Mówiąc o wielkich dramatach narodowych, obok dzieł mistrzów romantyzmu wymienia się ,,Wesele" Stanisława Wyspiańskiego. W wielu punktach dramat ten opiera się na podobnych zasadach jak dzieła polskiego romantyzmu, ale możemy zauważyć również pewne różnice, a nawet polemikę Wyspiańskiego z Mickiewiczem czy Słowackim.

O podobieństwach możemy mówić zwłaszcza w warstwie konstrukcyjnej i oczywiście w samej tematyce. Wesele, podobnie jak wielkie dzieła dramatu romantycznego:

1) Porusza aktualna problematykę narodową.

a) Głównym tematem staje się walka o wyzwolenie narodu i jej sposoby.

b) Mówi o problemie braku jedności w narodzie.

2) Cechuje je luźna kompozycja.

3) Zachowany zostaje układ problemowy poszczególnych scen.

4) Występuje synkretyzm rodzajowy i gatunkowy.

5) Obok scen realistycznych, pojawiają się sceny fantastyczne.

Nowe elementy, które wprowadził do swoich dzieł Wyspiański, a które nie zostały zastosowane w dramacie romantycznym to:

1) Celowe stworzenie legendy wokół genezy samego dramatu. Doprowadzenie niemal do skandalu.

2) Dramat symboliczny, dotyczący spraw najistotniejszych dla Polaków przyjął poniekąd formę satyrycznej szopki.

3) Stałe operowanie symbolem. Tworzenie scen w pełni symbolicznych np.: chocholi taniec.

4) Przygotowanie tekstu z myślą o wystawieniu go na scenie. Dokładne opracowanie didaskaliów ze szczegółowymi opisami dotyczącymi elementów takich jak ruch, kolor, światło, muzyka.

5) Wzmocnienie roli muzyki w dziele teatralnym.

Obserwować możemy również wyraźną polemikę z ideami szerzonymi przez romantyków:

1) Naród powinien działać, a nie trwać w zapatrzeniu w przeszłość.

2) Zjednoczenie wszystkich klas i warstw społecznych to mit. Nigdy nie uda się pogodzić inteligencji i chłopów.

3) Nie ma jednostek ponadprzeciętnych.

4) Nie możemy cierpieć za winy ojców. Każde pokolenie musi uczyć się na własnych błędach.

-