Kim tak naprawdę jest kobieta? Już od stuleci stanowi źródło natchnienia, przedstawiana jest przez malarzy oraz poetów, niczym anioł i diabeł, dobro a zarazem zło. Kobieta stanowi wyjątek od istniejącej reguły. Może być równocześnie bezwzględna i czuła, cudownie piękna oraz odpychająca, dlatego też jest kobietą. Jest czymś niepojętym, nieziemskim, Matką Ziemią oraz Śmiercią, może być wszystkim oraz niczym, początkiem oraz końcem. Powstała z żebra pierwszego mężczyzny - Adama, to istota będąca "duchem z niebios w ludzkim ciele, nie ze świata, a na świecie".

Na początku cywilizacji, każdą kobietę traktowano niczym, bóstwo. Archeolodzy często odnajdują kobiece figurki, które obrazują kobiety o pełnych kształtach. Przypuszczalnie pełniły one role religijną. Wszystkie kobiety mogły składać przed nimi modły o płodność. Dawniej, w czasach, kiedy jeszcze społeczność ludzka dzieliła się na niewielkie klany, które konkurowały ze sobą nawzajem, kobiety odgrywały niezwykle istotną rolę, mianowicie gwarantowały ciągłość rodom, pokoleniom. Jednak nie tylko to stanowiło ich jedyną funkcję, ponieważ podobnie jak i mężczyźni, były zmuszone zadbać o żywność oraz uczestniczyć w starciach z sąsiadującymi klanami. Następnymi czasy rolę kobiet ograniczono tylko do funkcji rodzicielki oraz opiekunki domowych pieleszy. W Grecji, w zgromadzeniach ludu uczestniczyli tylko mężczyźni, twierdzono, iż "kobiety mają wiele dusz, ale żadna z nich nie jest inteligentna" ( "Quo vadis" autorstwa Henryka Sienkiewicza).

W późniejszych wiekach, kobietom wyznaczono trzy główne funkcje - bycie małżonką, matką oraz gospodynią domu. W 1792 roku, niejaka Mary Wollstonecraft opublikowała książkę zatytułowaną "Windykacja praw kobiet". Kontrowersyjne poglądy w niej zamieszczone, zaczęto stopniowo wprowadzać od XIX stulecia. Ruch sufrażystek (pochodzący od angielskiego słowa Suffrage - tzn. prawo głosu), zdołał wywalczyć dużo istotnych praw cywilnych, wśród których były między innymi: prawa w stosunku do swego potomstwa oraz prawo do posiadania własności prywatnej. Postulowały utworzenie uczelni, które przeznaczone byłyby wyłącznie dla kobiet. Nieco później, w połowie wieku XIX, sufrażystkom udało się wywalczyć dla siebie prawa wyborcze. Następnie, w okresie lat sześćdziesiątych, w Stanach Zjednoczonych zaczął się rozwijać Ruch Wyzwolenia Kobiet, jaki w dość szybkim tempie rozwinął się również w Europie. Idee jego zwolenniczek powszechnie zaczęto nazywać terminem feminizmu. Ten ruch skupiał swą uwagę wokół spraw związanych z równouprawnieniem oraz wokół innych kwestii, np. molestowania seksualnego kobiet oraz aborcji. Feministki zdołały wynegocjować dla kobiet mnóstwo praw, wśród których znalazło się m. in. prawo do identycznego wynagrodzenia oraz takiego samego startu zawodowego.

Wzorzec doskonałej kobiety:

Mitologia grecka: bogini Afrodyta - bogini miłości

Konflikt o miano kobiety najpiękniejszej, powstały między boginiami: Afrodytą, Herą oraz Ateną.

Biblia: Najświętsza Maryja Panna - poczęta bez grzechu

Dante Alighieri - "Boska komedia" - bohaterka -Beatrycze, która jest przewodniczką Dantego po świecie Nieba.

Francesco Petrarca - sonety "Do Laury" - ideałem kobiety jest tutaj Lauta, będąca matką licznego potomstwa

Francis Villon - "Wielki Testament" - ideałem jest tutaj gruba Małgośka

Migiel Cervantes - "Don Kichat" - zwyczajna prosta wiejska dziewczyna, w mniemaniu Don Kichota jest ideałem kobiety, nosi imię Dulcynea.

