dzieło jest również apelem do Greków o podjęcie walki o wolność z Turkami
- Hassan ma tak wielkie znaczenie dla Lilii, jak Turcja dla Greków
III. kult miłości
- Byron uczynił uczucie pomiędzy dwojgiem ludzi, głównym wątkiem działa
- nie istnieje życie, w którym nie ma miłości
- wyidealizowanie ukochanej kobiety
- wierzenie w to, iż po śmierci również istnieje miłość dwojga ludzi
IV. Połączenie rzeczywistości realnej z rzeczywistością fantastyczną
V. Pierwiastki ludowe
VI. Funkcja natury w dziejach ludzi - opisy natury greckiej
VII. Sprzeciw wobec starych konwencji życia pojawiający się w całym utworze.
Utwór Byrona to powieść poetycka, tak jak dzieła Mickiewicza, pt. "Konrad Wallenrod" oraz "Grażyna".