- Wprowadzenie
- Zwięzłe scharakteryzowanie Benedykta i Witolda, jako ojca i syna:
- Podobieństwa Witolda do Benedykta, ponieważ: - cechy dziedziczne (można wykorzystać popularne powiedzenia: "Jaki ojciec, taki syn", oraz: "Niedaleko pada jabłko od jabłoni")
- Charakterystyka Witolda: - szlachetne ideały i chęć wprowadzenia ich w życie,
- zdobywanie doświadczenia i wiedzy,
- dojrzałość emocjonalna chłopca,
- niedocenianie zdolności, talentu, przekonań Witolda przez ojca,
- zarzucanie ojcu zaniedbania wobec chłopów,
- ufność wobec nauki i techniki, która może poprawić byt ludności,
- poszanowanie Witolda dla ojca.
c) Charakterystyka Benedykta: -zapomnienie o dawnych ideałach,
-brak wiary w słuszność idei głoszonych przez Witolda (mimo, że w młodości wyznawał podobne),
-chęć odżegnania się od przeszłości- powstania styczniowego ("O, te idee, te ideały...te...to...tamto... które tych błaznów do takich nawet rzeczy doprowadzają")
-chęć uchronienia syna przed rozczarowaniami związanymi z upadkiem jego ideałów,
- obawa o Witolda, żeby tak, jak on nie rozkochał się w ideach romantycznego zrywu narodowowyzwoleńczego ("wszak ty zaginiesz! Czy słyszysz? Z tą zapalczywością swoją, z tym ogniem...z tym...to...tamto.. zaginiesz!")
- Argumenty przytaczane przez Witolda
A.
- Wszyscy ludzie mają prawo do równości swych praw i przywilejów.
- Nie ważne są klasowe podziały, by wspólnie dźwigać państwo z upadku.
- Praca i doświadczenie każdego człowieka urzeczywistniają idee pozytywistyczne i indywidualne.
- Bunt wobec biedy i ciemnoty chłopstwa, chęć poprawy ich losu.
- Popieranie haseł pozytywistycznych, zwłaszcza tych związanych z pracą.
B. Język używany przez Witolda:
1. W czasie rozmów z Benedyktem:
jasny, klarowny, zwięzły, rzeczowy, ostry, wyrażający jego prawdziwe emocje i odczucia, odważny: mówi, co myśli, stanowczy.
- W czasie rozmów z chłopstwem:
jasny dla niewykształconych osób, bez wyszukanych środków, rzeczowy, konkretny, przyjazny, cierpliwy wobec rozmówcy, wyrozumiały, prosty.
- Argumenty przytaczane przez Benedykta
A.
- Wiara w słuszność swojego postępowania, między innymi procesu, który wytoczył.
- Psoty i szkody, które wyrządzają Benedyktowi chłopi i ich zachowanie.
- Życiowy bagaż doświadczeń Benedykta, który przeżył znacznie więcej od swojego młodego syna.
B. Język używany przez Benedykta w czasie rozmów z synem:
jąkanie się, co jest charakterystyczne dla osób, które mają za sobą jakieś traumatyczne wydarzenia, próba budowania zdań okrężnych, jeżeli chodzi o pewne ideały, których Benedykt nie chce nazywać po imieniu (na przykład "mogiła"- zająknięcia przy tym słowie, gdyż łącza się z patriotyzmem, powstaniem styczniowym).
- Nawiązania i skojarzenia:
- z biblią:
-złoty cielec,
-żal do ojca,
-męka Chrystusa (niesprawiedliwe cierpienia, oskarżenia, bunt),
-zmartwychwstanie Chrystusa (okrzyk Alleluja!).
- z innymi utworami literackimi:
- J. Słowacki: "Balladyna"- krwawe piętno na czole,
-A. Mickiewicz: "Oda do młodości",
-J. W. Goethe: "Cierpienia młodego Wertera".
- Podsumowanie.