Daniel Naborowski - "Do Anny" - Autor uwielbia piękną kobietę imieniem Anna

Johan Wolfgang Goethe - "Cierpienia młodego Wertera" - tytułowy bohater zakochany jest w kobiecie imieniem Lotta, którą porównuje do anioła

Juliusz Słowacki - "Kordian" - tytułowy bohater za ideał kobiety uważa starszą od siebie Laurę

Bolesław Prus - "Lalka" - główny bohater - Stanisław Wokulski, nie dostrzega wad swej ukochanej- Izabeli Łęckiej, która jest próżną, pustą kobietą

Henryk Sinkiewicz - "Krzyżacy" - bohater - Zbyszko z Bogdańca, jest w stanie poświęcić swe życie dla ukochanej Danusi

K. K. Baczyński - "Biała magia" - Poeta wyraża tutaj swą miłość do żony Barbary, opisuje ją niczym cudowne zjawisko

Niezłomna miłość:

Mity greckie -wielkie uczucie Eurydyki oraz Orfeusza, skończona przez zgon ukochanej kobiety

Zakochana Ariadna wybawia Tezeusza od śmierci, która miała go spotkać z rąk jego brata - Minotaura

Kierowana zazdrością Dejanira, przez przypadek pozbawia życia swego małżonka Herkulesa

Homer - "Iliada" - zakochana Penelopa oczekuje przez 40 lat powrotu swego małżonka Odyseusza, który walczy w wojnie trojańskiej

"Dzieje Tristana i Izoldy" - wielka miłość efektem wypicia czarodziejskiego napoju miłosnego

Giovanni Boccaccio - "Sokół" - bohater - Federig, aby godnie przyjąć ukochaną, pozbawia życia sokoła - swego największego przyjaciela

William Szekspir - "Romeo i Julia" - wielkie uczucie dwojga kochanków, wywodzących się z dwóch zwaśnionych rodzin

Pierre Corneile - "Cyd" - wielkie uczucie łączące Rodryga oraz Chimenę

Franciszek Karpiński - "Laura i Filon" - Laura podejrzewa swego ukochanego Filona o zdradę

Johan Wolfgang Goethe - "Cierpienia młodego Wertera" - tajemne uczucie łączące Wertera oraz Lottę

Gorge Byron - "Giaur" - zemsta za zabicie ukochanej kobiety

Adam Mickiewicz - ballada "Romantyczność"- uczucia Karusi nie kończy nawet śmierć Jasia

Adam Mickiewicz - ballada "Świtezianka" - za złamanie przysięgi wierności, bohatera spotyka kara -śmierć

Adam Mickiewicz - dramat - część IV "Dziadów"- ukochana Gustawa nie była zakochana w nim, lecz w jego pieniądzach

Adam Mickiewicz - "Konrad Wallenrod" - bohaterka -Aldona, zamyka się w niedostępnej wieży, by znaleźć się bliżej swego ukochanego Konrada

Juliusz Słowacki - "Kordian" - wielka miłość, pomiędzy Kordianem a Laurą, która traktuje głęboką miłość młodzieńca jako chwilowy kaprys

Bolesław Prus - "Lalka" - wielkie uczucie, którym Wokulski darzy Izabelę Łęcką

Henryk Sienkiewicz - "Potop" - głębokie uczucie Oleńki Billewiczówny i Kmicica

Henryk Sienkiewicz - "Quo vadis" - bohaterka - Eunice, darzy miłością Petroniusza, z którym wspólnie odbiera sobie życie

Literatura, w ciągu stuleci, przedstawia czytelnikowi wszystkie możliwe rodzaje wizerunku kobiety - od bujającej wśród aniołów bogini, aż po próżne, rozleniwione i zmanierowane kokietki, oczekujące jedynie uwielbienia ze strony zamożnych, podstarzałych, salonowych amantów. Kobieta stanowiła zawsze cudowne zjawisko pochodzące od Boga, powstałe z żebra pierwszego mężczyzny - Adama. Już od najdawniejszych czasów, otaczano ją kultem niemal boskim. Mężczyźni zachwycali się ich fizycznością, wspaniałością kształtów oraz pięknem kobiet. To dla nich tracili głowy, wznosili imponujące budowle (np. Mauzoleum znajdujące się w Halikarnasie), udawali się w podróże, albo na wojny, czy też tworzyli dla nich poezje, które sławiły ich piękno. Początkowe zaślepienie z czasem mija i następuje gorzka konfrontacja w prawdziwym wizerunkiem kobiety.

"Kobieto, królowo, szatanie, aniele,

Motylu, głazie, kwiecie,

Duchu z niebios w ludzkim ciele,

Nie ze świata, a na świecie".

,,Prędzej nam zginie rozum i ustaną słowa,

Niźli będzie stateczna która białogłowa"

"Kobieto! Puchu marny! Ty wietrzna istoto!

Postaci twej zazdroszczą anieli,

A duszę gorszą masz, gorszą niżeli!...

Przebóg! Tak ciebie oślepiło złoto!"